W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Nadzór sanitarny

Zadania Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku

  • Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarno – higienicznym zakładów produkcji i obrotu żywnością, przedmiotami użytku do kontaktu z żywnością i kosmetykami oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi;
  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego w zakładach żywienia zbiorowego w zakresie bezpieczeństwa żywności oraz jakości zdrowotnej żywienia;
  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem prawidłowych warunków produkcji i obrotu kosmetykami;
  • Monitorowanie jakości zdrowotnej żywności, przedmiotów użytku do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków w ramach urzędowej kontroli i monitoringu w celu sprawdzenia przestrzegania przez przedsiębiorców kryteriów bezpieczeństwa;
  • Podejmowanie działań w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) oraz systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych kosmetykach (RAPEX);
  • Uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów nowowybudowanych, zmodernizowanych, adaptowanych do działalności w zakresie produkcji i obrotu środkami spożywczymi oraz żywienia zbiorowego;
  • Prowadzenie postępowania w zakresie zatwierdzenia i wpisu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej prowadzonego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu;
  • Podejmowanie działań w ogniskach zatruć i zakażeń pokarmowych;

Zadania Sekcji Higieny Komunalnej

  • Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów i urządzeń wodociągowych;
  • Organizacja i prowadzenie monitoringu jakości wody;
  • Sporządzanie ocen o jakości wody przeznaczonej do spożycia oraz informowanie organów samorządowych o jakości wody w nadzorowanych urządzeniach wodociągowych;
  • Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarnym oraz nad jakością wody kąpielisk, miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli i pływalni;
  • Wydawanie ocen dotyczących przydatności wody do kąpieli w nadzorowanych kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli oraz na pływalniach;
  • Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarno – higienicznym nieruchomości, instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz transportu publicznego;
  • Opiniowanie w sprawach organizacji imprez masowych;
  • Wydawanie zezwoleń na ekshumacje, wywóz zwłok i szczątków ludzkich za granicę;
  • Opiniowanie sprowadzania zwłok i szczątków ludzkich z obcego państwa;
  • Prowadzenie nadzoru nad jakością wody ciepłej w zakresie obecności bakterii Legionella sp. w budynkach zbiorowego zamieszkania.

Zadania Sekcji Higieny Pracy

  • Kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne nad warunkami środowiska pracy w zakładach pracy;
  • Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wywozu i przywozu oraz obrotu prekursorami narkotykowymi kategorii 2 i 3;
  • Kontrola zakładów pracy stosujących w działalności zawodowej substancje chemiczne i ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy;
  • Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz ustawy o produktach biobójczych przez osoby wprowadzające substancje chemiczne i ich mieszaniny oraz produkty biobójcze do obrotu i stosujące je w działalności zawodowej;
  • Kontrola zakładów pracy w zakresie występowania w środowisku pracy szkodliwych czynników biologicznych oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki;
  • Kontrola przestrzegania zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych;
  • Prowadzenie postępowań w sprawach chorób zawodowych;
  • Sporządzanie ocen narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej;
  • Kontrola przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest.

Zadania dla stanowiska Higieny Dzieci i Młodzieży

  • Kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne pomieszczeń i sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz w ośrodkach wypoczynku;
  • Kontrola higieny procesów nauczania, wychowania, wypoczynku i rekreacji.

Zadania Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego

  • Monitorowanie sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych na terenie powiatu świeckiego;
  • Prowadzenie rejestrów chorób zakaźnych, zakażeń i ewidencji zgonów z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej;
  • Sporządzanie sprawozdań i raportów w zakresie chorób zakaźnych;
  • Prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, opracowywanie ognisk epidemicznych oraz podejmowanie działań zapobiegawczych i przeciwepidemicznych;
  • Kontrola podmiotów leczniczych w zakresie przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczno-sanitarne, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne;
  • Nadzór nad szczepieniami ochronnymi w podmiotach leczniczych;
  • Dystrybucja preparatów szczepionkowych na terenie powiatu;
  • Podejmowanie działań wobec osób uchylających się od obowiązku szczepień ochronnych;
  • Monitorowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych.

Zadania dla stanowiska Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

  • Opiniowanie i uzgadnianie w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko w przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin;
  • Opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin;
  • Opiniowanie spraw dotyczących inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz opiniowanie zakresu raportu;
  • Uzgadnianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem wymagań higienicznych i sanitarnych;
  • Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, dotyczącej budowy i zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych;
  • Wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej;
  • Uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych różnego przeznaczenia, dla których opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu jest niezbędna do uzyskania pozwolenia na użytkowanie;
  • Wydawanie opinii o spełnieniu wymagań obowiązujących w lokalach aptek;
  • Wydawanie opinii ( w formie decyzji ) o spełnieniu wymagań obowiązujących w lokalach żłobków;
  • Wydawanie opinii o spełnieniu wymagań obowiązujących w obiektach innych form wychowania przedszkolnego tzw. „małych przedszkolach”;
  • Wydawanie opinii o placówkach oświatowych;
  • Wydawanie opinii (w formie decyzji) o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym będzie mieścić się placówka wsparcia dziennego, opiekuńczo-wychowawcza, regionalna placówka opiekuńczo – terapeutyczna, interwencyjny ośrodek preadopcyjny;
  • Udzielanie wyjaśnień oraz przekazywanie wytycznych w sprawie warunków lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
  • Wydawanie zaświadczeń o spełnieniu wymagań sanitarnych w obiektach, w których prowadzona będzie działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym.
{"register":{"columns":[]}}