Polski Pawilon na Gwangju Biennale
05.09.2024
Festiwal sztuki współczesnej Gwangju Biennale to jeden z zasadniczych wydarzeń zrzeszających artystów z całego świata. Na 15. edycji tego wydarzenia odbywającej się od 7 września do 1 grudnia 2024 roku, zebrano łącznie 31 wystaw. Wśród pawilonów instytucjonalnych i narodowych, w Polskim Pawilonie, znajdziemy prace artystów pod wspólnym projektem Przyjemność katastematyczna. Wydarzenie zorganizowano przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza oraz WRO Art Center.
Od 1995 roku co dwa lata Gwangju Biennale poprzez wystawy, programy i przedstawienia łączy ze sobą różnorodne formy i sposoby na artystyczną ekspresję. Tematem przewodnim 15. edycji jest „PANSORI: muzyczny krajobraz 21 wieku”. Jego głównym założeniem jest zwrócenie uwagi na nakładające się problemy współczesnego świata. Przeplata zmianę klimatu z rozwojem technologicznym, wylesianie terenów zielonych z migracją ludności czy niszczenie ekosystemów z trudnościami życia w społeczeństwie. Łącząc w sobie formy muzyczne i wizualne, podkreśla fakt odziedziczenia przestrzeni, na której żyjemy i nawiązuje do długoletnich koreańskich tradycji, jakimi są pieśni ludowe.
Katastematic Pleasures
Przyjemności katastematyczne wystawione pod kuratelą Pawła Janickiego z Centrum Sztuki WRO odnoszą się do antycznej myśli filozoficznej, według której należy pozbyć się wszelkich pragnień, lęków i aktywności, by poświęcić się duchowości i sprawczości. Artyści w składzie: Alicja Klich, IP Group (Jakub Lech, Bogumił Misala, Dominika Kluszczyk), Maciej Markowski, Madina Mahomedova oraz Przemysław Jasielski odkrywają tę ideę na nowo. Zachęcają do wspólnej refleksji nad cywilizacyjnym letargiem oraz apatią, a także skłaniają do przemyśleń na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Osobne projekty połączone w jedną spójną całość pozwalają na indywidualną oraz zbiorową interpretację.
Wystawa Agaty Ingarden Dream House
Pośród prac wystawianych w głównej części festiwalu możemy odnaleźć instalacje Agaty Ingarden pod tytułem Dream House. Artystka otrzymała zaproszenie na udział w wydarzeniu od dyrektora artystycznego Nicolasa Bourriaud. Na co dzień tworzy prace, dobierając różne materiały audiowizualne, tekstylne i artystyczne. W swoich dziełach wykorzystuje też naturalne surowce, takie jak muszle, wosk czy drewno. Dream House opowiada historię pięciu postaci i ich marzeń, doświadczeń oraz pragnień.
Warsztaty sitodruku Alicji Klich
5 września o godzinie 17:30 oraz 7 września o godzinie 14:00 w Polskim Pawilonie odbyły się warsztaty sitodruku pod nazwą Art is no longer me. Podczas nich odwiedzający pod opieką artystki mogli poznać sztukę sitodruki i przenieść dowolnie wybrany tekst na ubranie, torbę czy poduszkę. Wydarzenie to stanowiło dopełnienie prac artystki znajdujących się w pawilonie. Kolejne warsztaty planowane są na 5 października o godzinie 14:00 oraz 6 października o godzinie 10:00 w studiu Leeleenam. Wszystkich chętnych zapraszamy do udziały.
Polska na poprzednich edycjach Gwangju Biennale
Po raz pierwszy Polski Pawilon pojawił się na Gwangju Biennale w 2023 roku. Nad projektem Postartistic Assembly pracowali wspólnie artyści z Polski, Korei Południowej i Ukrainy, a efekty tej współpracy można było podziwiać od 5 do 7 maja. Podczas trzech intensywnych dni wypełnionych wystąpieniami, warsztatami i instalacjami, artyści i zwiedzający odkrywali ideę epoki postartystycznej, stworzonej przez polskiego teoretyka sztuki Jerzego Ludwińskiego.
Polski Pawilon na 15. edycji Gwangju Biennale znajduje się w Leeleenam Studio. Dla odwiedzających będzie otwarty do 1 grudnia 2024 w godzinach 11:00-19:00 od poniedziałku do piątku oraz 10:00-19:00 w weekendy. Zachęcamy do licznych odwiedzin. Szczegółowe informacje o innych wystawcach znajdują się pod www.gwangjubiennale.org.