W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie rozpatrywania skarg pacjentów

15.11.2024

Rzecznik Praw Pacjenta powołał zespół ekspertów z różnych podmiotów leczniczych, aby stworzyć praktyczne wskazówki dotyczące sposobu procedowania skarg i wniosków pacjentów. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu powstała publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”, ułatwiająca pracownikom placówek medycznych proces zarządzania zgłoszeniami, zgodne z obowiązującymi standardami oraz przepisami prawa.

Grafika przedstawia lekarza i pacjenta podczas rozmowa.

Przedstawione w publikacji rekomendacje to zbiór najlepszych praktyk wypracowanych z przedstawicielami podmiotów leczniczych i uwzględniający potrzeby i oczekiwania samych pacjentów.

Dobre praktyki opracowano, żeby pomóc podmiotom leczniczym w usprawnieniu całego procesu rozpatrywania skarg i zgłoszeń od pacjentów.

Proces zarządzania zgłoszeniami jest jednym z krytycznych elementów związanych z efektywnym korzystaniem ze świadczeń opieki zdrowotnej i przestrzeganiem praw pacjentów. Ponadto jest również elementem komunikacji z pacjentami i osobami działającymi w ich imieniu. Dlatego też dążenie do ujednolicenia tego procesu, sprzyja wyjaśnianiu zdarzeń i incydentów, które niepokoją pacjentów oraz wpływa na budowanie zaufania do pracowników medycznych i podmiotu leczniczego.

Dobre praktyki obejmują cały proces postępowania w obszarze skarg i wniosków pacjentów – od informacji o możliwości ich składania, przez występujące w praktyce wątpliwości związane z badaniem sprawy, po działania, które warto podjąć już po jej rozpoznaniu.

Mamy nadzieję, że dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie rozpatrywania skarg pacjentów pozwolą usystematyzować proces rozpatrywania skarg pacjentów oraz przyczynią się do budowania zaufania do pracowników medycznych. Zachęcamy do lektury załączonej publikacji.

Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie rozpatrywania skarg pacjentów

Bardzo dziękujemy za zaangażowanie:

  • Pani Liliannie Adamskiej  ze szpitala Ginekologiczno-Położniczego Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu;
  • Panu Bartłomiejowi Bojarskiemu z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku;
  • Pani dr n. med. Ewie Czeczelewskiej z Wojewódzkiego Szpitala Specjalistyczny w Białej Podlaskiej;
  • Pani Beacie Domańskiej-Momot z Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 4 w Lublinie;
  • Pani Barbarze Kubić-Marlewskiej z Uniwersyteckiego Centrum Kliniczne w Gdańsku;
  • Pani Zuzannie Rohn z Instytut Matki i Dziecka w Warszawie;
  • Pani Małgorzacie Twardowskiej z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu;
  • Pani prof. dr hab. n. med. Bożenie Walewskiej-Zieleckiej, Medicover Poland, Warszawa.

Materiały

Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Dobre​_praktyki​_dla​_podmiotów​_wykonujących​_działalność​_leczniczą.pdf 2.60MB
{"register":{"columns":[]}}