W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przebieg wizyty u lekarza

Odpowiednio postawiona diagnoza oraz właściwy dobór leczenia zaspokajają potrzeby materialne pacjenta. Natomiast sposób prowadzanie rozmowy, czyli komunikacji z pacjentem, zaspokaja jego potrzeby duchowe. Połączenie obu tych obszarów decyduje o skuteczności leczenia.

Przebieg wizyty u lekarza

Początek spotkania służy pozyskaniu wzajemnego zaufania, dlatego jego atmosfera decyduje o wszystkim, co wydarzy się później. Rozpocznij rozmowę od przywitania i wspólnego ustalenia celów. Zadaj pacjentowi pytania i pozwól mu się wypowiedzieć.

Posłuchaj więc co pacjent mówi, ale także jak pacjent mówi. Jeśli coś wymaga doprecyzowania, zadaj pytanie pomocnicze. Następnie poinformuj pacjenta, co zmierzasz zrobić dalej. To zwiększa jego poczucie bezpieczeństwa. Gdy pacjent czuje się bezpieczniej to lepiej oraz chętniej współpracuje z lekarzem. Wykorzystuj komunikaty jak: „Jeśli pan pozwoli, teraz pana osłucham.”

Zadania administracyjne zabierają lekarzowi dużo czasu. Bywa, że pacjenci czują się przez to lekceważeni. Poinformuj pacjenta, że teraz, przez chwilę będziesz zapisywać swoje spostrzeżenia z badania, bo one wszystkie mają znaczenie i nie chcesz, aby coś umknęło.

Dzięki dostosowaniu języka, tempa wypowiedzi, poziomu głośności, dostrzeganiu emocji pacjenta i reagowaniu na nie oraz pozyskaniu niezbędnych informacji, nie tylko możesz postawić właściwą diagnozę, ale także wpłyniesz na gotowość pacjenta do polegania na twoich zaleceniach.

Ostatnim etapem porozumiewania się jest tzw. pomost w przyszłość. Wyznaczcie proste, zrozumiałe i atrakcyjne dla pacjenta cele. Ważne, aby te cele były wyznaczone na okres od tego, do następnego waszego spotkania. Podaj wskazówki i podpowiedzi, ale zapytaj także pacjenta o to, jak on to widzi, jak może to zrobić, czy jaki ma pomysł. Ten sposób budowania komunikatów spowoduje, że pacjent potraktuje te zadania jako swoje i przyjmie na siebie część odpowiedzialności za efekty leczenia.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}