Zakres obowiązków
Do zadań Stanowiska Pracy do Spraw Higieny Pracy należy w szczególności:
1. prowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz dokumentacji w zakresie chorób zawodowych;
2. nadzór nad zakładami pracy w zakresie warunków zdrowotnych środowiska pracy, a w szczególności zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych związanych z warunkami pracy;
3. nadzór nad podmiotami gospodarczymi w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania:
a) substancji chemicznych i ich mieszanin,
b) produktów biobójczych,
c) prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3,
d) środków ochrony roślin,
e) substancji powierzchniowo czynnych i detergentów;
4. nadzór nad podmiotami gospodarczymi w zakresie:
a) występowania substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
b) występowania szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy,
c) stosowania leków cytostatycznych w zakładach opieki zdrowotnej,
d) usuwania i zabezpieczenia wyrobów zawierających azbest;
e) nadzór nad zagadnieniami związanymi z rejestracją, oceną i udzielaniem zezwoleń dla substancji chemicznych (REACH);
5. udział w opracowywaniu opinii sanitarnych dotyczących rozwiązań projektowych w nowopowstałych lub modernizowanych zakładach pracy w zakresie higieny pracy;
6. prowadzenie postępowania wyjaśniającego w ramach Wspólnotowego Systemu Szybkiego Powiadamiania o Produktach Niebezpiecznych (RAPEX) w odniesieniu do produktów chemicznych;
7. współpraca z podmiotami gospodarczymi w ramach wdrażania przepisów dotyczących klasyfikacji, oznakowania oraz pakowania substancji i mieszanin chemicznych (GHS/CLP).