Kampania #Safe2EatEU
Kampania Safe2Eat 2024: zwiększenie znaczenia konsumentów w całej Europie
Od #EUChooseSafeFood do #Safe2EatEU:
Bazując na sukcesie z poprzednich trzech lat, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i jego partnerzy w państwach członkowskich UE rozpoczęli kampanię Safe2EatEU 2024 („Jedz bezpiecznie”). Kampania, wcześniej znana jako #EUChooseSafeFood („Wybieraj bezpieczną żywność”), powraca pod zmienioną nazwą i z nowym zobowiązaniem. Dotyczy ono promowania wiedzy na temat bezpieczeństwa żywności wśród obywateli Europy.
W tym roku kampania rozszerza swój zasięg, a 18 krajów łączy siły, aby pomóc konsumentom podejmować świadome decyzje dotyczące ich wyborów żywieniowych. Kraje uczestniczące w 2024 roku to: Rumunia, Czechy, Węgry, Grecja, Estonia, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Cypr, Słowenia, Hiszpania, Luksemburg, Słowacja, Austria, Polska, Portugalia, Irlandia i Macedonia Północna.
Zwiększanie znaczenia konsumentów w dokonywaniu pewniejszych wyborów.
Każdego dnia dokonujemy niezliczonych wyborów żywieniowych, a czynniki wpływające na te wybory mogą się różnić w zależności od konsumenta. Według badania „Eurobarometr 2022 na temat bezpieczeństwa żywności w UE”, cena i smak są czynnikami mającymi największy wpływ na decyzje konsumentów dotyczące żywności, odpowiednio 54% i 51%; na kolejnych miejscach znajdują się bezpieczeństwo żywności i jej pochodzenie, oba na poziomie 46%. Około cztery na dziesięć osób twierdzi, że zawartość składników odżywczych ma dla nich znaczenie, podczas gdy 16% wskazuje na wpływ na środowisko i klimat, a 15% twierdzi, że ich własna etyka i przekonania wpływają na ich wybory. Niezależnie od czynników decydujących o zakupie i konsumpcji żywności, obywatele Europy mogą mieć pewność, że wszystko, co zdecydują się zjeść, jest bezpieczne dzięki solidnemu systemowi bezpieczeństwa żywności.
Europejczycy należą do grona najlepiej chronionych i poinformowanych konsumentów żywności na świecie. Naukowcy z całej Unii Europejskiej analizują dane naukowe i badania w celu oceny ryzyka związanego z żywnością, zaś odpowiednie organy tworzą regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynkach i w sklepach. Unijny system bezpieczeństwa żywności gwarantuje, że każdy mieszkaniec Europy ma prawo dowiedzieć się, w jaki sposób żywność, którą spożywa, jest produkowana, przetwarzana, pakowana, etykietowana i sprzedawana.
Badania przeprowadzone przez EFSA we współpracy z IPSOS w 2023 r. wykazały, że prawie 70% Europejczyków wyraża zainteresowanie zagadnieniem bezpieczeństwa żywności. Jednak około 60% uważa, że informacje na ten temat są zbyt techniczne i trudne do zrozumienia. Dlatego celem kampanii w jej nowej odsłonie będzie przekazanie naukowych faktów na temat żywności w jasny, dokładny, a jednocześnie uspokajający i zrozumiały sposób. Promowane treści powinny pomóc obywatelom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących konsumpcji żywności. Jednocześnie powinny zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie w dokonywaniu codziennych wyborów.
Pod hasłem #Safe2EatEU kampania będzie nadal koncentrować się na edukowaniu obywateli na temat różnych aspektów związanych z bezpieczeństwem żywności. Obejmują one:
- choroby przenoszone przez pokarm,
- prawidłowe techniki postępowania z żywnością,
- znaczenie czytania etykiet na produktach żywieniowych,
- promowanie praktyk, które ograniczą marnotrawstwo żywności.
Kampania podkreśla również znaczenie zbilansowanej diety, bezpieczeństwo suplementów oraz potrzebę naukowego potwierdzenia oświadczeń zdrowotnych na produktach spożywczych. Ponadto ma na celu podnoszenie świadomości na temat: bezpieczeństwa substancji dodatkowych stosowanych w żywności jak również nowej żywności oraz obecności alergenów pokarmowych.
Więcej informacji na stronie internetowej Kampanii #Safe2EatEU pod adresem https://www.efsa.europa.eu/pl/safe2eat