Światowy Dzień Bez Tytoniu
31 maja obchodzimy Światowy Dzień Bez Tytoniu. "Taktyki przemysłu tytoniowego i nikotynowego uzależniają młodzież na całe życie."
Tegoroczne obchody Światowego Dnia Bez Tytoniu wskazują na niebezpieczne praktyki przemysłu tytoniowego, które mają na celu modelowanie zachowań dzieci i młodzieży, aby stali się kolejną grupą użytkowników wyrobów tytoniowych.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i STOP, globalny organ nadzorujący przemysł tytoniowy, opublikowały raport Podłączanie następnego pokolenia podkreślający, w jaki sposób producenci wyrobów tytoniowych i nikotyny projektują swoje produkty, realizują kampanie marketingowe i pracują nad kształtowaniem polityki, aby uzależniać kolejne pokolenie młodzieży na świecie Z raportu wynika, że szacunkowo 37 milionów dzieci w wieku 13–15 lat na całym świecie pali tytoń, a w wielu krajach wskaźnik używania e-papierosów wśród nastolatków jest wyższy niż wśród dorosłych. W Regionie Europejskim WHO 20% ankietowanych 15-latków przyznało, że używało e-papierosów w ciągu ostatnich 30 dni. Pomimo znacznego postępu w ograniczaniu używania tytoniu, pojawienie się e-papierosów i innych nowych wyrobów tytoniowych i nikotynowych stanowi poważne zagrożenie dla młodzieży. Badania pokazują, że używanie e-papierosów powoduje prawie trzykrotny wzrost używania konwencjonalnych papierosów, zwłaszcza wśród niepalącej młodzieży.
Historia się powtarza, ponieważ przemysł tytoniowy próbuje sprzedawać naszym dzieciom tę samą nikotynę w różnych opakowaniach – powiedział dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, dyrektor generalny WHO.
Branże te w dalszym ciągu oferują młodym ludziom swoje produkty o kuszących smakach, takich jak słodycze i owoce. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że ponad 70% młodych użytkowników e-papierosów rzuciłoby palenie, gdyby produkty były dostępne wyłącznie w smaku tytoniowym.
Branże te celowo projektują produkty i stosują strategie marketingowe, które trafiają bezpośrednio do dzieci” – powiedział dr Ruediger Krech, dyrektor ds. promocji zdrowia WHO. Stosowanie przyjaznych dzieciom smaków, takich jak wata cukrowa i guma balonowa, w połączeniu z eleganckimi i kolorowymi wzorami przypominającymi zabawki, to rażąca próba uzależnienia młodych ludzi od tych szkodliwych produktów.
Te zwodnicze taktyki podkreślają pilną potrzebę wprowadzenia rygorystycznych przepisów chroniących młodych ludzi przed trwającym całe życie szkodliwym uzależnieniem.
WHO wzywa rządy do ochrony młodych ludzi przed spożyciem tytoniu, e-papierosów i innych produktów nikotynowych poprzez wprowadzenie zakazu lub rygorystycznych regulacji dotyczących tych produktów. Zalecenia WHO obejmują utworzenie w pomieszczeniach publicznych całkowicie wolnych od dymu, zakaz aromatyzowanych e-papierosów, zakaz marketingu, reklamy i promocji, wyższe podatki, zwiększanie świadomości społecznej na temat oszukańczych taktyk stosowanych przez branżę oraz wspieranie inicjatyw edukacyjnych i uświadamiających prowadzonych przez młodzież.
źródła:
- https://www.who.int/campaigns/world-no-tobacco-day/2024
- https://www.who.int/news/item/23-05-2024-tobacco-and-nicotine-industry-tactics-addict-youth-for-life
- https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/376853/9789240094642-eng.pdf?sequence=1