W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S-10 na odcinku Wyrzysk - Bydgoszcz

29.11.2022

Pan Szymon Kosmalski Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, w dniu 29 listopada 2022 r. podpisał i przekazał Panu Sebastianowi Borowiakowi Dyrektorowi Oddziału w Bydgoszczy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S-10 na odcinku Wyrzysk – Bydgoszcz.

Podpisanie Decyzji na S-10

Inwestycja polega na budowie drogi ekspresowej S-10 na odcinku Wyrzysk - Bydgoszcz, wraz z budową następujących węzłów: Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn. Stanowi kluczowy element transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, którego celem jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów.

Cała trasa S-10 ma przebiegać przez cztery województwa, a finalnie połączyć Szczecin i Warszawę, łącząc liczne trasy szybkiego ruchu (m.in. A-1, A-6, S-3, S-5, S-6, S-11). Wpłynie tym samym na stworzenie nowych możliwości dotarcia do południowej granicy Polski i portów w Szczecinie i Świnoujściu (przez autostradę A-6 i drogę ekspresową S-3), aglomeracji poznańskiej i konurbacji górnośląskiej (przez drogę ekspresową S-11).

Zamierzenie przebiega przez dwa województwa: wielkopolskie (powiat: pilski; gmina: Wyrzysk) oraz kujawsko-pomorskie (powiat: nakielski, bydgoski; gmina: Sadki, Nakło nad Notecią, Sicienko). Od wschodu S-10 połączy się z istniejącym węzłem Bydgoszcz Zachód, następnie przebiegnie północną stroną drogi krajowej nr 10 i zakończy swój bieg, łącząc się z obwodnicą Wyrzyska na granicy woj. kujawsko-pomorskiego oraz wielkopolskiego.

Jako preferowany do realizacji wybrano wariant nr 7 błękitny. Jego długość wyniesie 39,9 km.

Droga ekspresowa została zaprojektowana z zachowaniem warunków widoczności dla prędkości miarodajnej 120 km/h.

W swym przebiegu spina cztery aglomeracje: Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płońsk stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym znaczeniu dla gospodarki kraju.

Już obecnie funkcjonująca droga krajowa nr 10 - granica państwa – Lubieszyn – Szczecin – Stargard – Wałcz – Piła – Pawłówek – Białe Błota – Wypaleniska – Przyłubie – Toruń – Lipno – Sierpc – Drobin – Płońsk, stanowi ważne połączenie regionu kujawsko–pomorskiego z zachodnią i centralną częścią kraju (w tym ze stolicą) i jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem samochodowym drogą w województwie kujawsko–pomorskim.

Preferowany wariant tylko w niewielkim fragmencie zakłada przebieg w torze dzisiejszej drogi krajowej nr 10 – będzie to odcinek od węzła w Pawłówku (z drogą ekspresową S-5 i drogą krajową nr 25) do Kruszyna.

Planowana droga ekspresowa S-10 na odcinku Wyrzysk – Bydgoszcz stanowić będzie część drogi, która docelowo połączy Szczecin (od autostrady A-6), Bydgoszcz i Toruń z Warszawą (S-8). Utworzy ważną oś transportu drogowego pomiędzy stolicami województw: zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego.

Droga ta połączy jednocześnie teren północnych Niemiec ze stolicą Polski i będzie alternatywą dla autostrady A-2 dla ruchu międzynarodowego.

Inwestycja w wariancie preferowanym przebiega:

  • przez obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Łobżonki PLH300040, na odcinku w km około 0+000-0+150 na terenie województwa wielkopolskiego;
  • częściowo w obszarze chronionego krajobrazu „Dolina Noteci” na terenie województwa wielkopolskiego.

Wykonane zostaną obiekty mostowe na rzekach: Orla, Rokitka, Struga Śleska, Flis.

W ramach zadania przewidziano urządzenia ochrony środowiska, takie jak: ekrany akustyczne ok. 13 km, 51 zbiorników retencyjnych oraz łącznie 17 przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}