W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Brak staranności i zaniedbania. Rzecznik Praw Pacjenta potwierdza nieprawidłowości w leczeniu ortodontycznym, w firmie "dr Smile"

27.12.2023

Rzecznik Praw Pacjenta zakończył postępowanie prowadzone wobec podmiotu leczniczego dr Smile i uznał, że podmiot ten w zakresie leczenia u pacjentów wad zgryzu z użyciem nakładek nie dochował zasad należytej staranności i naruszył zbiorowe prawa pacjentów. W sprawie tej stwierdzono szereg nieprawidłowości.

Młody chłopiec z krzywymi zębami uśmiecha się przed założeniem aparatu ortodontycznego.

Na podstawie analizy obszernego materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie, w tym opinii Konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie ortodoncji dla województwa mazowieckiego, Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że w ww. podmiocie leczniczym wadliwie kwalifikowano i leczono pacjentów w zakresie wad zgryzu z użyciem nakładek, w tym bez: wykonania wystarczającej diagnostyki (między innymi badań radiologicznych), postawienia rozpoznań ortodontycznych wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych oraz opracowania pełnych i zindywidualizowanych planów leczenia pacjentów.

Uchybienia w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych przejawiały się przy tym w braku zapewnienia wystarczającej opieki lekarzy dentystów i innych specjalistów, zarówno na etapie kwalifikacji, jak i nadzoru nad leczeniem, co miało związek z tym, że  podmiot leczniczy zatrudniał jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy zajmowali się kilkunastoma tysiącami pacjentów, a proces tej opieki zasadniczo był realizowany zdalnie za pośrednictwem aplikacji telefonicznej, co – według pozyskanej opinii – nawet przy wsparciu gabinetów partnerskich, nie może gwarantować właściwej opieki.

Diagnostyka oraz leczenie wad zgryzu w ww. podmiocie leczniczym prowadzona jest w sposób naruszający zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii oraz nadzoru nad procesem leczenia. W ocenie Rzecznika Praw Pacjenta takie postępowanie jest szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i narusza zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).

Dodatkowo wskazany podmiot leczniczy nieprawidłowo, niezgodnie z przepisami prawa prowadzi dokumentację medyczną pacjentów, tj. w sposób szczątkowy, lakoniczny, bez wskazania istotnych informacji dotyczących udzielanych świadczeń zdrowotnych, umożliwiających odtworzenie w sposób rzetelny i chronologiczny przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych. W związku z powyższym Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że ww. podmiot leczniczy narusza także zbiorowe prawo pacjentów do dokumentacji medycznej.

Rzecznik Praw Pacjenta nakazał zaniechanie ww. praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i obecnie oczekuje na wykonanie decyzji.

W przypadku braku wykonania decyzji Rzecznika Praw Pacjenta na podmiot leczniczy zostanie nałożona kara pieniężna do 500 tys. zł.

{"register":{"columns":[]}}