W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obowiązki pracodawcy, u którego w procesie pracy stosowane są substancje, preparaty, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym i reprotoksycznym (CMR) w środowisku pracy

03.01.2025

Logo Państwowa Inspekcja Sanitarna

Dnia 28 lipca 2024 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym w środowisku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 1126 https://dziennikustaw.gov.pl/D2024000112601.pdf). Rozporządzenie to wprowadza m.in. pojęcie substancji i mieszanin reprotoksycznych (działających szkodliwie na rozrodczość).

Do podstawowych obowiązków pracodawców zatrudniających pracowników w warunkach narażenia na działanie substancji/procesów rakotwórczych, mutagennych lub reprotoksycznych należy:

  1. Zastępowanie niebezpiecznych substancji rakotwórczych, mutagennych lub reprotoksycznych oraz procesów technologicznych, jeśli to technicznie możliwe, mniej szkodliwymi rozwiązaniami.
  2. Rejestr wszystkich rodzajów prac w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu nie tylko rakotwórczym i mutagennym, ale również o działaniu reprotoksycznym.
  3. Rejestr pracowników zatrudnionych przy pracach w narażeniu – pracodawcy obowiązani są do prowadzenia rejestru pracowników zatrudnionych przy pracach w kontakcie z ww. substancjami.
  4. Obowiązki względem pracowników, okresowe szkolenia i ocena stanu zdrowia.

Pracodawca musi zapewnić regularną kontrolę zdrowia pracowników, szczególnie pod kątem narażenia na czynniki rakotwórcze, mutagenne i reprotoksyczne, zgodnie z indywidualną oceną ryzyka. Na pracodawcy spoczywają również obowiązki informacyjne i szkoleniowe względem pracownika, szczegółowo wskazane w rozporządzeniu.

  1. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy – Dz.U. z 2018 r., poz.1286 z późn. zm., rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy – Dz.U. z 2023 r. poz. 419, z późn. zm.).
  2. Przekazanie informacji o substancjach chemicznych, ich mieszaninach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu oraz właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy – niezwłocznie po rozpoczęciu działalności oraz corocznie, w terminie do dnia 15 stycznia za rok poprzedni, albo na ich wniosek, na druku według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia (Informacja o substancjach chemicznych, ich mieszaninach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym (wersja edytowalna).

 

Informację o substancjach chemicznych, ich mieszaninach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, występujących na stanowiskach pracy w obiektach zlokalizowanych na terenie powiatu sokołowskiego należy przekazać do:

Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sokołowie Podlaskim,

 ul. Oleksiaka Wichury 3, 08-300 Sokołów Podlaski

email: sekretariat.psse.sokolowpodlaski@sanepid.gov.pl, lub  anna.kosieradzka@sanepid.gov.pl

 

Materiały:

- Wykaz substancji zaklasyfikowanych jako substancje o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym w środowisku pracy na podstawie klasyfikacji zharmonizowanej https://www.imp.lodz.pl/pliki/49e13f03b9a6f2cbc47882b697c983af56228/wykazzklasyfikacjazharmonizowana20242.pdf

- Wykaz zgłoszonych do IMP substancji chemicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy bez uzgodnionej klasyfikacji zharmonizowanej

https://www.imp.lodz.pl/pliki/f844b4d3f37efc1bfc944af088d986fe75621/wykaz_klasyfikacji_dostawcow_2024.pdf

- Spaliny emitowane z silników Diesla - wytyczne dla pracodawców, pracowników i służb związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy

https://www.imp.lodz.pl/pliki/a78f16d46bc33c082cfe5c0fad780b6340136/spaliny_emitowane_z_silnikow_diesla.pdf

- Narażenie zawodowe na węgiel elementarny emitowany z silników Diesla https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/95205/II-PB-04-Disel.pdf

- Pyły drewna - wytyczne dla pracodawców, pracowników i służb związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy

https://www.imp.lodz.pl/pliki/530dc457ffc64bb0b8aa58c23695cd7165083/pyly-drewna-wytyczne.pdf

- Dopuszczalne stężenie w materiale biologicznym jako marker oceniający wielkość narażenia zawodowego – wytyczne i zalecenia

https://www.imp.lodz.pl/pliki/846c4e4f82e60717e0b107192de5c63e24014/dopuszczalne_stezenie_w_materiale_biologicznym.pdf

{"register":{"columns":[]}}