W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rzecznik Praw Pacjenta: dobre praktyki wzmacniają bezpieczeństwo pacjentów

21.01.2025

Wdrażanie dobrych praktyk w przychodniach i szpitalach usprawnia funkcjonowanie tych placówek i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa u pacjentów oraz komfort pracy medyków - uważa Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, i zachęca placówki medyczne do tworzenia i wdrażania kolejnych tego typu rozwiązań.

Zdjęcie przedstawia twarz Bartłomieja Chmielowca oraz podpis.

Jak wyjaśnił Rzecznik Praw Pacjenta „dobre praktyki” to nic innego jak wytyczne i inspirujące propozycje oraz przykłady praktyk, które realnie usprawniają funkcjonowanie placówki medycznej, podnosząc poziom satysfakcji wśród pacjentów.

Ważnym aspektem dobrych praktyk jest podnoszenie bezpieczeństwa pacjentów, jak również komfort pracy medyków” - podkreślił minister Chmielowiec.

Dodał, że w biurze Rzecznika Praw Pacjenta powstał zespół ds. zdarzeń niepożądanych, który obok klasyfikacji i analizy tych zdarzeń, zajmuje się również opracowaniem dobrych praktyk, które mają zapobiec wszelkim niepożądanym zdarzeniom i zjawiskom podczas udzielania świadczeń medycznych.

Systematyczna praca nad poprawianiem jakości leczenia i wprowadzaniem najwyższych standardów to ważne wyzwania dla placówek medycznych, które chcemy wspierać poprzez szerokie prezentowanie i propagowanie dobrych praktyk. To także praca na rzecz bezpieczeństwa pacjentów, które jest kluczowym celem zapisanym w >>Strategii wieloletniej Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2024-2027<<” - podkreślił Rzecznik.

Zwrócił uwagę, że zdrowie i życie pacjentów powinno być wartością nadrzędną w tworzeniu i wdrażaniu dobrych praktyk przez podmioty medyczne.

Dlatego, dzięki wypracowanym standardom i procedurom, możemy minimalizować wszystkie sytuacje, które są zagrożeniem dla pacjentów, ale równocześnie będące też zagrożeniem dla personelu medycznego i placówek. Bowiem konsekwencje naruszeń praw pacjenta czy zdarzeń niepożądanych dotykają zawsze obie strony” - zauważył minister Chmielowiec.

Wskazał, że poza wytycznymi, które powstają dzięki współpracy ekspertów, przedstawicieli podmiotów medycznych i Rzecznika Praw Pacjenta, będą też publikowane dobre praktyki tworzone przez podmioty medyczne, które zechcą podzielić z innymi swoimi doświadczeniami.

Jak dodał, w tym celu na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta powstała zakładka, z opisami różnych rozwiązań służących np. zwiększeniu efektywności zarządzania placówkami medycznymi.

RPP zwrócił uwagę, że wśród różnych przykładów znaleźć można rozwiązania w obszarze zarządzania kolejką pacjentów, zaproponowane przez Urszulę Szybowicz, przedstawicielkę Polskiej Federacji Szpitali oraz szefową Fundacji „Nie Widać Po Mnie".

Jeśli chodzi o dobre praktyki w zarządzaniu kolejką, to nie są one jakieś nadzwyczajne ani wielce odkrywcze. Pacjenci po prostu potrzebują informacji, a to na nią mamy w przychodniach i szpitalach najmniej czasu” - wskazała Urszula Szybowicz.

„Dlatego zaproponowałam, aby do umówionych na wizyty pacjentów wysyłać wiadomości sms z przypomnieniem o terminie wizyty. Jeśli np. pacjent jest starszy i nie obsługuje smsów, zaproponowałam krótką rozmowę telefoniczną lub wysłanie wiadomości listownie z terminem wizyty i krótką informacją, jak do tej wizyty powinien się przygotować” - wymieniła ekspertka.

Jak dodała, wdrożenie tych rozwiązań znacząco zmniejszyło liczbę telefonów na oddział od zdezorientowanych pacjentów. „Poza tym spadła liczba odwołanych wizyt i zabiegów, zaś pacjenci byli lepiej przygotowani do wizyt, co również zmniejszyło u nich poziom stresu” - powiedziała Szybowicz.

Rzecznik Praw Pacjenta zwrócił uwagę, że efektywne odwoływanie wizyt to kluczowe aspekty organizacji pracy placówek medycznych, ale przede wszystkim są to działania zwiększające efektywność pracy lekarzy i zadowolenie pacjentów.

Ta i każda z przedstawionych na stronie praktyk są dowodem na to, że nawet niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na codzienne funkcjonowanie placówek i zadowolenie osób korzystających z ich usług” - wskazał.

Minister Chmielowiec zachęca do zapoznania się z opisami dobrych praktyk na stronie internetowej www.gov.pl/web/rpp i wdrażania podobnych rozwiązań w swoich organizacjach.

Wierzę, że dobre pomysły zasługują na szerokie rozpowszechnienie, a dzielenie się wiedzą i doświadczeniem pozwoli nam zbudować lepszy system ochrony zdrowia w Polsce” - podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.

Rzecznik Praw Pacjenta zachęca podmioty medyczne do tego, aby zgłaszały swoje dobre praktyki. Wszystkie zweryfikowane działania będą, za zgodą podmiotów medycznych, promowane i publikowane na stronie internetowej Rzecznika.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}