Informator ekonomiczny
Krótki opis gospodarki i jej struktury
System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze
RK jest przykładem kraju, który rozwijał się etapowo od gospodarki opartej na czynnikach podstawowych, takich jak tania siła robocza, przez okres dominacji przemysłu ciężkiego, do gospodarki skoncentrowanej na najnowszych technologiach. Efektem konsekwentnej i skutecznej polityki gospodarczej kraju realizowanej w ostatnich dziesięcioleciach był awans RK do grona państw wysoko rozwiniętych o wysokim stopniu innowacyjności i zaawansowania technologicznego. W 2021 r. Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), organ pomocniczy ONZ, podjęła decyzję o sklasyfikowaniu RK jako kraju rozwiniętego. Była to pierwsza od 1964 r. decyzja ONZ o zmianie statusu państwa z „rozwijającego się" na „rozwinięte".
Jeszcze na początku lat 60. XX wieku Dochód Narodowy Brutto (DNB) na osobę w RK osiągał niewiele ponad 100 USD, czyli poziom porównywalny z najsłabiej rozwiniętymi krajami Afryki. Wówczas DNB per capita w RK stanowił zaledwie 3,7% produktu wypracowywanego przez przeciętnego obywatela Stanów Zjednoczonych, niecałe 20% DNB per capita Japonii oraz 23% średniego poziomu DNB per capita na świecie. Obecnie stanowi ok. 44% dochodu per capita w Stanach Zjednoczonych, ok. 90% w Japonii i aż ok. 270% średniej światowej. DNB per capita w Korei Południowej jest prawie dwukrotnie wyższy niż w Polsce.
Według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego gospodarka koreańska zajmuje obecnie 14. miejsce w świecie pod względem wartości PKB według parytetu siły nabywczej (ok. 3,1 bln USD) oraz szóste w Azji (po Chinach, Indiach, Japonii, Indonezji i Turcji). Polska gospodarka w tym rankingu plasuje się na 20. pozycji z PKB sięgającym 1,8 bln USD.
Charakterystyczną cechą gospodarki koreańskiej jest funkcjonowanie wielu konglomeratów, czyli dużych przedsiębiorstw zarządzających wieloma mniejszymi firmami o odrębnych profilach działalności (tzw. czeboli). Konglomeraty koreańskie powstały i rozwinęły się w latach 70-tych XX wieku dzięki protekcjonistycznej polityce prowadzonej w odniesieniu do określonych branż przez prezydenta Park Chung-hee. Do dnia dzisiejszego cechą charakterystyczną gospodarki koreańskiej jest wysoki udział konglomeratów w tworzeniu PKB kraju.
Warto podkreślić, że rząd oraz firmy koreańskie kładą duży nacisk na rozwój nowych technologii. Rząd koreański wyznacza kierunki rozwoju gospodarczego kraju w oparciu o nowe technologie, tworzy centra badawcze oraz przeznacza pieniądze na szkolenia ekspertów w dziedzinach nowych technologii.
RK należy do ścisłej światowej czołówki państw inwestujących w badania i rozwój (B+R). Relacja nakładów B+R do koreańskiego PKB wynosi obecnie ok. 5%, co daje 2. miejsce na świecie za Izraelem (5,9%). RK zajmuje zarazem 5. pozycję pod względem całkowitej wysokości wydatków na sferę badawczo-rozwojową (za USA, ChRL, Japonią i Niemcami). Według najnowszego rankingu innowacyjności gospodarek (Global Innovation Index 2023) opracowywanego przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (World Intellectual Property Organisation) RK zajmuje 10. miejsce na świecie (Polska plasuje się na 41. pozycji) oraz 2. miejsce w Azji (za Singapurem i przed ChRL, Japonią i Hongkongiem).
Według założeń Prezydenckiej Rady Doradców w Obszarze Nauki i Technologii (Presidential Advisory Council on Science and Technology - PACST), będącej głównym ośrodkiem decyzyjnym RK w dziedzinie nauki i technologii, do trzech najważniejszych kierunków strategicznych koreańskiej gospodarki należy dalszy rozwój: 1) technologii półprzewodnikowych i sztucznej inteligencji, 2) zaawansowanej biotechnologii oraz 3) technologii kwantowych.
Dodatkowo obecne kierunki rozwoju gospodarczego i technologicznego RK zakładają rozbudowane inwestycje m.in. w technologie wodorowe, kosmiczne, energetykę jądrową, energetykę odnawialną i zielone technologie, elektromobilność, a także w sektorach big data, blockchain, fintech, cyberbezpieczeństwa oraz inteligentnych miast, fabryk i farm.
Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB
Długofalowa polityka wspierania wybranych dziedzin produkcji nie tylko przyczyniła się do dynamicznego rozwoju RK, ale także do wyraźnych zmian w strukturze gospodarki kraju. W latach 60. XX wieku sektorami o największym udziale w wytwarzaniu PKB RK były usługi (ok. 50%) oraz rolnictwo (ok. 35%), a sektor przemysłowy wytwarzał zaledwie ok. 15% produktu krajowego. Obecnie koreańska gospodarka cechuje się mocno rozwiniętym sektorem usług (58% udział w wytwarzaniu PKB) oraz sektorem produkcyjnym (39%), a rolnictwo generuje zaledwie ok. 3% PKB. Do wiodących gałęzi przemysłu należą: przemysł elektroniczny i telekomunikacyjny, stoczniowy, petrochemiczny, motoryzacyjny, metalurgiczny, maszynowy i budownictwo.
Polityka kursowa
Jednostką walutową w RK jest won południowokoreański (₩) oznaczany kodem KRW. W użyciu występują banknoty o nominałach: ₩1000, ₩5000, ₩10 000, ₩50 000 oraz monety ₩10, ₩50, ₩100, ₩500. Od 1997 r. koreański won jest walutą o kursie płynnym. W 2023 r. średnia cena 1 USD wyniosła ok. 1 290 KRW, 1 EUR – ok. 1 390 KRW, a 1 PLN ok. 300 KRW.
Surowce i technologie krytyczne
RK nie posiada znaczących zasobów mineralnych. Na jej terenie w niewielkich ilościach występują: węgiel antracytowy, ruda żelaza, grafit, złoto, srebro, wolfram, ołów i cynk. Całość zapotrzebowania kraju na ropę naftową i większość minerałów, w tym rudę żelaza, pokrywana jest z importu.
Do koreańskich technologii krytycznych oraz istotnych z punktu widzenia międzynarodowej pozycji gospodarczej kraju należą:
- technologie półprzewodnikowe,
- sztuczna inteligencja i inne technologie sektora ICT, w tym m.in. w obszarze: big data, blockchain, fintech, cyberbezpieczeństwa oraz smart city.
- biotechnologie,
- technologie kwantowe,
- technologie branży elektronicznej,
- energetyka jądrowa,
- elektromobilność, technologie wodorowe, ogniwa paliwowe,
- technologie przemysłu stoczniowego,
- technologie przemysłu obronnego,
- technologie kosmiczne.
Stan infrastruktury
RK posiada doskonale rozwiniętą infrastrukturę komunikacyjną, spełniającą wysokie standardy międzynarodowe. Należą do niej: sieć autostrad o łącznej długości 4,7 tys. km, 13,9 tys. km dróg krajowych, 18 tys. km dróg regionalnych, światowej klasy lotniska: 8 międzynarodowych, w tym główne lotnisko Incheon obsługujące stolicę kraju oraz 7 lotnisk krajowych, a także 31 portów handlowych zarządzanych przez rząd centralny oraz administracje regionalne. Ponadto, RK może się poszczycić szybką koleją KTX łączącą główne miasta kraju, której maksymalna prędkość operacyjna to 305km/h. Obecnie przeprowadzane są modernizacje, które mają zwiększyć prędkość pociągów KTX.
Ze względu na sytuację polityczną i geograficzne położenie kraju, przejścia graniczne znajdują się wyłącznie na międzynarodowych lotniskach i w portach morskich.
Kalendarz dni wolnych od pracy w 2025 r.
Data |
Dzień tygodnia |
Nazwa święta |
1 stycznia |
środa |
Nowy Rok |
28-30 stycznia |
wtorek-czwartek |
Nowy Rok Księżycowy |
3 marca (ekwiwalent za 1 marca) |
poniedziałek |
Dzień Ruchu Niepodległościowego |
5 maja |
poniedziałek |
Dzień Dziecka |
15 maja |
środa |
Urodziny Buddy |
6 czerwca |
piątek |
Dzień Pamięci |
15 sierpnia |
piątek |
Dzień Wyzwolenia Narodowego |
5-7 października |
niedziela-wtorek |
Koreańskie Święto Dziękczynienia |
9 października |
czwartek |
Dzień Alfabetu Koreańskiego |
25 grudnia |
czwartek |
Boże Narodzenie |
Podstawowe dane makroekonomiczne (tabela za rok poprzedni i prognozy na rok bieżący i następny)
Podstawowe dane makroekonomiczne |
|||
2023 |
2024 (prognoza) |
2025 (prognoza) |
|
PKB nominalne (w bln USD ceny bieżące) |
1,84 |
1,87 |
1,95 |
PKB (PPP, w tys. USD) |
773,29 |
777,24 |
777,27 |
Stopa wzrostu PKB (realna) |
1,4 |
2,5 |
2,2 |
PKB per capita (nominalne, w USD) |
35 560 |
36 130 |
37 670 |
PKB per capita (PPP, w USD) |
60 050 |
62 960 |
65 580 |
Stopa inflacji (CPI) |
3,6 |
2,5 |
2,0 |
Stopa bezrobocia |
2,7 |
2,9 |
3,0 |
Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P |
AA-/Aa2/AA |
b.d. |
b.d. |
1,9 |
3,9 |
3,6 |
|
Dług publiczny (% PKB) |
51,5 |
52,9 |
54,3 |
Dane demograficzne
Dane demograficzne (aktualne) |
|
Liczba ludności (w tys., 2023) |
51 712,6 |
Siła robocza (w tys., dane krajowe, X.2024) |
29 525 |
Rozmiar klasy średniej (w tys.) |
17 626 |
Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa, tj. poniżej 2,15 USD dziennie, 2021) |
0,0 |
Współczynnik Giniego (2021) |
32,9 |
Współczynnik HDI (2022) |
0,929 |
Inwestycje zagraniczne
W 2023 r. łączna wartość koreańskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) za granicą osiągnęła najwyższy w historii wynik i wyniosła 32,7 mld USD, wzrastając o 7,5% wobec 30,4 mld USD w roku 2022. Był to 9. Rok z rzędu, w którym wielkość BIZ zgłoszonych w RK przekroczyła 20 mld USD. Również wartość zagranicznych BIZ w RK była rekordowa i wyniosła 18,7 mld USD (wzrost o 3,4% w stosunku do 2022 r.).
Główni inwestorzy
Wśród największych zagranicznych inwestorów RK znajdują się: GM Korea, Robert Bosch Korea, eBay Korea, Tokyo Electron, ASML Korea, Kanta TNS, Ikea Korea, H&M, Pflizer, etc.
Główne kierunki inwestycji zagranicznych
Wzrost zaangażowania koreańskich firm za granicą wynika w głównej mierze z solidnej pozycji RK w takich branżach, jak: półprzewodniki, baterie do pojazdów elektrycznych oraz transport. Największych inwestycji dokonano w sektorach: produkcyjnym (11,9 mld USD), elektronicznym (4 mld USD) oraz w transporcie (1,8 mld USD). Podwyżki stóp procentowych u głównych partnerów biznesowych RK oraz obawy związane z recesją gospodarczą w Europie i Chinach wpływają na spadek dynamiki koreańskich inwestycji na przestrzeni 2023 r. Jednocześnie należy zauważyć, że w celu zapewnienia dalszego rozwoju zaawansowanych technologii i usprawnienia łańcuchów dostaw RK w dalszym ciągu dokonuje inwestycji w USA i regionie ASEAN, podczas gdy ograniczana jest dynamika inwestycji w ChRL. Z kolei największymi inwestorami zagranicznymi w RK pozostają USA (6,1 mld USD), UE (6,2 mld USD) oraz ChRL, Hongkong i Tajwan (łącznie 3,1 mld USD).
Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym
RK jest m.in. członkiem: WTO, OECD, Banku Światowego, IMF, ASEAN+3, G-20, APEC, EAS, Klubu Paryskiego, UNIDO, WIPO, UNDP, IEA, IAEA, EBRD, IBRD, AIIB i ADB.
RK jest stroną 22 umowy o wolnym handlu (FTA): z Unią Europejską, Chile, Singapurem, EFTA, ASEAN, Indiami, Peru, USA, Turcją, Australią, Kanadą, Chinami, Nową Zelandią, Wietnamem, Kolumbią, z krajami Ameryki Środkowej (Panama, Kostaryka, Gwatemala, Honduras, Salwador, Nikaragua), Wielką Brytanią, z krajami Regionalnego Kompleksowego Partnerstwa Gospodarczego (RCEP), Izraelem, Kambodżą oraz z Indonezją. Korea zawarła również FTA z Filipinami, z Ekwadorem, z ZEA oraz z GCC, jednak umowy te jeszcze nie weszła w życie. Dodatkowo prowadzone są prace nad 5 umowami o wolnym handlu w ramach partnerstwa Chiny-Japonia-Korea, a także z MERCOSUR, z Rosją, Malezją oraz Uzbekistanem. W przygotowaniu są również umowy z Meksykiem oraz w ramach partnerstwa Korei z latynoamerykańskim blokiem handlowym Meksyk-Peru-Kolumbia-Chile (tzw. Pacific Alliance, PA).
Pozycja kraju w rankingach (w tabelce)
Pozycja Republiki Korei w rankingach |
||
|
pkt |
pozycja |
Corruption Perception Index (Transparency International) |
63 |
32 |
Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization) |
58,6 |
10 |
Economic Freedom Index (Heritage Foundation) |
73,1 |
14 |
Relacje dwustronne
Dwustronne relacje handlowe
W 2023 r. Polska była 27. największym partnerem handlowym RK - 13. rynkiem eksportowym na towary z RK (2. w UE za Niemcami) oraz 47. rynkiem importowym (11. w UE za: Niemcami, Włochami, Francją, Niderlandami, Hiszpanią, Szwecją, Belgią, Austrią, Irlandią i Czechami). W okresie I-VIII 2024 r., eksport RK do Polski osiągnął łączną wartość 5,7 mld USD odnotowując spadek wielkości o 8,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Z kolei import z Polski przekroczył 0,7 mld USD i był o 6,7% niższy niż w 2023 r. Nadwyżka RK w obrotach handlowych z Polską wyniosła 5,0 mld USD. Dane wskazują, że w ubiegłym roku Polska była 5. partnerem handlowym, z którym RK odnotowała największą nadwyżkę handlową (po USA, Wietnamie, Hongkongu i Indiach).
Znacząca dysproporcja w handlu pomiędzy Polską a RK, zarówno w skali, jak i dynamice, wynika głównie z importu inwestycyjnego generowanego w szczególności przez koreańskich inwestorów w Polsce (import komponentów oraz maszyn i urządzeń), struktury przemysłowej gospodarki i handlu RK ukierunkowanej na produkcję o wysokiej wartości dodanej (import m.in. pojazdów samochodowych i sprzętu elektronicznego), a także silnej orientacji polskiego eksportu na rynek Unii Europejskiej (przez co zainteresowanie polskich eksporterów rynkami azjatyckimi, w tym RK, jest ograniczone).
Do najważniejszych grup produktowych w polskim imporcie z RK należą: sole tlenowych lub nadtlenowych kwasów metalicznych (HS 2841; odpowiadające za 26,9% koreańskiego eksportu do Polski), pozostałe statki powietrzne (na przykład samoloty; HS 8802), samochody i pozostałe pojazdy silnikowe do przewozu osób (HS 8703), elektroniczne układy scalone (HS 8542), części do modułów płaskich wyświetlaczy, ekranów dotykowych, monitorów i projektorów (HS 8529) oraz inne maszyny i urządzenia mechaniczne (HS 8479). Wyżej wymienione grupy produktowe odpowiadają obecnie za ponad 50% koreańskiego eksportu do Polski.
Z kolei w polskim eksporcie do RK najważniejszymi grupami produktowymi są: akumulatory elektryczne (HS 8507; odpowiadające za 6,9% polskiego eksportu do RK), odpady elektryczne i elektroniczne (HS 8549), odpady i złom metali szlachetnych, etc. (HS 7112), części i akcesoria do pojazdów silnikowych (HS 8708), wyroby ceramiczne do celów laboratoryjnych, chemicznych, etc. (HS 6909), leki (HS 3004), sole tlenowych lub nadtlenowych kwasów metalicznych (HS 2841) oraz mleko (HS 0401). Wyżej wymienione grupy produktowe łącznie stanowią ok. 35% wartości polskiego eksportu do RK.
Dwustronne relacje inwestycyjne
Polska pozostaje atrakcyjną lokalizacją dla koreańskich inwestycji. Według najnowszych danych Narodowego Banku Polski za 2023 r. RK zajmuje 13. pozycję wśród największych zagranicznych inwestorów bezpośrednich w Polsce, będąc największym zagranicznym inwestorem bezpośrednim spośród krajów pozaeuropejskich. Stan zobowiązań Polski z tytułu bezpośrednich inwestycji z Rep. Korei na koniec 2023 r. wyniósł ponad 6,7 mld USD.
Pierwsza koreańska firma zainwestowała w Polsce w 1993 r. i była nią firma Daewoo Motors. W kolejnych latach na polski rynek weszły kolejne, znane na całym świecie koreańskie korporacje (tzw. czebole). Ocenia się, że obecnie w Polsce działa prawie 600 koreańskich firm. Koreańskie inwestycje skupiają się głównie w branżach motoryzacyjnej, elektronicznej oraz elektrotechnicznej.
Do największych inwestorów koreańskich w Polsce można zaliczyć koncerny takie, jak:
- LG Group, w ramach którego na terenie naszego kraju działają m.in. LG Energy Solution produkujące akumulatory do samochodów elektrycznych, LG Innotek wytwarzający lampy elektronowe oraz części elektroniczne w Kobierzycach pod Wrocławiem, LG Electronics produkujące wyroby elektroniczne w Mławie oraz LG Chem produkujące polaryzatory i inżynieryjne tworzywa sztuczne w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem;
- Samsung Group, w ramach którego Samsung Electronics prowadzi działalność B+R w Warszawie oraz działalność produkcyjną we Wronkach pod Poznaniem;
- SK Group, które na terenie naszego kraju reprezentuje SK Chemicals - SK Eurochem Sp. z o.o. (joint venture z polską firmą Anwil) produkujące granulat PET oraz SK Innovation, produkujące w Katowickiej Strefie Ekonomicznej separatory do baterii litowo-jonowych. Dodatkowo SK Nexilis rozpoczął w Stalowej Woli budowę fabryki folii miedzianej do wykorzystania w bateriach samochodów elektrycznych;
- Mando Corporation posiadające fabrykę układów hamulcowych i systemów wspomagania kierownicy w Wałbrzychu;
- Hyundai Group, w ramach której Hyundai Engineering realizuje w Policach inwestycję w sektorze petrochemicznym.
Zainteresowanie ze strony polskich przedsiębiorców inwestowaniem w RK można określić jako minimalne, co w głównej mierze wynika z: relatywnie wysokich kosztów pracy w RK, stosunkowo niskiej aktywności biznesowej polskich firm w tej części świata (ok. 75% polskiego eksportu kierowane jest do krajów UE), odległości geograficznej oraz niskiej rozpoznawalności polskich marek w RK. Jedynymi zidentyfikowanymi aktualnie inwestorami na rynku koreańskim są spółki Selena (sektor chemii budowlanej; firma posiadająca 30% udziałów w koreańskim przedsiębiorstwie Hanil Corporation) oraz Towimor (produkcja urządzeń okrętowych i offshore).
Relacje z UE
Stosunki RK-UE ogniskują się przede wszystkim wokół współpracy gospodarczej. W 2023 r. RK była 8. największym partnerem handlowym UE zarówno w eksporcie, jak i w imporcie (w obu przypadkach z udziałem ok. 2,5%). Z kolei UE jest po ChRL i USA 3. rynkiem eksportowym i importowym RK z udziałem ok. 10%.
W okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. łączna wartość obrotów handlowych pomiędzy 27 krajami UE a RK wyniosła 87 mld USD. Wartość unijnego eksportu do RK osiągnęła poziom 41,4 mld USD, a wartość unijnego importu z RK 45,6 mld USD. Według danych z tego roku UE odnotowuje ujemny bilans handlowy z RK na poziomie 4,2 mld USD.
Najważniejszymi towarami, które UE eksportuje do RK są samochody, maszyny i urządzenia, leki, produkty lecznicze i farmaceutyczne oraz części do samochodów. UE importuje z RK głownie samochody, urządzenia elektroniczne, produkty lecznicze i farmaceutyczne oraz części samochodowe.
UE pozostaje dla RK największym źródłem pozyskania bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ), reprezentując ok. 27% łącznych zasobów BIZ w tym kraju, wyprzedzając m.in. Japonię (22%) i USA (15%). W latach 2013-2022 łączna wartość unijnego kapitału zainwestowanego w ramach BIZ w RK zwiększyła się 2-krotnie osiągając poziom 54 mld EUR. W tym samym czasie łączna wartość koreańskich BIZ w UE wzrosła ponad 3-krotnie do poziomu 40,6 mld EUR. Obecnie największymi unijnymi inwestorami w RK są: Niderlandy (37,5% całkowitej wartości unijnych BIZ w RK), Niemcy (19,7%), Luksemburg (12%), Francja (9,4%) i Włochy (3,9%). Z kolei RK najwięcej BIZ w UE ulokowała na Węgrzech (16,6%), w Niemczech (15,7%), w Polsce (16,0%), w Niderlandach (14,1%) i w Czechach (11,1%).
Baza traktatowa między Koreą Południową a Polską i UE
Podstawowym dokumentem prawnym tworzącym ramy współpracy gospodarczej pomiędzy krajami Unii Europejskiej, w tym Polską, a Koreą Południową jest Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony. Porozumienie obowiązuje od 1 lipca 2011 r. Szczegółowe informacje dotyczące umowy znaleźć można w wydanym przez Komisję Europejską przewodniku "Umowa o wolnym handlu między UE a Koreą w praktyce".
Z kolei podstawę prawną dwustronnych stosunków gospodarczych Polski z Republiką Korei określają m.in. następujące dokumenty:
- Umowa o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji podpisana w Seulu w dniu 1 listopada 1989 r.
- Konwencja w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu zawarta w dniu 21 czerwca 1991 r.
- Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Korei o komunikacji lotniczej podpisana w dniu 14 października 1991 r.
- Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Korei o współpracy naukowo-technicznej zawarta w dniu 29 czerwca 1993 r.
- Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Korei w sprawie wzajemnego uznawania międzynarodowych i wymiany krajowych praw jazdy podpisana w dniu 25 listopada 1998 r.
- Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Korei o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych zawarta w dniu 28 czerwca 1999 r.
- Protokół Uzgodnień w sprawie współpracy pomiędzy Krajową Izbą Gospodarczą a Stowarzyszeniem Importerów i Agentów Firm Zagranicznych w Korei AFTAK (obecnie Korea Importers Association - KOIMA) z września 1999 r.
- Protokół Uzgodnień o współpracy pomiędzy Polską Organizacją Turystyczną a Narodową Organizacją Turystyki Korei KNTO z 13 października 2003 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Krajową Izbą Gospodarczą a Koreańską Izbą Handlu i Przemysłu (KCCI) z września 2004 r.
- Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o współpracy gospodarczej zawarta w dniu 3 grudnia 2004 r.
- Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o współpracy w dziedzinie turystyki zawarta w dniu 3 grudnia 2004 r.
- Umowa między Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE S.A.) i Korporacją Ubezpieczeń Eksportowych Korei (Korea Export Insurance Corporation - KEIC) o współpracy w zakresie wspierania i rozwoju handlu pomiędzy Polską a Republiką Korei zawarta w dniu 23 grudnia 2004 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy PKPP Lewiatan a Federacją Koreańskiego Przemysłu z grudnia 2004 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Głównym Inspektoratem Weterynarii RP a National Veterinary Research and Quarantine Service Republiki Korei (obecnie Animal and Plant Quarantine Agency - APQA) podpisany w dniu 12 marca 2007 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Business Center Club a Koreańską Organizacją Handlu Międzynarodowego (KITA) z czerwca 2008 r.
- Umowa o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei z 25 lutego 2009 r.
- Memorandum o współpracy w dziedzinie pokojowego wykorzystania energii jądrowej pomiędzy Ministrem Gospodarki RP a Ministerstwem Gospodarki opartej na Wiedzy Republiki Korei podpisane 13 sierpnia 2010 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Ministerstwem Zdrowia RP a Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej RK podpisany w dniu 23 maja 2013 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych RP a Ministerstwem Bezpieczeństwa Żywności i Leków RK podpisany w dniu 5 czerwca 2013 r.
- Protokół między Rządem RP a Rządem Rep. Korei o zmianie Konwencji między Rządem RP a Rządem Rep. Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisany 22 października 2013 r.;
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji RP a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju a Ministerstwem Nauki ICT i Planowania Przyszłości RK podpisany w dniu 24 października 2014 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Ministerstwem Rozwoju RP a Ministerstwem Handlu, Przemysłu i Energii RK o współpracy przemysłowej z kwietnia 2016 r.
- Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie Programu "Zwiedzaj i Pracuj" z 24 stycznia 2018 r.
- Porozumienie w formie wymiany not między Rządem RP a Rządem Republiki Korei w sprawie zmiany Umowy między Rządem RP a Rządem Republiki Korei o komunikacji lotniczej z 29 października 2019 r.
- Protokół Uzgodnień pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury RP a Ministerstwem Ziemi, Infrastruktury i Transportu RK podpisany 26 lutego 2021 r.
- Memorandum o porozumieniu o ustanowieniu ram współpracy w dziedzinie promocji handlu i inwestycji pomiędzy Ministerstwem Rozwoju i Technologii Rzeczpospolitej Polskiej i Ministerstwem Handlu, Przemysłu i Energii Republiki Korei podpisane w dniu 13 lipca 2023 r.
- Memorandum o współpracy w zakresie odbudowy Ukrainy pomiędzy Ministerstwem Rozwoju i Technologii Rzeczpospolitej Polskiej i Ministerstwem Handlu, Przemysłu i Energii Republiki Korei podpisane z 13 lipca 2023 r.
Data aktualizacji: grudzień 2024 r.