Rynek Zdrowia: Zastrzeżenia pacjentów do pracy poszczególnych szpitali zostaną upublicznione?
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta przymierza się do publikacji danych dotyczących zgłoszeń pacjentów związanych z pracą placówek medycznych.
- Chcielibyśmy pokazywać np. prowadzone przez nas postępowania o naruszanie zbiorowych prawa pacjenta - jakiej placówki dotyczą, jakie wpłynęły zastrzeżenia, czy zostały potwierdzone w wyroku - mówi Bartłomiej Chmielowiec
- Podkreśla, że publikowane dane dotyczące wyników leczenia osiąganych przez szpitale muszą uwzględniać specyfikę poszczególnych ośrodków
- Upublicznianiu powinny podlegać wszystkie dane, które dają się sparametryzować w postaci obiektywnych wskaźników - wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta
Trwają prace nad ustawą o jakości i bezpieczeństwie w ochronie zdrowia. Zgodnie z przyjętymi założeniami, ustawa da możliwość publikowania danych pozwalających na porównywanie ośrodków. Do jakich więc informacji o wynikach/jakości leczenia w danej placówce pacjent powinien mieć dostęp?
Transparentność w ochronie zdrowia
- Jestem zwolennikiem transparentności w ochronie zdrowia. Pacjent powinien mieć dostęp do informacji o wynikach leczenia osiąganych w poszczególnych ośrodkach medycznych - mówi Rynkowi Zdrowia Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Dodaje: - Niezwykle istotne jest, by te dane były przekazywane w sposób przystępny dla pacjenta. Upublicznianiu powinny podlegać wszystkie dane, które dają się sparametryzować w postaci obiektywnych wskaźników.
W opinii RPP trzeba też mieć na uwadze, że takie dane powinny być udostępniane umiejętnie, z zachowaniem ostrożności. Jednym z kluczowych elementów branych pod uwagę, powinien być typ placówki.
- Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do takich wskaźników, jak chociażby liczba powikłań czy śmiertelność wewnątrzszpitalna. Takie parametry, dotyczące tej samej jednostki chorobowej, z oczywistych względów będą inne np. w szpitalu klinicznym trzeciego poziomu referencyjności - gdzie trafiają najtrudniejsze przypadki - a inne w małej placówce powiatowej. Publikowane dane muszą więc uwzględniać specyfikę poszczególnych podmiotów - podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta.
- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta także przymierza się do publikacji danych dotyczących zgłoszeń pacjentów związanych z pracą placówek medycznych. Prowadzimy analizy w tym zakresie, m.in. związane z kwestiami ryzyk prawnych. Chcielibyśmy pokazywać np. prowadzone przez nas postępowania o naruszanie zbiorowych prawa pacjenta - jakiej placówki dotyczą, jakie wpłynęły zastrzeżenia, czy zostały potwierdzone w wyroku, jakie wydano zalecenia - wylicza RPP.
RPP wydaje roczne ok. 10 tysięcy zaleceń rocznie
- Warto mieć na uwadze, że Rzecznik Praw Pacjenta prowadząc postępowania dotyczące indywidualnych przypadków, również każdorazowo wydaje zalecenia. Roczna liczba tych zaleceń sięga nawet ok. 10 tysięcy. Wskazują, co placówki medyczne mają poprawić, aby do podobnych sytuacji nie dochodziło w przyszłości. Zastanawiamy się też nad zasadami ewentualnego publikowania informacji dotyczących indywidualnych postępowań, także o tym, czy wdrożone zostały odpowiednie zalecenia - tłumaczy.
- Analizujemy ponadto możliwość publikowania informacji o samych sygnałach telefonicznych ze strony pacjentów dotyczących zastrzeżeń do pracy poszczególnych placówek. Ważne jest, aby pacjent miał dostęp do wiarygodnej, weryfikowanej bazy obejmującej, m.in. informacje czy i jakie postępowania Rzecznik Praw Pacjenta prowadził wobec danej placówki, jakie były zalecenia i wnioski, a także czy zostały wdrożone - podsumowuje Bartłomiej Chmielowiec.
Źródło: Rynek Zdrowia