Naruszenia praw pacjenta. Wyniki postępowań wyjaśniających w Departamencie ds. Zdrowia Psychicznego
22.06.2023
Departament ds. Zdrowia Psychicznego (DZP) w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta przeprowadził 37 postępowań wyjaśniających w 2022 roku, w których stwierdzono naruszenia praw pacjenta w 23 sprawach. Wydano zalecenia do odpowiednich podmiotów, a jedno z postępowań dotyczyło poważnego naruszenia praw pacjenta przez lekarza na oddziale psychiatrycznym dzieci i młodzieży.
Naruszenia praw pacjenta
We wszystkich sprawach, w których stwierdzono (nawet częściowe) naruszenie praw pacjenta, Rzecznik wydał konkretne zalecenia i wskazówki w celu poprawienia sytuacji oraz zapobieżenia dalszym naruszeniom (w 24 sprawach).
- w 31 sprawach doszło do naruszenia praw pacjenta dotyczących świadczeń zdrowotnych. W 18 przypadkach stwierdzono naruszenie, w 5 przypadkach nie stwierdzono naruszenia, a w 8 sprawach postępowanie jest wciąż w toku.
- w 11 sprawach dotyczących prawa pacjenta do dokumentacji medycznej, w 10 przypadkach stwierdzono naruszenie, a jedna sprawa jest nadal w toku.
- w 8 sprawach dotyczących prawa pacjenta do godności i intymności, 2 sprawy są wciąż w toku, a 6 zakończono stwierdzeniem naruszenia.
- w przypadku 3 spraw dotyczących prawa pacjenta do informacji, dwie zakończono stwierdzeniem naruszenia, a jedna nadal się toczy.
- jedna sprawa dotyczyła prawa pacjenta do informacji i została zaklasyfikowana jako naruszenie.
- ponadto, jedna sprawa dotyczyła prawa pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego i została zaklasyfikowana jako naruszenie.
Rzecznicy praw pacjenta szpitala psychiatrycznego
Ochrona praw osób doświadczających kryzysu psychicznego należy do Rzecznika Praw Pacjenta, który zadanie to realizuje w szczególności poprzez działalność Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego.
Rzecznik pomaga pacjentom szpitali psychiatrycznych, przedstawicielom ustawowym, opiekunom prawnym lub faktycznym pacjentów. Szczególne zainteresowanie Rzecznika dotyczy osób przyjętych do szpitala bez swojej zgody, niezdolnych do jej wyrażenia, objętych zastosowaniem przymusu bezpośredniego i przebywających w szpitalu psychiatrycznym na mocy orzeczenia sądu o zastosowaniu środka zabezpieczającego.
Do zadań Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy udzielanie pomocy w dochodzeniu praw związanych z przyjęciem, leczeniem, warunkami pobytu i wypisaniem ze szpitala psychiatrycznego. Rzecznik wyjaśnia lub pomaga w wyjaśnianiu ustnych i pisemnych skarg tych osób, inicjuje i prowadzi działalność edukacyjno-informacyjną w zakresie praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny.
Aby skutecznie realizować powyższe zadania, Rzecznik ma określone uprawnienia:
- ma prawo wstępu do pomieszczeń szpitala psychiatrycznego związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych,
- występowania z wnioskiem do personelu podmiotu leczniczego, w tym do lekarza prowadzącego, ordynatora oddziału psychiatrycznego lub kierownika podmiotu leczniczego, oraz do podmiotu tworzącego,
- podjęcia działań mających na celu usunięcie przyczyny skargi lub zaistniałych naruszeń;
- dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta nawet bez jego zgody;
- prawo do porozumiewania się z osobami, którym udziela pomocy, bez udziału innych osób.
Gdzie szukać pomocy?
W celu uzyskania pomocy w ochronie swoich praw lub praw osoby bliskiej przebywającej w szpitalu psychiatrycznym, możesz skontaktować się z nimi drogą telefoniczną, mailową, a także zgłosić ten fakt za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, obsługiwanej przez pracowników Biura Rzecznika Praw Pacjenta, pod nr tel. 800 190 590, prefks 2.
Jeśli w podmiocie, w którym przebywasz, stacjonuje Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, to jego dane kontaktowe powinieneś znaleźć również na tablicy informacyjnej danego oddziału psychiatrycznego. Ponadto, lista szpitali psychiatrycznych, w których pracują Rzecznicy, wraz z ich numerami do kontaktu znajduje się na stronie https://www.gov.pl/rpp/rzecznicy-praw-pacjenta-szpitala-psychiatrycznego.