Skargi i wnioski
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
- Prawo zgłoszenia skarg i wniosków
Prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zostało zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku, jeśli działa w granicach prawa.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego - Dział VIII (Skargi i wnioski) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Złożenie skargi lub wniosku jest wolne od opłat.
O tym, czy dane pismo jest skargą lub wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (np. tytuł: skarga, wniosek).
- Formy składania skarg i wniosków
- Skargi i wnioski można składać w formie pisemnej lub ustnej:
1) osobiście w:
a) sekretariacie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy,
ul. Dworcowa 81, pok. 709 (VII piętro)
b) Wydziale do Spraw Terenowych we Włocławku, ul. Brzeska 6, pok. Nr 34 (III piętro)
2) za pośrednictwem poczty, na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, 85-009 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 81
3) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: sekretariat@bydgoszcz.rdos.gov.pl
4) poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą
5) za pośrednictwem faxu: 52 50-65-667
6) ustnie do protokołu.
- Skargi i wnioski rozpatrują wydziały Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska właściwe w sprawach będących przedmiotem skargi lub wniosku – od poniedziałku do piątku, od 7:30 do 15:30. Zakres zadań wydziałów określa Regulamin organizacyjny RDOŚ ustalony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
- Osoba odpowiedzialna za prowadzenie rejestru skarg i wniosków – Naczelnik Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
- Informacja o dniach i godzinach przyjęć Interesantów w sprawach skarg
i wniosków
Informacja o godzinach otwarcia urzędu
Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
Informacja o przyjmowaniu Interesantów przez Kierownictwo Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
Zastępca Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Regionalny Konserwator Przyrody w Bydgoszczy
tel.: 52 50-65-666
e-mail: kancelaria@bydgoszcz.rdos.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza RDOŚ w Bydgoszczy
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy przyjmuje interesantów
po telefonicznym uzgodnieniu terminu, w godzinach urzędowania.
- Załatwianie skarg i wniosków
Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony.
W sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne:
- skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie
z przepisami kodeksu, - skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który organ prowadzący postępowanie powinien rozpatrzyć z urzędu.
Skargę w sprawie, w której wydano decyzję ostateczną, uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany, które może być uwzględnione.
Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest kompetentny do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu 7 dni przekazać go właściwemu organowi, z jednoczesnym zawiadomieniem wnioskodawcy.
Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić je bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę lub wniosek we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia, a gdy załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – także o stanie rozpatrzenia skargi lub wniosku, najpóźniej
w terminie 14 dni od dnia wniesienia albo przekazania.
Skargi i wnioski przed rozpoczęciem ich załatwiania podlegają rejestracji w Rejestrze skarg, wniosków i petycji prowadzonym w sekretariacie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Po zarejestrowaniu skargi lub wniosku, zostaje ona niezwłocznie przekazana do załatwienia właściwemu merytorycznie wydziałowi.
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, podczas osobistej wizyty, przyjmujący zgłoszenie przygotowuje protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. Powyższy protokół zawiera datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
Skargi i wnioski, w wersji papierowej czy elektronicznej, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawione zostaną bez rozpoznania. Należy również precyzyjnie określić zarzuty lub żądania.
W kierowanej korespondencji można zastrzec, że zawarte w pismach dane osobowe nie powinny być przekazywane innym organom administracji za wyjątkiem Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
- Informacja dla osób z niepełnosprawnością
Jesteś osobą z niepełnosprawnością? Zapoznaj się z informacjami o dostępności Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dla osób z niepełnosprawnościami.
W przypadku zapotrzebowania na dodatkową asystę lub pomoc ze strony pracownika urzędu uprzejmie prosimy o wcześniejsze zgłoszenie pod nr tel.: 52 506 56 66 wew. 6001 swojej obecności w celu ustalenia dogodnego terminu i zapewnienia wsparcia ze strony pracownika.
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych dla osób składających skargi i wnioski
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE. L. 119, str.1), zwanym dalej RODO, podaję następujące informacje:
- Informacje dotyczące administratora danych.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz, tel.: 52 506 56 66, e‑mail: sekretariat@bydgoszcz.rdos.gov.pl;
- Inspektor Ochrony Danych.
Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku możliwy jest za pomocą poczty tradycyjnej na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz lub poczty elektronicznej: iod@bydgoszcz.rdos.gov.pl;
- Podstawa prawna i cel przetwarzania danych.
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze), zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - Dział VIII. Skargi i wnioski, w celu rozpatrzenia wniesionej przez Panią/Pana skargi lub wniosku oraz w celu wypełnienia obowiązku archiwizacji dokumentów;
- Udostępnianie danych innym odbiorcom
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą organy lub podmioty, którym skarga lub wniosek zostaną przekazane w przypadku braku właściwości Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy do ich rozpatrzenia. W innych przypadkach Pani/Pana dane mogą być udostępnione wyłącznie organom lub podmiotom upoważnionym na podstawie odrębnych powszechnie obowiązujących przepisów lub podmiotom przetwarzającym dane w imieniu administratora danych;
- Okres przechowywania danych.
Pani/Pana dane osobowe pozyskane wraz ze złożoną skargą lub wnioskiem będą przechowywane przez okres niezbędny do ich rozpatrzenia oraz przez okres przewidziany obowiązującymi przepisami dotyczącymi archiwizacji;
- Informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu;
- Przysługujące uprawnienia związane z przetwarzaniem danych osobowych.
W odniesieniu do danych pozyskanych w związku z rozpatrywaniem skargi lub wniosku przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do swoich danych, prawo żądania ich sprostowania (poprawienia) oraz ograniczenia ich przetwarzania, prawo do żądania usunięcia swoich danych osobowych, jeżeli dane osobowe nie są niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane.
Ma Pani/Pan również prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;
- Obowiązek podania danych.
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe i wynika z przepisów prawa, czyli jest warunkiem rozpatrzenia Pani/Pana skargi.
Podstawa prawna
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego Dz.U. 2024 poz. 572
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Dz.U. 2002 nr 5 poz. 46