Decyzja o realizacji Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) została wydana
Dnia 14 marca br. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 o łącznej długości 49 km. Dzięki tym decyzjom, przyszli wykonawcy – którzy zostaną wybrani w trwających przetargach – będą mogli rozpocząć prace budowlane. Dodatkowo, rozpoczną się procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod budowę drogi.
Dnia 14 marca br. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 o łącznej długości 49 km. Dzięki tym decyzjom, przyszli wykonawcy – którzy zostaną wybrani w trwających przetargach – będą mogli rozpocząć prace budowlane. Dodatkowo, rozpoczną się procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod budowę drogi.
RDOŚ w Szczecinie odegrał kluczową rolę w procesie oceny tej inwestycji. Pracownicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie przeprowadzili ocenę planowanych prac i uwarunkowań przyrodniczych oraz minimalizujących negatywne oddziaływanie tego przedsięwzięcia na środowisko. 19 lutego br. RDOŚ w Szczecinie uzgodnił w postępowaniu ponownej oceny warunki realizacji przedsięwzięcia budowy drogi wraz z dwururowym tunelem. Tego typu inwestycje są niezwykle skomplikowane pod względem technologii budowy i oceny zakresu oddziaływania jej poszczególnych elementów na środowisko. Wymagają dużego zaangażowania, skupienia i analitycznego spojrzenia, wyboru działań najmniej szkodzących środowisku przyrodniczemu i człowiekowi w perspektywie budowy i przyszłości ich użytkowania. Wydanie postanowienia uzgadniającego warunki realizacji tej skomplikowanej inwestycji było niezbędnym i ostatnim krokiem przed wydaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji. Dzięki współpracy wszystkich instytucji i zaangażowaniu szeregu ekspertów w tym z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie, inwestycja ta nabrała realnych kształtów.
Budowa ZOS podzielona została na trzy odcinki realizacyjne:
Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km)
Dołuje - Police (11,9 km)
Police - Goleniów (23,4 km)
W ramach ostatniego odcinka powstanie m.in. tunel pod Odrą o długości 5 km, który stanie się najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. To kolejny etap rozwoju infrastruktury drogowej w regionie. Wydłużenie tunelu w ostatnim odcinku ZOS w stosunku do pierwotnego założenia, pozwala na uzyskanie większej skuteczności ochrony cennych i ważnych z punktu widzenia ochrony przyrody i środowiska terenów i ich składników.