W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sąd potwierdza stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta

11.05.2023

Kolejne, pozytywne dla pacjentów orzeczenie sądu – placówka medyczna POZ ma obowiązek zapewnienia realnego kontaktu telefonicznego z rejestracją.

Prawo po stronie pacjenta

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 kwietnia 2023 r., po raz kolejny potwierdził stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta [1]. Chodzi o konieczność zapewnienia przez przychodnie rodzinne realnej możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego z placówką: pacjenci powinni móc bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji.

W 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta prowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające wobec jednej z przychodni rodzinnych. Ustalił wówczas, że pacjenci mają bardzo ograniczone możliwości nawiązania połączenia z rejestracją tej placówki: odbierano tam jedynie co piąte połączenie. Pacjenci mieli zatem duże trudności, by zapisać się na wizytę lekarską. W opinii Rzecznika taka praktyka naruszała zbiorowe prawa pacjentów. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, co do słuszności wydanej przez Rzecznika decyzji w tej sprawie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pacjenci powinni mieć zagwarantowaną możliwość nawiązania połączenia z rejestracją podstawowej opieki zdrowotnej bez zbędnej zwłoki. Ograniczenia w tym zakresie – tak jak w omawianej sprawie – są niedopuszczalne i świadczą o stosowaniu przez placówkę medyczną praktyki naruszającej zbiorowe prawa pacjentów.

To już kolejny wyrok, w którym sąd podziela stanowisko Rzecznika w tej sprawie.
W 2022r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podkreślił w uzasadnieniu wyroku, że niezapewnienie pacjentom realnego kontaktu telefonicznego z przychodnią, narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.

Przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek zapewnić pacjentowi kontakt telefoniczny

 

[1] Sygn. akt V SA/Wa 2642/22

{"register":{"columns":[]}}