Ogłoszenia i komunikaty. Poradnik dobrej komunikacji.
21.11.2022
Ściany, drzwi i tablice ogłoszeniowe naszych placówek ochrony zdrowia pełne są informacji, których celem jest wywołanie określonych zachowań lub poinformowanie o panujących regułach, czy zasadach. Niektóre z nich są prawidłowo skonstruowane, inne są zabawne, ale są też i takie, które moglibyśmy uznać za przerażające.
Dzisiaj opowiemy o zasadach tworzenia informacji i ogłoszeń. Ważne jest, aby informacja była przekazana pacjentowi w sposób możliwie najbardziej profesjonalny, zrozumiały i rzetelny.
Zasada nr 1. Napisz, czego chcesz, a nie czego nie chcesz.
Wprost komunikuj oczekiwania. „Tutaj wrzuć ręczniki papierowe” to o wiele lepszy komunikat, niż „Prosimy nie wrzucać ręczników papierowych do toalety”. A komunikatem bardzo niewskazanym jest „Czy w domu też wrzucasz ręczniki papierowe do toalety???”
Zasada nr 2. Oczekuj zachowań, które są możliwe.
„Tutaj wrzuć ręczniki papierowe” jest komunikatem poprawnym jeśli znajduje się na właściwym pojemniku lub w jego pobliżu. Gorzej, jeśli w pobliżu nie da się wypatrzeć lub znaleźć śmietnika. Albo jeśli nie ma do dyspozycji ręczników papierowych. Wówczas ten komunikat irytuje.
Zasada nr 3. Nie krzycz, nie pouczaj, nie wychowuj.
Twórz ogłoszenia i komunikaty używając normalnego pisma, czytelnej i prostej czcionki, z zachowaniem wszelkich zasad pisowni polskiej. Wielkiej litery używaj tylko wtedy, gdy wymagają tego owe zasady. Unikaj pisma drukowanego. Nie przesadzaj z liczbą wykrzykników, znaków zapytania czy podkreśleń.
Autor: Zbigniew Kowalski
Więcej na ten temat: Poradnik Dobrej Komunikacji