Centymetr od śmierci
10.12.2021
W dniu 28 kwietnia 2021 roku Pan Ireneusz uległ wypadkowi podczas cięcia drzewa piłą elektryczną. Łańcuch zerwał się, raniąc mężczyznę w szyję. Rana Pana Ireneusza została zaopatrzona na szpitalnym oddziale ratunkowym. Pomimo upływającego czasu - nie goiła się prawidłowo.
Opis sytuacji
W kolejnych dniach, Pan Ireneusz zauważył, że rana się nie goi, sprawia ból oraz pojawiło się zgrubienie w miejscu urazu. W dniu 4 czerwca 2021 roku pacjent postępując zgodnie
z zaleceniami otrzymanymi ze Szpitala, udał się ponownie na szpitalny oddział ratunkowy. Został jednak odesłany, bez przeprowadzenia jakiejkolwiek diagnostyki, badania oceniającego Jego stan zdrowia. Co więcej z sytuacji tej nie sporządzono dokumentacji medycznej.
W dniu 7 czerwca 2021 roku zgodnie z zaleceniem, pacjent zgłosił się do przychodni na wizytę, do Poradni Chirurgii Ogólnej. Tam pacjentowi z rany wyciągnięto blisko 4 centymetrowy fragment łańcucha od piły.
Działania prowadzone przez Rzecznika
Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego Rzecznik uznał, że świadczenia zdrowotne udzielone pacjentowi przez Szpital nie były zrealizowane z dołożeniem należytej staranności. Personel medyczny nie wdrożył diagnostyki, która bezspornie potwierdziłaby, że rana pacjenta jest dokładnie oczyszczona. Jak wynika z dokumentacji medycznej czas udzielania świadczeń wyniósł zaledwie 18 minut (wywiad, badanie, płukanie/czyszczenie rany i wypełnienie dokumentacji).
Sytuacja ta stanowi naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych, które muszą być udzielane z należytą starannością. Prawidłowe udzielenie świadczeń zdrowotnych, dałoby przewidywalny efekt w postaci szybszego wyleczenia, braku konieczności kolejnych wizyt w podmiocie leczniczym, a przede wszystkim nienarażanie Pacjenta na pogorszenie stanu zdrowia.
Przepisy prawa, bardzo wyraźnie wskazują, że odmowa udzielenia pomocy medycznej musi mieć swoje odzwierciedlanie w dokumentacji medycznej. W przypadku odmowy przyjęcia do szpitala pacjent otrzymuje informację o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach. Kwestia rzetelnie prowadzonej dokumentacji medycznej leży w „interesie” pacjenta, ale i samego podmiotu leczniczego. To na podstawie dokumentacji medycznej można dokonać weryfikacji rzetelności udzielonych świadczeń zdrowotnych.
Zalecenia
16 sierpnia 2021 r. Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził naruszenie praw pacjenta Pana Ireneusza, do świadczeń zdrowotnych oraz dokumentacji medycznej przez Szpital Powiatowy we Wrześni.
Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do placówki medycznej, w działalności której stwierdził naruszenie praw pacjenta, formułuje zalecenia co do sposobu załatwienia danej sprawy. W tym przypadku Rzecznik wniósł o poinformowanie personelu o nieprawidłowościach stwierdzonych w postępowaniu, szpital został zobowiązany do wdrożenia działań mających na celu realne zapobieganie występowaniu podobnej sytuacji w przyszłości, przeprowadzenie szkolenia personelu z praw pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością oraz prawa do dokumentacji medycznej. Rzecznik wniósł również o wypłatę pacjentowi zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.