Zgłoszenia wewnętrzne naruszeń prawa
Informacja na BIP o istnieniu wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa
Zgodnie z ogłoszoną 24 czerwca 2024 r. Ustawą o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 928), Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Skierniewicach informuje o wprowadzeniu „Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych”.
Celem procedury jest utworzenie wewnętrznej regulacji związanej ze zgłaszaniem, ujawnianiem, monitorowaniem, wykrywaniem i rozwiązywaniem przypadków naruszeń prawa oraz zapewnienie należytej ochrony sygnalistów, a także osób, które pomagają im dokonać zgłoszenia.
Kto może zgłosić naruszenie prawa:
- pracownicy, pracownicy tymczasowi, współpracownicy, osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz osób świadczących pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- osoby działające w imieniu i na rzecz PSSE w Skierniewicach;
- inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z PSSE w Skierniewicach, w szczególności: wolontariusze, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w PSSE w Skierniewicach, jeśli informacje dotyczące naruszenia prawa pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zobowiązaniowego;
- osoby wymienione w punktach 1-3 po ustaniu stosunku zobowiązaniowego lub pełnomocnictwa;
- osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia naruszenia prawa;
- osoby trzecie powiązane ze zgłaszającym.
Kogo może dotyczyć zgłoszenie:
- podmiotów powiązanych z PSSE w Skierniewicach;
- osoby fizycznej uprawnionej do reprezentowania PSSE w Skierniewicach;
- pracowników PSSE w Skierniewicach w związku ze świadczeniem pracy na jej rzecz;
- podwykonawcy albo innego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn zabroniony pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej z PSSE w Skierniewicach;
- pracownika lub osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę z PSSE w Skierniewicach.
Naruszeniem prawa, które może podlegać zgłoszeniu jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem i dotyczy następujących kategorii:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych praw wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
Zgłoszenia można dokonać za pomocą następujących kanałów:
- za pomocą poczty elektronicznej, poprzez przesłanie wypełnionego Formularz zgłoszenia stanowiącego załącznik do Procedury, na adres: sygnalista.psse.skierniewice@sanepid.gov.pl;
- osobiście, podczas bezpośredniego, poufnego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania wniosku od sygnalisty;
- w wersji papierowej na adres: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Skierniewicach ul. Piłsudskiego 33, 96-100 Skierniewice, poprzez przesłanie wypełnionej Formularza zgłoszenia stanowiącą załącznik do Procedury z dopiskiem na kopercie: „Zgłoszenie naruszenia prawa”;
- telefonicznie pod dedykowanym numerem telefony 468800203 (w dni roboczzze w godzinach 9:00-15:00)
Ochrona osoby dokonującej zgłoszenia:
Osoba dokonująca zgłoszenia podlega ochronie od chwili dokonana zgłoszenia. Dzięki ochronie, sygnalista nie może być poddawany żadnym działaniom odwetowym ze strony pracodawcy.
Terminy obowiązujące w związku z dokonanym zgłoszeniem:
- termin potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego wynosi maksymalnie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie;
- termin przekazania informacji zwrotnej sygnaliście, w tym o podjętych działaniach następczych, wynosi 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub – w przypadku nieprzekazania takiego potwierdzenia – 3 miesiące od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych
Sygnalista w każdym przypadku może dokonać zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich, innego organu publicznego właściwego w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, wskazanej w ustawie albo do właściwej instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej (zgłoszenie zewnętrzne).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928).
Materiały
Procedura zgłoszeń wewnętrznychProcedura_zgłoszeń.pdf 0.42MB