W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Aktywność Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz poprawy sytuacji zdrowotnej Polaków

26.11.2020

Rzecznik Praw Pacjenta - Bartłomiej Chmielowiec

Pomimo trwającej epidemii Rzecznik Praw Pacjenta na bieżąco monitoruje sytuację zdrowotną obywateli pamiętając o tym, żeby zabezpieczyć potrzeby wszystkich pacjentów - nie tylko tych, dotkniętych epidemią COVID-19. Szczególną uwagę Rzecznik poświęca problemom osób przewlekle chorych, zmagających się z problemami kardiologicznymi, neurologicznymi czy reumatologicznymi,  pacjentów onkologicznych, a także tych z nieuregulowanym prawem do korzystania ze świadczeń zdrowotnych.

 

Wdrożenie Zespołów Wczesnego Reagowania w podmiotach wykonujących działalność leczniczą w rodzaju leczenie szpitalne.

 

Rzecznik Praw Pacjenta, analizując sygnały w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów wskazuje na zagrożenie, jakim są nieujawnione lub zbyt późno ujawnione przypadki sepsy wśród pacjentów przebywających w szpitalu.

 

Pismem z dnia 6 sierpnia 2020. Rzecznik wystąpił do Ministra Zdrowia podkreślając wagę problemu oraz wykazując zainteresowanie wynikami zakończonego niedawno pilotażowego programu Zespołów Wczesnego Reagowania organizowanego przy współpracy Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

 

Celem programu wdrażania Zespołów Wczesnego Reagowania (ZWR) jest poprawa jakości leczenia poprzez wprowadzenie prostych, jednolitych kryteriów wczesnego wezwania wyspecjalizowanego zespołu do pacjenta w ciężkim stanie oraz poprawę komunikacji interpersonalnej w szpitalu. Wnioski z wykonania programu wskazują na szereg jego zalet, ale również na konieczność przyjęcia rozwiązania o charakterze instytucjonalnym celem wsparcia wdrożenia rozwiązania w poszczególnych podmiotach leczniczych.

 

W odpowiedzi Minister Zdrowia przesłał do Rzecznika pismo z dnia 29 października 2020 r. i dziękując za zainteresowanie tematem - podzielił stanowisko w sprawie. Minister poinformował także, iż w ramach obecnie prowadzonych prac legislacyjnych wnioski z pilotażu uwzględniono w projekcie standardów akredytacyjnych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania szpitali.

 

 

Utworzenie schronisk dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i zdrowotnymi

Dla Rzecznika Praw Pacjenta nie bez znaczenia jest też sytuacja osób znajdujących się w kryzysie bezdomności. Pracownicy Biura regularnie otrzymują sygnały dotyczące osób bezdomnych wypisywanych są ze szpitali bez uprzedniego uzyskania miejsca w zakładach opiekuńczo leczniczych. Rodzą się więc trudności z lokalizacją miejsca, gdzie pacjenci mogliby uzyskać świadczenia opiekuńcze i zdrowotne przed przyjęciem do zakładu opiekuńczo leczniczego.

 

Rzecznik Praw Pacjenta zwrócił się do: Prezydenta Warszawy, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Wojewody Mazowieckiego z prośbą o przeanalizowanie możliwości utworzenia na terenie miasta stołecznego oraz województwa mazowieckiego schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i zdrowotnymi, dedykowanego dla osób znajdujących się w kryzysie bezdomności, gdzie mogliby uzyskać odpowiednią opiekę do czasu przyjęcia np. do zakładu opiekuńczo leczniczego lub poprawy stanu zdrowia.

Rzecznik będzie analizował sprawę w kontekście terytorium całej Polski.

 

 

Dostęp do informacji o funkcjonowaniu systemu ochrony zdrowia dla pacjentów nie dotkniętych epidemią

Obecnie jednym z najczęściej zgłaszanych problemów - zarówno przez pacjentów kontaktujących się z Biurem, jak i przedstawicieli  organizacji pacjenckich - jest brak informacji o możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego w związku ze zmianą organizacji spowodowaną zwiększającą się liczbą zachorowań na COVID-19.

 

Rzecznik Praw Pacjenta, pismem z dnia 3 listopada 2020 r. wystąpił do Ministra Zdrowia wskazując na problemy pacjentów innych niż chorujący w związku z zakażeniem, wynikające z przekształcania oddziałów i szpitali specjalistycznych na zakaźne. Planowe zabiegi są regularnie odwoływane, a pacjenci nie otrzymują klarownej informacji - gdzie mogą uzyskać świadczenie zdrowotne lub też kiedy będą mogli się zgłosić do szpitala w celu zarejestrowania się i zapisania na listę pacjentów oczekujących.

  

Rzecznik zaproponował m. in. wykorzystanie strony internetowej pacjent.gov.pl oraz zaangażowanie Wojewodów i Oddziałów Wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, w celu stworzenia bazy informacji. Na stronie internetowej pacjent.gov.pl mogłaby powstać odrębna zakładka, w której umieszczane byłby w podziale na województwa informacje m.in. o: szpitalach lub oddziałach, które zostały przekształcone w szpitale lub oddziały zakaźne.

 

 

Rzecznik Praw Pacjenta na podstawie bieżącej analizy problemów zgłaszanych przez pacjentów, podejmuje działania interwencyjne oraz formułuje wnioski legislacyjne.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się ze wszystkimi aktualnymi wystąpieniami zmierzającymi do poprawy bezpieczeństwa pacjentów, szczególnie w okresie epidemii.

{"register":{"columns":[]}}