W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu

Kto może złożyć skargę lub wniosek?          

Każdy ma prawo złożyć skargę do organów władzy publicznej, organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Ich złożenie jest zwolnione z opłat.

Skargę możesz złożyć w interesie:

  • publicznym;

  • własnym;

  • innej osoby – za jej zgodą.

Przedmiotem skargi może być w szczególności:

  • zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy właściwe albo przez ich pracowników;

  • naruszenie praworządności lub interesów skarżących;

  •  przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi, jeżeli działał w granicach dozwolonych prawem.

Jak złożyć skargę lub wniosek?

Skarga i wniosek nie mają ustalonego wzoru. O tym, czy pismo jest skargą/wnioskiem decyduje jego treść, a nie forma. Skarga lub wniosek – zwłaszcza ten wysłany pocztą tradycyjną i elektroniczną – powinien zawierać:

  • imię i nazwisko (nazwę);

  • adres zamieszkania osoby, która wnosi skargę wraz z kodem pocztowym;

  • precyzyjnie określone zarzuty/żądania.

Skargi i wnioski składane anonimowo nie będą rozpatrywane. W swojej skardze/wniosku możesz umieścić zastrzeżenie, że Twoje dane osobowe nie mogą być przekazywane innym organom administracji, za wyjątkiem Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Skargę i wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu możesz złożyć:

  • pocztą tradycyjną na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Opolu, ul. Firmowa 1, 45-594 Opole,

  • bezpośrednio do sekretariatu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu, od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30,

  • pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@opole.rdos.gov.pl,

  • poprzez skrzynkę ePUAP (/rdoswopolu/skrytka),

  • ustnie do protokołu.

Ważne!
Wniesienie skargi ustnie do protokołu wymaga osobistej obecności osoby, która wnosi skargę i okazania ważnego dokumentu tożsamości. Protokół podpisuje zarówno osoba wnosząca skargę oraz ta, która ją przyjmuje. W protokole powinna znaleźć się data przyjęcia skargi, imię, nazwisko (nazwa), adres osoby zgłaszającej oraz zwięzły opis treści sprawy.

Kiedy mogę złożyć dokumenty?

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu lub jego Zastępca przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30 w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu, ul. Firmowa 1, 45-594 Opole, tel. 77 45 26 230.

Naczelnicy wydziałów Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu, przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30.

Osobą odpowiedzialną za prowadzenie rejestru skarg i wniosków w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu jest Małgorzata Piątkiewicz.

Co zrobi urząd?    

Jeżeli Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Opolu jest organem właściwym do rozpatrzenia Twojej skargi/wniosku wtedy przeprowadzimy postępowanie wyjaśniające, a odpowiedź prześlemy na wskazany adres.

Jeżeli Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Opolu nie jest organem właściwym do rozpatrzenia Twojej skarg/wniosku, wtedy przekażemy sprawę do organu właściwego lub poinformujemy Cię o tym, który organ jest tym właściwym.

Nie odpowiemy na skargę/wniosek, który ponawiasz w sprawie już rozpatrzonej, jeśli nie wnosisz do niej nowych faktów.

Jaki jest czas realizacji? 

Załatwienie skargi powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w terminie jednego miesiąca od daty jej wpływu do Urzędu, a w przypadku skargi szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień - także o stanie rozpatrzenia skargi, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia albo przekazania.

Jak się odwołać? 

Postępowanie skargowe jest postępowaniem jednoinstancyjnym i nie przysługuje od niego odwołanie.

Informacja dla osób z niepełnosprawnością

Główna siedziba: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Opolu, ul. Firmowa 1, 45-594 Opole.

Miejsca parkingowe znajdują się na parkingu zlokalizowanym przed budynkiem, na którym wyznaczono miejsce parkingowe dla osoby niepełnosprawnej.

Siedziba RDOŚ mieści się na III piętrze budynku biurowego położonego przy ul. Firmowej 1 i wykorzystuje zastaną infrastrukturę. Wejście główne znajduje się od frontu, po południowej stronie budynku, od strony ul. Jerzego i Ryszarda Kowalczyków. Choć do wejścia budynku prowadzą schody, to po ich lewej stronie znajduje się winda zewnętrzna, umożliwiająca korzystanie osobom niepełnosprawnym. W holu głównym, na wprost od wejścia, znajduje się recepcja oraz punkt ochrony budynku. Po prawej stronie znajduje się klatka schodowa.

Sekretariat RDOŚ znajduje się na III piętrze, w pokoju nr 4.31A.

Drzwi i przejścia posiadają minimalną szerokość 90 cm, przy uwzględnieniu powierzchni manewrowej, umożliwiającą skorzystanie z przejścia osobie niepełnosprawnej. Wejścia do pomieszczeń biurowych nie mają progów.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.

Informujemy, że obecnie nie udostępniamy tłumaczeń na język migowy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego (PJM), jednak potrzebę taką należy zgłosić z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.

Podstawa prawna 

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm.).

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz 572).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r., nr 5, poz. 46).

{"register":{"columns":[]}}