Sekcja Higieny Pracy
Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy sprawowanie nadzoru i egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy, a w szczególności:
- opracowywanie strategii nadzoru i kontroli zakładów pracy w zakresie higieny pracy;
- przeprowadzanie kontroli w obiektach nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wałczu w zakresie:
- przestrzegania przez osoby wprowadzające substancje chemiczne i ich mieszaniny do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przez użytkowników substancji chemicznych i ich mieszanin obowiązków wynikających z ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (t.j. Dz.U. z 2015r., poz. 203)
- warunków i ograniczeń wprowadzenia do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne ;
- przestrzegania obowiązków dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów;
- przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz.124 ze zm.) oraz rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 273/2004 z dnia
11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (WE) Nr 2015/1011 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) Nr 273/2004 w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia Rady (WE) Nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1277/2005; - nadzoru nad warunkami pracy pracowników narażonych na czynniki szkodliwe w tym rakotwórcze i mutagenne występujące
w środowisku pracy; - nadzoru nad warunkami pracy i stanem zdrowia pracowników narażonych na czynniki biologiczne w środowisku pracy;
- nadzoru nad wprowadzaniem do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej
- opracowywanie ocen i analiz w zakresie środowiska pracy zachorowań na choroby zawodowe ;
- rejestracja i ewidencja chorób zawodowych;
- współpraca w ramach porozumienia z Państwową Inspekcją Pracy, Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej, Policją, Wojewódzkim Ośrodkiem Medycyny Pracy - w zakresie występujących zagrożeń w środowisku pracy i chorób zawodowych;
- prowadzenie działalności w zakresie promocji zdrowia w zakładach pracy;
- sprawdzanie realizacji badań profilaktycznych w zakładach zatrudniających pracowników.
- Nadzorowanie przestrzegania zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej środków zastępczych poprzez:
-
- współpracę w tym zakresie z organami ścigania i podmiotami leczniczymi.
- gromadzenie informacji o przypadkach zatruć tzw. „dopalaczami” i podejmowanie działań zmierzających do zmniejszenia liczby tych przypadków oraz współpracowanie w tym zakresie z Policją, Służbą Celną i prokuraturą;
- prowadzenie i uzupełnianie na bieżąco bazę SMIOT oraz wykorzystywanie tych danych przy bieżącej realizacji zadań.