Aneks do raportu „Problemy pacjentów w obliczu epidemii COVID-19”– aktualizacja za listopad 2020 roku
16.12.2020
Aneks stanowi kontynuację opracowania pt. „Problemy pacjentów w obliczu epidemii COVID-19. Raport opracowany na podstawie sygnałów kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta za okres od stycznia do września 2020”. Niniejsze opracowanie zostało rozszerzone o zgłoszenia pacjentów za listopad br. Dokument uwzględnia informacje o rodzaju sygnałów kierowanych do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, w szczególności za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta - w kontekście problemów pojawiających się w związku z epidemią SARS-CoV-2.
Całkowita liczba zgłoszeń kierowanych na Telefoniczną Informację Pacjenta – wyniosła ponad 100 000. W listopadzie odebraliśmy – 11 177 sygnałów. Nadal utrzymuje się tendencja zwiększonej ilości sygnałów zaobserwowana w październiku b.r.
Liczby te uwzględniają nie tylko sygnały związane z poszczególnymi rodzajami świadczeń ale również problemy zgłaszane przez pacjentów w trakcie trwania epidemii, np. dotyczące kwarantanny czy szczepień. Poniżej wykres przedstawiajacy liczbę rozmów telefonicznych w przedziale styczeń–listopad w latach 2019/2020 – ogółem.
Listopad był miesiącem w którym, w dalszym ciągu odnotowywane były problemy związane z dostępnością do leczenia. Ważnym aspektem tego zagadnienia są ciągle zgłaszane sygnały o odwoływanych zaplanowanych wizytach, zabiegach czy procedurach medycznych i trybie leczenia. O ile dotychczas pacjenci okazywali zrozumienie dla tego zjawiska w związku z sytuacją epidemiologiczną, o tyle zaczynają nasilać się sygnały wyrażające chęć wznowienia leczenia i zwiazane z tym problemy, z ustalaniem terminów.
Zagadnienia związane z naruszaniem prawa do świadczeń zdrowotnych stanowi przeważającą liczbę zgłoszeń - 67%, prawo dostępu do dokumentacji medycznej - 8%, dostępu do informacji o przebiegu leczenia - 5%, kwestie związane z ochroną zdrowia psychicznego - 3%, oraz poszanowania życia rodzinnego i prywatnego - 2%.
W ramach obsługiwanej przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590, pacjenci mają możliwość uzyskania rzetelnych informacji o aktualnej sytuacji, obowiązujących wytycznych, zmianach w organizacji pracy podmiotów systemu opieki zdrowotnej czy też o sposobie postępowania w przypadku konkretnego problemu przedstawionego przez dzwoniącego. Jednocześnie, pacjenci cały czas mają możliwość zgłaszania pisemnych wniosków, które w uzasadnionych przypadkach stanowią podstawę wszczęcia postępowań wyjaśniających przez Rzecznika Praw Pacjenta.
Najczęściej zgłaszane przez pacjentów problemy są także podstawą do regularnie opracowywanych i publikowanych Pytań i Odpowiedzi, gdzie można znaleźć bieżące informacje i wyjaśnienia w najważniejszych kwestiach.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu.
Materiały
Aneks do raportu Problemy pacjentów w obliczu epidemii COVID-19 – aktualizacja za listopad 2020 rokuRaport_COVID-19_2020_aneks-2_listopad_2020_e.pdf 0.81MB Aneks do raportu Problemy pacjentów w obliczu epidemii choroby COVID-19 – aktualizacja za październik 2020 roku
Aneks_do_raportu_COVID_19.pdf 0.88MB Problemy pacjentów w obliczu epidemii choroby COVID-19
Raport_COVID-19_2020_e.pdf 2.47MB