Sekcja Higieny Komunalnej
Sekcja Higieny Komunalnej (HK) - pokój nr 116
Elżbieta Głowacka - Asystent
Małgorzata Kmiecik – Asystent
Zadania Sekcji Higieny Komunalnej
Nadzór nad Jakością Sanitarną Wody do spożycia
- Prowadzenie nadzoru sanitarnego nad obiektami, urządzeniami służącymi do jej ujmowania, uzdatniania i zaopatrywania w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.
- Pobieranie próbek wody do badań w ramach prowadzonego monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia.
- Typowanie miejsc pobierania próbek, tworzenie harmonogramu pobierania próbek, pobieranie i dystrybucja próbek, gromadzenie, weryfikacja, analiza, ocena i raportowanie danych monitoringowych.
- Prowadzenie dokumentacji w ramach postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę jakości wody.
- Wydawanie ocen higienicznych dotyczących materiałów lub wyrobów używanych do uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
- Wydawanie ocen o jakości wody przeznaczonej do spożycia oraz informowanie organów samorządowych oraz ludności o jakości wody w nadzorowanych urządzeniach wodociągowych.
- Zatwierdzanie systemu jakości badań dla laboratoriów zewnętrznych badających próbki wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
Nadzór nad basenami kąpielowymi i kąpieliskami
- Prowadzenie nadzoru nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami wykorzystywanymi do kąpieli , nadzór nad jakością wody w tych obiektach.
- Wydawanie ocen oraz komunikatów dotyczących przydatności wody do kąpieli w nadzorowanych kąpieliskach i miejscach wykorzystywanych do kąpieli.
- Prowadzenie dokumentacji w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę jakości wody i/lub stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów.
Sekcji Nadzoru nad Obiektami Użyteczności Publicznej
- Prowadzenie nadzoru nad utrzymaniem należytego stanu sanitarno-higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zakładów, instytucji, nieruchomości ze szczególnym uwzględnieniem:
- obiektów hotelarskich (hotele, motele, pokoje gościnne)
- zakładów fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej,
- domów pomocy społecznej
- obiektów kulturalnych, sportowych, terenów rekreacyjnych,
- innych obiektów, takich jak: apteki, cmentarze, zakłady pogrzebowe, ustępy publiczne, itp.
- dworców i środków komunikacji publicznej.
- Prowadzenie dokumentacji w ramach postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę stanu sanitarnego w nadzorowanych obiektach.
- Wydawanie opinii dotyczących organizacji imprez masowychoraz regulaminów utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
- Wydawanie opinii dotyczących spełnienia wymagań sanitarnych w obiektach hotelarskich oraz w innych obiektach, w których świadczone są usługi hotelarskie.
- Prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów sanitarnych dotyczących postępowania ze zwłokami/szczątkami w sprawie wydawania zezwoleń na ekshumację.
- Wydawanie zezwoleń na przewóz zwłok /szczątków ludzkich poza granice, opiniowanie sprowadzenia zwłok i szczątków z obcego państwa.
- Prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów i wydawanie opinii sanitarnych dla środków transportu zakładów pogrzebowych.
- Współpraca z administracją samorządową oraz innymi instytucjami w celu poprawy stanu sanitarnego powiatu.
- Rozpatrywanie złożonych interwencji, skarg i zażaleń.
Akty prawne
Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1261 z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2002 r. w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 613 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1999 r. w sprawie zasad wykonywania zadań przez inspektorów sanitarnych w odniesieniu do zakładów karnych, aresztów śledczych oraz schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych podległych Ministrowi Sprawiedliwości (Dz. U. Nr 82, poz. 927)
3. Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 czerwca 2002 r. w sprawie organizacji oraz warunków i trybu wykonywania zadań przez Wojskową Inspekcję Sanitarną (Dz. U. Nr 97, poz. 872 z późn. zm.)
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 36, poz. 203)
5. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2002 r. w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 282)
6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1999 r. w sprawie zasad wykonywania zadań przez inspektorów sanitarnych w odniesieniu do zakładów karnych, aresztów śledczych oraz schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych podległych Ministrowi Sprawiedliwości (Dz. U. Nr 82, poz. 927)
POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE I EGZEKUCYNE
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46)
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1201, z późn. zm.)
OCHRONA ZDROWIA
Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2018 r., poz. 151)
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 957, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 15 września 2017 r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium (Dz. U. z 2017 r., poz. 2111)
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia 2018 r. w sprawie umieszczania informacji o zakazie udostępniania solarium osobom, które nie ukończyły 18. roku życia oraz treści informacji o ryzyku związanym z korzystaniem z solarium (Dz. U. z 2018 r. poz. 275)
BEZPIECZEŃSTWO PRACY
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 10 kwietnia 1972 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach anatomii patologicznej, w prosektoriach oraz w pracowniach histopatologicznych i histochemicznych (Dz. U. Nr 17, poz.123)
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 27 stycznia 1994 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy stosowaniu środków chemicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków (Dz. U. Nr 21, poz. 73)
4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w pralniach i farbiarniach (Dz. U. Nr 40, poz. 469)
DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZA
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 160, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1056, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 452, z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 224)
OCHRONA ŚRODOWISKA
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ( Dz. U. z 2017r., poz. 519, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112)
2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1395)
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. Nr 193, poz. 1617)
WODA I ŚCIEKI
Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r., poz. 328, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294)
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań jakim powinna odpowiadać woda na pływalniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 2016)
3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie wzorów tablic informacyjnych o strefie ochronnej ujęcia wody (Dz. U. Nr 136, poz. 1457, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne ( Dz. U. z 2017 r., poz. 1566, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ewidencji kąpielisk oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli (Dz. U. z 2016 r., poz. 2082)
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2011 r. w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli (Dz. U. z 2016 r., poz. 1602)
3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać wody powierzchniowe wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczona do spożycia (Dz. U. Nr 204, poz. 1728)
TURYSTYKA
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1553, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. z 2017 r., poz. 2166)
APTEKI
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2211)
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2002 r. w sprawie wykazu pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni podstawowej i pomocniczej apteki (Dz. U. Nr 161, poz. 1338, z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz. U. Nr 171, poz. 1395, z późn. zm.)
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2002 r. w sprawie danych wymaganych w opisie technicznym lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną (Dz. U. Nr 161, poz. 1337, z późn. zm.)
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 października 2002 r. w prawie podstawowych warunków prowadzenia apteki (Dz. U. Nr 187, poz. 1565, z późn. zm.)
CMENTARZE, CHOWANIE ZMARŁYCH, EKSHUMACJE
Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2017 r., poz. 912)
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie wykazu chorób zakaźnych, w przypadku których stwierdzenie zgonu wymaga szczególnego postępowania ze zwłokami osób zmarłych na te choroby (Dz. U. Nr 152, poz. 1742)
2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 48, poz. 284)
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 1783, z późn. zm.)
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich (Dz. U. Nr 249, poz.1866)
5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. Nr 52, poz. 315)
6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 75, poz. 405)
BUDOWNICTWO
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332,z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1422, z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836, z późn. zm.)
3. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz. U. z 2014 r., poz. 81)
4. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151, poz. 987, z późn. zm.)
5. Rozporządzenie Ministra z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1853, z późn. zm.)
6. Zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 12 marca 1996 r. w sprawie dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, wydzielanych przez materiały budowlane, urządzenia i elementy wyposażenia w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi (M.P. Nr 19, poz. 231)
ODPADY
Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r., poz. 21, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2017 r. poz. 2119)
1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649, z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005 r. w sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów (Dz. U. Nr 216, poz. 1824)
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz.31)
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1975)
INNE
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2017 r., poz. 2204, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 922, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz. U. z 2017 r., poz. 2168, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1160, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2016 r., poz. 2047)
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1983)
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1260, z późn. zm.)
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. Urz. MTBiGM z 2013 r., poz. 30)
PN-EN ISO/IEC 17020:2012 Ocena zgodności – Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję.
Baseny
Oceny jakości wody w basenach
Zbiorcza ocena jakości wody na Pływalni "Orka" za 2021 rok
Fontanny
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie, w trosce o bezpieczeństwo zdrowotne osób przebywających w sąsiedztwie fontann, zwraca uwagę na zagrożenia zdrowotne w ich otoczeniu.
Więcej informacji znajdą Państwo w ulotce: FONTANNY PODZIWIAJMY Z DALEKA!
Kąpieliska
Oceny jakości wody w kąpieliskach
Definicja kąpielisko i miejsce wykorzystywane do kąpieli, zgodnie z Ustawą z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1566, z późn. zm.)
-
kąpielisko – to wyznaczony uchwałą rady gminy, miasta, wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych wykorzystywany przez dużą liczbę osób kąpiących się, określoną w uchwale rady gminy w sprawie wykazu kąpielisk, pod warunkiem, że w stosunku do tego kąpieliska nie wydano stałego zakazu kąpieli; kąpieliskiem nie jest: basen pływacki, basen uzdrowiskowy, zamknięty zbiornik wodny podlegający oczyszczaniu lub wykorzystywaniu w celach terapeutycznych, sztuczny, zamknięty zbiornik wodny, oddzielony od wód powierzchniowych i wód podziemnych.
-
miejsce wykorzystywane do kąpieli – to wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych, niebędący kąpieliskiem i wykorzystywany do kąpieli.
-
miejsca okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli – w terminie od dnia 1 stycznia 2018 r. będą mogły funkcjonować przez okres nie dłuższy niż 30 dni w roku kalendarzowym na utworzenie których, rada gminy, miasta w drodze uchwały, wyraziła zgodę (po złożeniu odpowiedniego wniosku przez organizatora tego miejsca).
Aktualne informacje o przydatności wody do kąpieli w kąpieliskach i miejscach zwyczajowo wykorzystywanych do kąpieli można uzyskać bezpośrednio u organizatorów kąpielisk lub miejsc zwyczajowo wykorzystywanych do kąpieli oraz u właściwych terenowo państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych.
- Zapraszamy również na stronę SERWIS KĄPIELISKOWY Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Serwis kąpieliskowy
Wymagania dla zakładów fryzjerskich, kosmetycznych i odnowy biologicznej
Do zabiegów używa się narzędzi:
-
sprawnych technicznie,
-
czystych, dezynfekowanych,
-
sterylizowanych (dotyczy narzędzi mogących naruszać ciągłość tkanek)
Uwaga!
Wszystkie narzędzia wielokrotnego użytku, mogące powodować naruszenie ciągłości tkanek po każdym użyciu należy poddać dezynfekcji, myciu oraz sterylizacji.
Preparaty i środki dezynfekcyjne
-
Przechowywanie preparatów i środków dezynfekcyjnych powinno być w oryginalnych opakowaniach lub w opakowaniach zastępczych oznakowanych etykietą zawierającą:
-
nazwę preparatu,
-
producenta/ wytwórcę,
-
termin przydatności do użycia,
-
Sporządzane roztwory należy oznakować datą ich sporządzenia oraz imieniem i nazwiskiem osoby sporządzającej w/w roztwór.
-
Preparaty myjąco-dezynfekcyjne lub dezynfekcyjne należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta zapoznając się ze sposobem użycia i kartą charakterystyki produktu oraz ściśle przestrzegając parametrów (stężenie roztworu i czas działania preparatu), które zapewniają jego skuteczność w stosunku do drobnoustrojów znajdujących się na narzędziach, urządzeniach, powierzchniach roboczych.
-
Wszystkie preparaty i środki dezynfekcyjne stosowane w zakładzie muszą posiadać etykietę w języku polskim.
Postępowanie z narzędziami
-
Narzędzia po każdym kliencie poddaje się działaniu preparatu dezynfekcyjnego i przechowuje się w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem.
-
Jeśli do podgalania stosuje się małe maszynki, koniecznie muszą być one jednorazowe.
Dezynfekcja narzędzi i sprzętu
-
Do dezynfekcji należy używać preparaty dopuszczone do obrotu, o spektrum działania stosownym do zagrożenia, tj.: bakteriobójczym, prątkobójczym, grzybobójczym, wirusobójczym.
-
Należy ją przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu, uwzględniając parametry działania stosowanych preparatów (stężenie, czas, zakres działania).
-
Preparaty należy przechowywać w zamkniętych, oryginalnych opakowaniach, powinny posiadać karty charakterystyki.
-
Roztwory użytkowe powinny być oznakowane: nazwa preparatu, data przygotowania.
Bielizna czysta i brudna
-
Przy świadczeniu usług używa się wyłącznie bielizny czystej.
-
Zapas bielizny czystej powinien być w zakładzie w wystarczającej ilości.
-
Bieliznę jednorazowego użytku należy stosować jednokrotnie, a następnie traktować jako odpad komunalny.
-
W przypadku używania standardowych ręczników wielokrotnego użytku (bawełnianych, frotte) dla każdego klienta musi być użyty ręcznik czysty. Po użyciu u jednego klienta ręcznik musi trafić do prania. Pranie bielizny brudnej wielokrotnego użytku powinno odbywać się poza zakładem.
Postępowanie z odpadami
-
Odpady komunalne - są to odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, które ze względu na swój charakter i skład są podobne do odpadów wytwarzanych w gospodarstwach domowych.
-
Odpady niebezpieczne o właściwościach „zakaźnych” - są to odpady zawierające żywe drobnoustroje lub ich toksyny, o których wiadomo lub co do których istnieją wiarygodne podstawy do przyjęcia, że wywołują choroby u ludzi lub innych żywych organizmów.
-
Odpady komunalne powinny być gromadzone w zamykanych pojemnikach, zaopatrzonych w worki foliowe.
-
Odpady niebezpieczne o ostrych końcach i krawędziach umieszcza się w sztywnych, zamykanych pojemnikach (np. żyletki).
-
W przypadku wytwarzania odpadów niebezpiecznych należy podpisać umowę na odbiór w/w odpadów z firmą posiadającą wymagane zezwolenie.
Odpady niebezpieczne
-
procedura postępowania z w/w odpadami,
-
prawidłowy sposób ich gromadzenia (zamykane, sztywne pojemniki),
-
umowa na ich odbiór,
-
karty przekazania do spalenia.
Procedury
W przypadku świadczenia usług, w trakcie wykonywania których może dojść do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich należy wdrożyć i stosować procedury zapewniające ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2018 r. poz. 151), które dotyczą:
-
sposobu postępowania przy wykonywaniu czynności, w trakcie których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich,
-
zasad stosowania sprzętu poddawanego sterylizacji,
-
sposobu przeprowadzania dezynfekcji skóry i błon śluzowych.
Wentylacja i klimatyzacja
-
W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń,
-
Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia,
-
W przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej należy zapewnić: odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.
Zakaz palenia
We wszystkich zakładach obowiązuje całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych oraz papierosów elektronicznych. Oznakowanie słowne oraz graficzne powinno być umieszczone w widocznym miejscu.
Dopuszcza się
-
sprzedaż w wydzielonym miejscu preparatów kosmetycznych
-
podawanie lub sprzedaż napojów bezalkoholowych, przy zachowaniu warunków określonych w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
Najczęstsze nieprawidłowości
-
brudne szczotki, grzebienie, końcówki do maszynek,
-
nieopisane wanienki z preparatami do dezynfekcji narzędzi,
-
nieporządek na stanowisku pracy,
-
brak stosowania odzieży ochronnej podczas wykonywania usług.
Sanitarnego dotyczące sposobu kwalifikacji zabiegu mezoterapii osoczem bogatopłytkowym i kompetencji osób podejmujących się wykonywania tego typu zabiegów
Wskazany obszar działalności opierającej się na zabiegach wykonywanych z wykorzystaniem metod inwazyjnych, związanych z przerwaniem ciągłości tkanek i narażeniem na kontakt z krwią, niesie za sobą niebezpieczeństwo przeniesienia zakażenia, w szczególności HBV, HCV oraz HIV.
Osoby wykonujące przedmiotowy zabieg są obowiązane do podejmowania działań mających na celu kontrolę i zapobieganie transmisji zakażeń, w tym także przenoszonych drogą krwi. Konieczne jest stosowanie standardów higienicznych, które powinny uwzględniać w szczególności procedury higieny rąk, utrzymania czystości i porządku w miejscu świadczenia zabiegu, dekontaminacji powierzchni roboczych, dekontaminacji sprzętu wielorazowego użytku w sposób uwzględniający jego wymagany poziom czystości biologicznej oraz wskazania producenta, postępowanie z odpadami uwzględniające ich charakter. Powyższe obowiązki wynikają z przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2008 r. poz. 151).
Jednocześnie przygotowanie pacjenta/klienta do zabiegu mezoterapii igłowej z wykorzystaniem osocza bogatopłytkowego polega na wykonaniu niektórych czynności (pobranie krwi i jej odwirowanie), które są zarezerwowane dla zawodów medycznych, tj., lekarza, diagnosty laboratoryjnego, licencjata laboratoryjnego i technika analityki medycznej oraz dla pielęgniarki i położnej.
Powyższe wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2004 r. w sprawie wykazu zabiegów i czynności polegających na pobraniu od pacjenta materiału do badań laboratoryjnych (Dz. U. nr 247 poz. 2481) oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. (Dz. U. poz. 497). Czynność uzyskania osocza bogatopłytkowego z krwi jest procedurą medyczną i laboratoryjną wykonywaną przez wykwalifikowany personel medycznego laboratorium diagnostycznego.
Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz udostępnionych przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (centralnej, publicznej placówki doskonalenia nauczania prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej) wynika, że podstawa programowa kształcenia technika usług kosmetycznych nie obejmuje umiejętności wykonywania wkłuć dożylnych, z którymi wiąże się niewątpliwie pobieranie krwi. Do wykonywania ww. zabiegu nie uzyskują kwalifikacji również kosmetolodzy posiadający wykształcenie wyższe.
Reasumując, zabieg mezoterapii igłowej z wykorzystaniem osocza bogatopłytkowego w całości może być traktowany jako świadczenie zdrowotne wykonywane przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, na podstawie przepisów regulujących ten obszar. Oznacza to konieczność stosowania m. in. wymagań ww. ustawy z dn. 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160, ze zm.) oraz aktów wykonawczych do ww. ustawy, a także ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 992, ze zm.), biorąc pod uwagę, że wytwarzane w trakcie przedmiotowego zabiegu odpady są odpadami medycznymi.
(GIS)
Aktualne na podstawie pisma GIS-HŚ-NS-430-00007/DS., MP/18 SK 20945/2018 z dn. 4 lipca 2018 r.
Stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące warunków świadczenia usług przez podmioty niebędące podmiotami leczniczymi w zakresie stosowania metod dożylnego wlewu
Główny Inspektorat Sanitarny informuje, iż określenie stanowiska zostało poprzedzone zasięgnięciem opinii oraz informacji od Ministerstwa Edukacji Narodowej, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz Ministerstwa Zdrowia.
W następstwie analizy wskazanych stanowisk przyjęto następujące:
Zgodnie z art. 2 pkt. 10 ustawy z dn. 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160, z późn. zm.), świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Elementem definicji świadczenia zdrowotnego jest m.in. działanie medyczne (czyli działanie mające wymiar medyczny), które podlega reżimowi przepisów regulujących zasady jego wykonywania. Udzielanie świadczeń zdrowotnych stanowi wykonywanie działalności leczniczej, zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy.
Celem zabiegów estetycznych powinno być poprawianie urody czy też samopoczucia i zabiegi te (wykonywane przez podmioty niebędące podmiotami leczniczymi – w szczególności gabinety kosmetyczne) nie powinny mieć wymiaru medycznego.
Każdorazowy zabieg wykonywany przez ww. podmioty powinien być szczegółowo przeanalizowany pod kątem celu tego zabiegu oraz stosowanych metod. W przypadku, gdy ten cel lub przyjęte metody mają wymiar medyczny i stanowią ingerencję w organizm człowieka o wymiarze medycznym, znajduje uzasadnienie kwalifikacja tego zabiegu jako świadczenie zdrowotne.
Analiza celu, charakteru i metody ww. wlewów powinna być przeprowadzona z uwzględnieniem aktualnej wiedzy medycznej. Zgodnie z posiadaną wiedzą, do wykonywania przez ww. podmioty niebędące podmiotami leczniczymi coraz bardziej popularnych kroplówek witaminowych, stosowane jest szerokie spektrum substancji, które są podawane z wykorzystaniem płynu wieloelektrolitowego, 5% roztworu glukozy lub 0,9% NaCl we wlewie dożylnym z np. witaminą C, solcoserylem, kwasem alfa-liponowym, glutationem i ornityną, magnezem czy mieszaniną witamin rozpuszczalnych w wodzie lub w tłuszczach (C, witaminy z grupy B, A, D, E, K).
Z informacji przekazanych w przedmiotowej sprawie przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wynika, że ww. substancje wchodzą w skład produktów leczniczych, które muszą posiadać dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i mają w związku z tym określone: kategorie dostępności i ścisłe wskazania do medycznego stosowania (a zatem istnieje prawny, szczególny reżim normujący obrót tymi produktami). W konsekwencji przedmiotowe produkty lecznicze mogą być stosowane wyłącznie w lecznictwie zamkniętym (kategoria dostępności Lz) lub posiadać kategorie dostępności Rp – mogą być wydawane z aptek ogólnodostępnych wyłącznie na podstawie recepty lekarskiej, do stosowania u osoby, na którą została wydana recepta. Ponadto ww. Urząd wyjaśnił, że omawiane produkty lecznicze są zarezerwowane do stosowania w konkretnych stanach chorobowych, a zatem wpisują się w świadczenia zdrowotne, wykonywanie których zastrzeżone jest dla osób posiadających odpowiednie kwalifikacje, uzyskane w wyniku ukończenia studiów wyższych o kierunku medycznym, określone na podstawie art. 9b ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 z późn. zm.).
Stosowanie ww. produktów leczniczych w sposób wykraczający poza określone dla nich wskazania medyczne może doprowadzić do zaburzeń zdrowia człowieka.
Obrót produktami leczniczymi może być wykonywany na zasadach określonych w ustawie z dn. 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2211, z póź.zm.) a nadzór nad tym obrotem sprawuje Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna. Poważne wątpliwości zatem budzą doniesienia o stosowaniu ww. produktów leczniczych, zarezerwowanych do stosowania dla podmiotów prowadzących działalność leczniczą, w ramach świadczonych usług kosmetycznych lub odnowy biologicznej. Ujawnienie nieprawidłowości w zakresie stosowania produktów leczniczych wymaga analizy sytuacji faktycznej i prawnej, a następnie – stosownie do poczynionych ustaleń – podjęcia właściwych czynności nadzoru (jak dla podmiotów wykonujących świadczenia zdrowotne) lub zawiadomienia przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej innych właściwych organów – w szczególności organów Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej czy też organów dochodzeniowo-śledczych, działających na podstawie przepisów kodeksu postępowania karnego.
Zabieg kosmetyczny jest zabiegiem, którego celem powinno być zarówno usunięcie zeszpeceń powstałych w wyniku wypadków czy chorób, jak również uzyskanie konkretnego efektu estetycznego, poprawy urody i wyglądu, natomiast zabieg ten nie powinien mieć wymiaru medycznego, decydującego o jego kwalifikacji jako świadczenie zdrowotne.
Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wynika, że podstawa programowa kształcenia technika usług kosmetycznych nie obejmuje umiejętności wykonywania wkłuć dożylnych (wlewów dożylnych) oraz podawania leków. Zabiegi kosmetyczne są wykonywane także przez osoby posiadające wykształcenie wyższe na kierunku kosmetologia. Na podstawie art. 9 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym za zasadne należy uznać, że kwalifikacje absolwentów kierunków kosmetologia (którego ramy zostały określone w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego), mimo nawet wyksztalcenia wyższego, nie dają uprawnień do samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych z wykorzystaniem produktów leczniczych. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1. pkt. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 z późn. zm.) osobą wykonującą zawód medyczny jest osoba uprawniona na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Z uwagi na powyższe, za zasadne uznać należy prowadzenie kontroli ww. podmiotów z uwzględnieniem charakteru działalności, a także celu, właściwości i metod wykonywanych usług.
(GIS)
Aktualne na podstawie pisma GIS-PR-OP-024-00079/AC/18 z dn. 10 lipca 2018 r.
Woda do spożycia
Oceny jakości wody
Ocena jakości wody SUW Złota z dnia 24.10.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Iłów z dnia 18.10.2024 r.
Ocena jakości wody SUW ul. Wiskozowa z dnia 15.10.2024
Ocena jakości wody SUW Konary-Łęg z dnia 15.10.2024
Ocena jakości wody SUW Kozłów Szlachecki z dnia 15.10.2024
Ocena jakości wody SUW Orłów z dnia 10.10.2024
Ocena jakości wody SUW Roztropna z dnia 10.10.2024
Ocena jakości wody SUW ul. Wiskozowa z dnia 9.10.2024
Ocena jakości wody SUW Płocka, SP3 z dnia 8.10.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Brzozówek, SP Brzozów Stary z dnia 8.10.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Lubatka, SP Giżyce z dnia 8.10.2024 r.
Ocena jakości wody SUW w Iłowie, SP w Iłowie z dnia 8.10.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Teresin-Elter 17.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Nowa Piasecznica 17.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Maurycew 17.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Kozłów Szlachecki - Sz. Podst. Kozłów Biskupi 03.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Mokas 10.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Janaszówek 10.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Granice 10.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Dachowa 10.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Bronisławy 10.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Konary Łęg 10.09.2024 r.
Ocena jakości wody SUW Seroki 10.09.2024 r.
Oceny jakości wody - I kwartał 2024 roku
Okresowe i obszarowe oceny jakości wody za rok 2023 r.
Oceny jakości wody za I kwartał 2023
Oceny jakości wody za II kwartał 2023
Oceny jakości wody za III kwartał 2023
Ocena obszarowa ZWiK Sochaczew_2023
Ocena obszarowa GZGK Młodzieszyn_2023
Ocena obszarowa ZGK Nowa Sucha_2023
Ocena obszarowa GZGK Brochów_2023
Ocena obszarowa GZGK Teresin_2023
Ocena obszarowa GZGK Sochaczew_2023
Ocena obszarowa powiat sochaczewski_2023
Obszarowe oceny jakości wody za rok 2022 r.
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Brochów za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Iłów za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Młodzieszyn za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Nowa Sucha za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Rybno za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Sochaczew za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Teresin za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie miasta Sochaczew za rok 2022
Ocena obszarowej jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie powiatu sochaczewskiego za rok 2022
Okresowe oceny jakości wody za I półrocze 2022 r.
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Sochaczew, ul. Rozlazłowska 7
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Sochaczew, ul. Warszawska 115
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Młodzieszyn, ul. Wspólna 42
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Rybno, ul. Długa 20
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Teresin, al. XX-lecia 13
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Brochów, Brochów 125
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Nowa Sucha, Nowa Sucha 59A
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - Iłów, ul. Płocka 2
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi za 2021 rok
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie miasta Sochaczew
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Sochaczew
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Młodzieszyn
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Teresin
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Brochów
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Nowa Sucha
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Iłów
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Rybno
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi na terenie powiatu sochaczewskiego
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za okres lipiec - wrzesień 2021 r.
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za okres lipiec - wrzesień 2021r.
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za miesiąc maj 2019
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za miesiąc maj 2019
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za miesiąc lipiec 2019
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za miesiąc lipiec 2019
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za miesiąc sierpień 2019
Ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za miesiąc sierpień 2019
Obszarowe oceny jakości wody do spożycia przez ludzi za 2019 rok
Laboratoria uprawnione do badania wody
Laboratoria uprawnione do badania wody 2024
Laboratoria uprawnione do badania wody - aktualizacja o laboratoria zewnętrzne
Pliki do pobrania
Pliki do pobrania znajdują się w dziale Dokumenty i wnioski do pobrania