W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prawo po stronie pacjenta: kolejny milion złotych odszkodowań za naruszenia praw pacjenta

23.06.2022

Rzecznik Praw Pacjenta wykorzystuje uprawnienia pozwalające na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłącza się do toczących się postępowań cywilnych. „Przed sądem działamy na prawach przysługujących prokuratorowi. Zakończone w ostatnich tygodniach sprawy z udziałem RPP przyniosły pacjentom, na mocy zawartych ugód sądowych i pozasądowych, odszkodowania w łącznej kwocie blisko miliona złotych” – podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Prawo_po_stronie_pacjencja_4

Działania opisane wyżej Rzecznik podejmuje na wniosek pacjenta lub z urzędu. Z naszego doświadczenia wynika, że podmioty lecznicze coraz częściej decydują się na ugodowe rozwiązywanie sporów, nie chcą toczyć kosztownych procesów. Taka pomoc jest udzielana zwłaszcza wtedy, gdy poszkodowany sam nie jest w stanie skutecznie dochodzić swoich roszczeń albo gdy dana sprawa może być szczególnie ważna dla kształtowania się orzecznictwa sądów.

Spośród zakończonych w ten sposób spraw na szczególną uwagę zasługuje roszczenie wobec szpitala, którego personel nie dochował standardów opieki okołoporodowej. Mimo że w trakcie porodu dochodziło do spadków tętna u dziecka do poziomu świadczącego o poważnym stanie niedotlenienia, personel medyczny nie podjął działań zmierzających do przyspieszenia porodu. Dziecko urodziło się w ciężkim stanie, bez oddechu. Reanimacja przywróciła funkcje życiowe, jednak niedotlenienie mózgu spowodowało poważną niepełnosprawność dziecka. Podmiot leczniczy zgodził się na zapłatę wysokiego zadośćuczynienia oraz wypłatę comiesięcznej renty.

Kolejna zakończona sprawa również dotyczyła porodu i zwlekania z przeprowadzeniem cesarskiego cięcia. Noworodek w stanie ciężkim został wydobyty z zielonych wód płodowych. Mimo przewiezienia do specjalistycznego ośrodka, po tygodniu zmarł. Ubezpieczyciel szpitala nie uznał roszczenia zadośćuczynienia z tytułu naruszenia praw pacjenta, w związku z czym Rzecznik Praw Pacjenta wstąpił do procesu cywilnego na prawach prokuratora. W wyniku podjętych negocjacji rodzice dziecka otrzymali wysokie zadośćuczynienie za krzywdę i stratę, której doznali.

Ugodę zwarto również w sprawie dotyczącej podania dziecku niewłaściwej szczepionki. Na skutek niezachowania należytej staranności przez personel medyczny przychodni podana została inna szczepionka niż wybrana przez rodziców i do której zakwalifikował dziecko lekarz. Zaniedbanie to naraziło dziecko na podwyższone ryzyko działań niepożądanych oraz nieosiągnięcie właściwego poziomu odporności. W odpowiedzi na wystosowane przez Rzecznika wezwanie do zapłaty podmiot leczniczy zapłacił rzecz małoletniego pacjenta satysfakcjonujące zadośćuczynienie. Sprawa została zatem zakończona bez udziału sądu.
 

{"register":{"columns":[]}}