Podsumowujemy pierwszy kwartał rejestrowania zdarzeń niepożądanych
21.04.2022
Bartłomiej Chmielowiec: Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych na ten temat zdarzeń niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. Poprawę bezpieczeństwa pacjenta uznaję za jedno z kluczowych wyzwań. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowaliśmy 374 zgłoszenia.
Od stycznia 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów1. Wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i ewaluacji zdarzeń niepożądanych jest niezwykle istotne dla poprawy standardów bezpieczeństwa pacjenta. Mimo trwających prac legislacyjnych nad projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, Rzecznik podjął decyzję o wykorzystaniu dostępnych narzędzi i rozpoczęciu działań, poprawiających bezpieczeństwo pacjentów. Prace nad systemem rejestrowania trwały od 2021 r.
Zgłoszone zdarzenia niepożądane
|
Liczba
|
Kliniczne
|
320
|
Pozostałe
|
37
|
Organizacyjne
|
17
|
Suma
|
374
|
Zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią zdarzenia niepożądane o charakterze klinicznym, czyli związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych. Następną kategorię stanowią zdarzenia „pozostałe”, np. upadek, czy samowolne oddalenie się pacjenta. Najmniej dotychczas zarejestrowaliśmy zdarzeń organizacyjnych, związanych np. z niedostateczną obsadą kadrową czy błędami lub brakami w dokumentacji.
Zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi ich analizę, zdefiniowanie aktualnych problemów, w związku z czym wesprze wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych. Zgłoszenia są również analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, a w uzasadnionych przypadkach podejmowane są przez Rzecznika odpowiednie działania.
Raportowanie i analiza danych, dotyczących zdarzeń niepożądanych to jeden z najistotniejszych kroków w kierunku poprawy bezpieczeństwa pacjenta, zarówno w skali systemowej, jak i w bieżącym zarządzaniu podmiotami leczniczymi. To podstawa do identyfikowania obszarów problemowych i wdrażania działań niwelujących zagrożenia dla pacjentów.
O tym i innych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem pacjenta będziemy rozmawiać już 22 kwietnia 2022 r. podczas Konferencji Bezpieczeństwo Pacjenta organizowanej przez Rzecznika we współpracy z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z programem i zapraszamy do śledzenia Konferencji2.
1 https://www.gov.pl/web/rpp/zdarzenia-niepozadane-rzecznik-praw-pacjenta-rejestruje-zgloszenia-od-pacjentow
2 https://www.gov.pl/web/rpp/przypominamy-o-zblizajacym-sie-terminie-konferencji-bezpieczenstwo-pacjenta.