W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obowiązki Głównego Inspektora Sanitarnego wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii

03.02.2023

gisnar

Prowadzenie rejestru zatruć środkami zastępczymi lub nowymi substancjami psychoaktywnymi oraz sporządzanie raportu dotyczącego zatruć środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną

Na podstawie art. 30a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii Główny Inspektor Sanitarny podejmując działania z zakresu wczesnego ostrzegania utworzył rejestr zatruć środkami zastępczymi (ŚZ) lub nowymi substancjami psychoaktywnymi (NSP), w celu ograniczenia zagrożeń, jakie stwarzają te substancje. Rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej jako System Monitorowania Informacji o Środkach Zastępczych i Nowych Substancjach Psychoaktywnych (SMIOD), zgodnie z § 1 pkt. 10 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 października 2014 r. w sprawie systemów wymiany informacji w zakresie dotyczącym zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Główny Inspektor Sanitarny sporządza raport dotyczący zatruć środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną za dany rok, który do dnia 31 marca roku następnego udostępnia na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej

Wykaz decyzji wstrzymania wytwarzania produktu lub wycofaniu go z obrotu, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że jest on środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną

Zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii w przypadku stwierdzenia wytwarzania lub wprowadzania do obrotu produktu, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że jest on środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną, właściwy ze względu na miejsce wytwarzania lub wprowadzania do obrotu państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, wstrzymanie wytwarzania tego produktu lub wycofanie go z obrotu, na czas niezbędny do przeprowadzenia badań mających na celu ustalenie, czy jest on środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną, nie dłuższy jednak niż 18 miesięcy. Główny Inspektor Sanitarny podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu wyżej wymienionej decyzji, przez ogłoszenie na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej nazwy produktu, nazwy producenta, rodzaju opakowania i jego wielkości.

Nadzór przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie nowych substancji psychoaktywnych

Zgodnie z art. 40d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii nadzór nad nowymi substancjami psychoaktywnymi realizowany w ramach kontroli spełniania obowiązków wynikających z przepisów ustawy sprawują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na zasadach określonych w przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Główny Inspektor Sanitarny sprawuje merytoryczny nadzór, w zakresie spełniania obowiązków przez przedsiębiorców prowadzących działalność z zastosowaniem nowych substancji psychoaktywnych (wytwarzanie, przetwarzanie, przerabianie, przywóz, wywóz, wewnątrzwspólnotowa dostawa lub wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz wprowadzenie do obrotu).

Źródło: GIS

{"register":{"columns":[]}}