W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rzecznik Praw Pacjenta przejmuje sprawy wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych

22.07.2024

Aktualność

Od 1 lipca 2024 r. na mocy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r.  poz. 1675), zostały zlikwidowane wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, które funkcjonowały w ramach Urzędów Wojewódzkich. Postępowania, które toczyły się przed komisjami, niezakończone do dnia 30 czerwca 2024 r., przejmuje do prowadzenia Rzecznik Praw Pacjenta. Aby przejąć niezakończone w komisjach sprawy, w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta został powołany zespół, w skład którego wchodzą osoby z wykształceniem medycznym oraz prawnicy specjalizujący się w sprawach dotyczących błędów medycznych. Obecnie trwa proces odbierania akt od poszczególnych Urzędów Wojewódzkich. Każdy Urząd musi przywieść dokumenty do Warszawy, gdzie siedzibę ma Rzecznik Praw Pacjenta. W związku z tym, że akta w większości składają się z dokumentacji medycznej pacjentów, podjęte są szczególne środki ostrożności, by dane wrażliwe były należycie chronione. Ze względu na zaskakująco dużą liczbę postępowań niezakończonych przed komisjami (około 370 spraw), proces przejmowania akt będzie przebiegał do połowy sierpnia tego roku. Początkowo spodziewano się, że niezakończonych spraw będzie ok. 50, dlatego czas potrzebny do ich należytego przejęcia musiał zostać wydłużony. Ponieważ akta spraw są w większości w wersji papierowej, po zeskanowaniu i wgraniu akt do systemu elektronicznego, będą one dekretowane do realizacji. Dokładając wszelkich starań, by proces ten przebiegał możliwie szybko i sprawnie, Rzecznik Praw Pacjenta zwraca się do uczestników przejmowanych postępowań o cierpliwość oraz wyrozumiałość.

{"register":{"columns":[]}}