W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dobre praktyki w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami

Rzecznik Praw Pacjenta we współpracy z ekspertami opracował i opublikował ,,Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Publikacja jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę zapewnienia transparentności, skuteczności i empatii w procesie rozpatrywania zgłoszeń pacjentów.

Głównym celem zbierania opinii pacjentów jest pomoc kierownikom podmiotów leczniczych w określeniu obszarów, które wymagają naprawy. Informacje zwrotne przekazywane przez pacjentów stanowią cenne dane na temat jakości opieki zdrowotnej, umożliwiają doskonalenie podmiotów leczniczych, powodują wzmocnienie pozycji pacjenta.

Zgłaszanie skarg i wniosków jest istotnym elementem systemu ochrony zdrowia, który umożliwia pacjentom wyrażanie swoich uwag, a placówkom medycznym – poprawę jakości świadczonych usług. ,,Dobre praktyki" to zestaw rekomendacji, które mają pomóc szpitalom i innym podmiotom leczniczym w stworzeniu efektywnych procedur, sprzyjających budowaniu zaufania i wzmocnieniu relacji między pacjentami a personelem medycznym.

Kluczowe założenia ,,Dobrych praktyk" to:

  1. transparentność procedur – jasne określenie, jak pacjenci mogą zgłaszać swoje uwagi oraz jakie działania są podejmowane w odpowiedzi.
  2. komunikacja oparta na szacunku i empatii – uwzględnienie potrzeb emocjonalnych pacjenta w procesie rozpatrywania zgłoszeń.
  3. systematyczna analiza zgłoszeń – identyfikacja powtarzających się problemów w celu ich eliminacji i poprawy jakości usług.
  4. monitorowanie wdrażania rekomendacji – ocena skuteczności wprowadzanych zmian w oparciu o zgłoszone uwagi.

Rzecznik Praw Pacjenta zachęca do zapoznania się z wytycznymi i wdrażania zaproponowanych rozwiązań w swoich organizacjach. Stosowanie ,,Dobrych praktyk" pozwoli nie tylko poprawić doświadczenia pacjentów, ale także wzmocnić wizerunek placówek jako instytucji dbających o dobro pacjenta i jakość świadczonych usług.

 

Materiały

Dobre praktyki dla podmiotów prowadzących działalność leczniczą w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków pacjentów
Dobre​_praktyki​_dla​_podmiotów​_w​_zakresie​_rozpatrywania​_skarg​_i​_wniosków​_pacjentów​_2024.pdf 2.60MB
{"register":{"columns":[]}}