W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Naruszenie prawa pacjenta do godności

przykład naruszenia prawa pacjenta do godności

Stan faktyczny ustalony przez Rzecznika: Pacjent zgłosił się do podmiotu leczniczego na pobranie krwi. Odmówiono mu jego wykonania z uwagi na brak dowodu osobistego. Dokument tożsamości miał być dostarczony przez członka rodziny, zaś pacjent, z uwagi na trudności w poruszaniu się oczekiwał w poczekalni. W tym samym czasie, w rejestracji wywiązała się niegrzeczna wymiana zdań, pomiędzy lekarzem a innym pacjentem. W stosunku do pacjenta zostały użyte obelżywe słowa i żądanie natychmiastowego opuszczenia przychodni.

Stanowisko Rzecznika: Rzecznik stwierdził, że doszło do naruszenia prawa do poszanowania godności poprzez użycie wobec pacjenta słów obraźliwych i niekulturalnych, świadczących o braku szacunku dla drugiego człowieka. Prawo do poszanowania godności można określić jako prawo do respektowania subiektywnie rozumianej wartości własnej każdego pacjenta, a w szczególności tej sfery osobowości, która odnosi się do poczucia własnej wartości i oczekiwania szacunku ze strony innych osób. Naruszenie prawa pacjenta, w opisanej sytuacji, przejawia się również w tym, że inne osoby odczuwają taki sam rodzaj zdezorientowania i skrępowania, jaki odczuwa pacjent, który słyszał kierowane do innej osoby słowa uwłaczające jego godności.

Wnioski:

  • pracownicy podmiotu leczniczego mają obowiązek przestrzegać norm współżycia społecznego i traktować każdego pacjenta z należytym szacunkiem;
  • niedopuszczalne jest aroganckie i niekulturalne traktowanie pacjentów;
  • personel medyczny zobowiązany jest do rzeczowego rozwiązywania sytuacji niejasnych i mogących eskalować napięcie pomiędzy nim, a pacjentami.

Naruszenia prawa pacjenta do poszanowania godności, o którym mowa w art. 20 ustawy o prawach pacjenta.

{"register":{"columns":[]}}