W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie Roku Seniora w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta

29.01.2021

Sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta

Wśród priorytetów działań Rzecznika Praw Pacjenta znajdują się sprawy osób starszych. W ostatnich latach w Polsce można zaobserwować nasilający się proces starzenia się społeczeństwa. Potrzeby seniorów w zakresie ochrony zdrowia wymagają tworzenia sprzyjających zmian. Między innymi dlatego Bartłomiej Chmielowiec rok 2020 ogłosił „Rokiem Seniora”. Dziś prezentujemy podsumowanie tych dwunastu miesięcy.

Już na początku roku spotkaliśmy się z wieloma organizacjami pozarządowymi skupiającymi seniorów. Rozpoczęliśmy współpracę z Uniwersytetami III Wieku, stowarzyszeniami, organizacjami działającymi dla i z seniorami. Jednak epidemia SARS-CoV-2 spowodowała, że nie mogliśmy podjąć zaplanowanych działań i spotykać się z Seniorami osobiście.

W zawiązku ze stanem epidemii i związanych z nim obostrzeniami wiele zaplanowanych przez nas wydarzeń i działań edukacyjnych została przeniesiona do sieci, na stronę internetową Rzecznika oraz do mediów społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter.

Zmieniliśmy plan działania. Postawiliśmy na kontakt poprzez Telefoniczną Informację Pacjenta - to tam wyznaczone osoby udzielały Seniorom sprawdzonych i merytorycznych informacji z zakresu praw pacjenta. Były w ciągłym kontakcie ze starszymi pacjentami i w przypadku problemów mogły właściwie pokierować po systemie ochrony zdrowia.

Dokonaliśmy weryfikacji najczęstszych sygnałów dotyczących osób powyżej 60 r.ż. Efektem analizy było podjęcie działań umożliwiających ostatnie pożegnanie pacjenta z rodziną w szpitalach. Zwróciliśmy również uwagę na sytuację osób przebywających w Domach Pomocy Społecznej oraz problemów związanych z możliwością korzystania z teleporady.

Zwróciliśmy uwagę na sytuację polskiego seniora z punktu widzenia Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego. Monitorowaliśmy sytuację zdrowotną pacjentów-seniorów w zakresie opieki stomatologicznej i stanu uzębienia. Zauważyliśmy potrzebę podjęcia działań w celu zwiększenia skuteczności pomocy społecznej udzielanej seniorom z zaburzeniami psychicznymi pozostających pod opieką podmiotów leczniczych.

Opracowaliśmy formy wsparcia seniorów przez wprowadzenie w pismach zasady prostego języka. Uprościliśmy procedurę postępowań wyjaśniających. Z wniosków wpływających do Rzecznika wyodrębniliśmy sprawy z zakresu art. 55 u.p.p. dotyczące pacjentów w podeszłym wieku. Prowadziliśmy postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów - seniorów.

Jednym z kluczowych priorytetów Rzecznika jest projekt legislacyjny, dotyczący objęcia swoim działaniem - Domów Pomocy Społecznej. Niezwykle ważne jest zapewnienie osobom przebywającym w DPS-ach, godnego dostępu do opieki medycznej oraz pomoc w dochodzeniu swoich praw.

W Radzie Organizacji Pacjentów powstał Zespół ds. Seniorów, który wskazywał Rzecznikowi problemy i potrzeby osób starszych w ochronie zdrowia. Rada Ekspertów funkcjonująca przy Rzeczniku Praw Pacjenta wydawała rekomendacje dotyczące opieki nad seniorami.

W 2020 roku, Rzecznik skierował wiele wystąpień systemowych dotyczących seniorów m.in. w sprawie możliwości wystawiania przez lekarzy specjalistów recept 75+, zniesienia limitowania świadczeń opieki paliatywnej oraz wypracowanie optymalnych rozwiązań systemowych z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej mających wpływ na prawa pacjenta.

Pamiętaliśmy również o edukacji. Nasze działania polegały na stworzeniu zakładki „Dla seniora” – na której umieszczane były istotne informacje skierowane do seniorów, w tym odpowiedzi na trudne pytania, filmiki edukacyjne o prawach pacjenta czy specjalnie opracowane ulotki o prawach pacjenta.

Trudno w tak krótkim podsumowaniu wymienić wszystkie działania na rzecz osób starszych. Wszystkim dziękujemy za współpracę w Roku Seniora. Działania i postulaty Rzecznika znajdziecie w załączonym poniżej sprawozdaniu Rok Seniora w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.

Drodzy Seniorzy! Pamiętajcie, że zawsze możecie skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta przez bezpłatną infolinię 800-190-590. Tam zawsze uzyskacie informacje, wsparcie i pomoc a Wasze sprawy są wśród priorytetów działalności Rzecznika.

Materiały

Rok Seniora w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta
Podsumowanie​_roku​_polskich​_seniorow​_w​_biurze​_RPP.pdf 6.44MB
{"register":{"columns":[]}}