Dobre praktyki w zarządzaniu kolejką pacjentów i odwoływaniu wizyt
15.01.2025
Zarządzanie kolejką pacjentów oraz efektywne odwoływanie wizyt to kluczowe aspekty organizacji pracy placówek medycznych, ale przede wszystkim są to działania zwiększające efektywność pracy lekarzy i zadowolenie pacjentów. W odpowiedzi na te wyzwania, Urszula Szybowicz, przedstawicielka Polskiej Federacji Szpitali oraz Fundacji „Nie Widać Po Mnie", zaproponowała zestaw dobrych praktyk, które mogą znacząco poprawić funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia właśnie w tym obszarze.
Propozycje Urszuli Szybowicz znajdują się w zakładce ,,Dobre praktyki’’: https://www.gov.pl/web/rpp/dobre-praktyki-w-zakresie-zarzadzania-kolejka-pacjentow-i-odwolywania-wizyt
Przygotowane propozycje doskonale wpisują się w kampanię #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE, wspieranej przez Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Chmielowca. Kampania podkreśla znaczenie odpowiedzialności pacjentów za informowanie o rezygnacji z wizyt, co pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnych terminów i umożliwia innym pacjentom skorzystanie z usług medycznych. Kampania zwraca uwagę na konsekwencje nieodwoływania wizyt oraz promuje odpowiedzialność społeczną w korzystaniu z opieki zdrowotnej
Placówki medyczne mogą również przyczynić się do lepszego zarządzania kolejką pacjentów poprzez ułatwienie kontaktu z placówką, ułatwienie odwoływania wizyt oraz skuteczny system przypominania o wizytach. Różnorodne formy kontaktu pozwalają na dostosowanie ich do potrzeb pacjentów, a tym samym skuteczną komunikację.
Propozycje dobrych praktyk w zarządzaniu kolejką pacjentów i odwoływaniu wizyt to gotowe rozwiązania, które placówki mogą u siebie wprowadzić, bądź zmodyfikować je do swoich potrzeb.
Korzyści z wdrożenia dobrych praktyk to:
- Poprawa dostępności świadczeń medycznych
Dzięki zmniejszeniu liczby nieodwołanych wizyt więcej pacjentów może skorzystać z pomocy medycznej w krótszym czasie. - Zwiększenie efektywności pracy placówek
Optymalizacja grafików lekarzy i personelu medycznego prowadzi do lepszego wykorzystania zasobów. - Budowanie zaufania pacjentów
Transparentne i sprawne zarządzanie kolejką zwiększa satysfakcję pacjentów z korzystania z usług medycznych.
Dzięki wdrażaniu ww. dobrych praktyk możliwe jest stworzenie bardziej efektywnego i przyjaznego systemu opieki medycznej, z którego skorzystają zarówno pacjenci, jak i personel medyczny.
Zapraszamy do zapoznania się i korzystania z pomysłów oraz przesyłania własnych, wypracowanych przez Państwa dobrych praktyk!