Kołobrzeg: Pacjent leżał pod szpitalem, pielęgniarki odmówiły pomocy
12.10.2021
Rzecznik Praw Pacjenta po zapoznaniu się z informacją prasową dotyczącą nieudzielenia pilnej pomocy mężczyźnie przez personel szpitala w Kołobrzegu wszczął z urzędu postępowanie wyjaśniające. 18 sierpnia 2021 r. Rzecznik stwierdził naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz dokumentacji medycznej.
Opis sprawy
W ostatni piątek lipca 2021 r. do szpitala w Kołobrzegu został przywieziony mężczyzna, który odczuwał bardzo poważne dolegliwości bólowe. W pewnym momencie pacjent osunął się na podłogę. Mimo to personel odmówił pomocy, nakazując przedłożenie skierowania do szpitala. Znajoma pacjenta wyprowadziła Go na zewnątrz i wezwała Zespół Ratownictwa Medycznego. Mężczyzna zwijając się z bólu oczekiwał na pomoc leżąc na gołej ziemi, nieopodal placówki. Po przybyciu na miejsce karetki, ratownicy zaprowadzili z powrotem mężczyznę do szpitala, gdzie tym razem chory otrzymał pomoc.
Rozstrzygnięcie
Opierając się na informacjach prasowych oraz wyjaśnieniach podmiotu leczniczego, Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że prawa pacjenta zostały naruszone.
Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia. Świadczenia powinny być udzielone z należytą starannością. Każdy pacjent ma prawo oczekiwać indywidulanego podejścia do zgłaszanego przez niego problemu zdrowotnego. Podejmowane przez personel medyczny czynności powinny zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta.
Rzecznik uznał, że świadczenia zdrowotne udzielone pacjentowi przez szpital nie były zrealizowane z dołożeniem należytej staranności, oczywiście nie udzielono ich także w sposób natychmiastowy. Mężczyzna nie został poddany jakiejkolwiek diagnostyce. Nie zweryfikowano, czy stan zdrowia Pana Giuseppe to nie jest przypadek pilny, a nie przyjęcie pacjenta na oddział szpitalny spowoduje niebezpieczeństwo - w szczególności utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub pogorszenia stanu zdrowia. Zażądano przedłożenia skierowania. Żądanie takie nie wynika z obowiązujących przepisów prawa.
Co więcej, z wyżej opisanej sytuacji nie sporządzono dokumentacji medycznej. Przepisy prawa, bardzo wyraźnie wskazują, że odmowa udzielenia pomocy medycznej musi mieć swoje odzwierciedlanie w dokumentacji medycznej. W przypadku odmowy przyjęcia do szpitala pacjent powinien otrzymać informację o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach. W tym miejscu należy wskazać, że dokumentacja medyczna jest formą kontroli procesu udzielania świadczenia zdrowotnego oraz poszczególnych czynności medycznych wchodzących w jego skład. Kwestia rzetelnie prowadzonej dokumentacji medycznej leży w „interesie” pacjenta, ale i samego podmiotu leczniczego. To na podstawie dokumentacji medycznej można dokonać sprawdzenia jakości udzielonych świadczeń zdrowotnych.
Zalecenia
Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do placówki medycznej, w której działalności stwierdził naruszenie praw pacjenta formułuje zalecenia, co do sposobu załatwienia danej sprawy.
W tym przypadku Rzecznik wystąpił do szpitala o poinformowanie podległego personelu medycznego o nieprawidłowościach stwierdzonych w rozstrzygnięciu, przeprowadzenie szkolenia o obowiązujących regulacjach dotyczących praw pacjenta, wskazanie konkretnych działań podjętych przez szpital, w celu zapewnienia właściwego standardu w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom.