Dobre praktyki w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami
Rzecznik Praw Pacjenta we współpracy z ekspertami opracował i opublikował ,,Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Publikacja jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę zapewnienia transparentności, skuteczności i empatii w procesie rozpatrywania zgłoszeń pacjentów.
Głównym celem zbierania opinii pacjentów jest pomoc kierownikom podmiotów leczniczych w określeniu obszarów, które wymagają naprawy. Informacje zwrotne przekazywane przez pacjentów stanowią cenne dane na temat jakości opieki zdrowotnej, umożliwiają doskonalenie podmiotów leczniczych, powodują wzmocnienie pozycji pacjenta.
Zgłaszanie skarg i wniosków jest istotnym elementem systemu ochrony zdrowia, który umożliwia pacjentom wyrażanie swoich uwag, a placówkom medycznym – poprawę jakości świadczonych usług. ,,Dobre praktyki" to zestaw rekomendacji, które mają pomóc szpitalom i innym podmiotom leczniczym w stworzeniu efektywnych procedur, sprzyjających budowaniu zaufania i wzmocnieniu relacji między pacjentami a personelem medycznym.
Kluczowe założenia ,,Dobrych praktyk" to:
- transparentność procedur – jasne określenie, jak pacjenci mogą zgłaszać swoje uwagi oraz jakie działania są podejmowane w odpowiedzi.
- komunikacja oparta na szacunku i empatii – uwzględnienie potrzeb emocjonalnych pacjenta w procesie rozpatrywania zgłoszeń.
- systematyczna analiza zgłoszeń – identyfikacja powtarzających się problemów w celu ich eliminacji i poprawy jakości usług.
- monitorowanie wdrażania rekomendacji – ocena skuteczności wprowadzanych zmian w oparciu o zgłoszone uwagi.
Rzecznik Praw Pacjenta zachęca do zapoznania się z wytycznymi i wdrażania zaproponowanych rozwiązań w swoich organizacjach. Stosowanie ,,Dobrych praktyk" pozwoli nie tylko poprawić doświadczenia pacjentów, ale także wzmocnić wizerunek placówek jako instytucji dbających o dobro pacjenta i jakość świadczonych usług.
Materiały
Dobre praktyki dla podmiotów prowadzących działalność leczniczą w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków pacjentówDobre_praktyki_dla_podmiotów_w_zakresie_rozpatrywania_skarg_i_wniosków_pacjentów_2024.pdf 2.60MB