Drawsko Pomorskie: Pacjent zwija się z bólu, ktoś krzyczy na lekarza. RPP stwierdził naruszenie praw pacjenta
Z informacji medialnych oraz rozpowszechnionego nagrania wynikało, że mężczyzna wił się z bólu oraz wzywał pomocy. Nad pacjentem stał lekarz oraz pielęgniarka, nie udzielali oni jednak aktywnej pomocy pacjentowi. Po zapoznaniu się z publikacją, Rzecznik Praw Pacjenta podjął z urzędu postępowanie wyjaśniające.
W toku sprawy ustalono, że 1 maja 2021 roku do punktu Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej zgłosił się pacjent z silnymi dolegliwościami bólowymi okolic brzucha. Personel podmiotu leczniczego zawiadomił o sytuacji lekarzy ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, następnie pacjent został zabrany na SOR, gdzie nie stwierdzono stanu zagrożenia życia. Po leczeniu zachowawczym stwierdzono poprawę oraz z uwagi na fakt, że pacjent nie wymagał hospitalizacji, został wpisany do domu.
Rozstrzygnięcie
Opierając się na informacjach prasowych oraz wyjaśnieniach podmiotu leczniczego, Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że prawo pacjenta zostało naruszone. Z udostępnionego w mediach filmu wynika jednoznacznie, że personel nie był przygotowany na zaistniałą sytuację. Pacjent leży na podłodze i zwija się z bólu, nad nim stoi lekarz z telefonem w ręku, a dookoła biega zdezorientowana pielęgniarka. Wszystko to prowadzi do konstatacji, że personel nie był przygotowany na taką sytuację i nie wiedział jak ma się zachować.
Mimo zapewnień podmiotu, który wskazał, że pacjentowi pomoc została udzielona niezwłocznie, zauważyć należy, że dopiero po przetransportowaniu na oddział ratunkowy. W punkcie NiŚOZ nie udzielono mu świadczenia zdrowotnego, nawet nie zapytano co się stało. Widać chaos i brak organizacji. Sytuacja wskazuje na błąd organizacyjny podmiotu leczniczego.
Należy pamiętać, że pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych, które udzielane są natychmiast, z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
Zalecenia
Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do placówki medycznej, w której działalności stwierdził naruszenie praw pacjenta formułuje zalecenia, co do sposobu załatwienia danej sprawy.
Rzecznik Praw Pacjenta wniósł o pouczenie personelu medycznego, o obowiązujących regulacjach dotyczących praw pacjenta, przeanalizowanie okoliczności sprawy, celem wykluczenia w przyszłości stwierdzonych zaniedbań oraz poinformowanie o podjętych działaniach w celu zapewnienia właściwego standardu w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom.