W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szacunek w komunikacji. Poradnik dobrej komunikacji.

02.11.2022

Na czym polegają role w relacji pacjenta z pracownikiem placówki medycznej? Każda osoba w relacji ma swoje prawa i obowiązki.

podanie rąk, lekarz, pacjent, komunikacja

Przedstawiamy te informacje za pomocą prostej tabeli.  Zawiera ona wyłącznie perspektywę komunikacyjną, a nie prawną.

 

 

Pacjentka/pacjent
 

Pracownica/pracownik placówki medycznej

Ma
prawo

  • być wysłuchaną/ym
  • być szanowaną/ym
  • być traktowaną/ym z godnością
  • do zachowania intymności
  • wsparcia osób bliskich, jeśli tego potrzebuje i wyraźnie  zakomunikuje tę potrzebę
  • wyrażać swoje oczekiwania
  • otrzymać informację o problemie w sposób zrozumiały
  • poznać wszystkie dostępne opcje leczenia i dalszego  postępowania 
  • ocenić je bazując na osobistych kryteriach decyzyjnych
  • nie rozumieć i dopytywać, aby zrozumieć
  • podjąć decyzję o leczeniu, profilaktyce, czy każdym innym postępowaniu
  • być szanowaną/ym
  • być traktowaną/ym z godnością
  • wyrażać oczekiwania
  • wykonywać swoje obowiązki zgodnie z procedurami, regulaminem placówki, prawem w sposób niezakłócony
  • dzielić się swoją fachową wiedzą i doświadczeniem dla dobra pacjentów
  • zostać wysłuchaną/ym
  • do wyrażenia sprzeciwu,gdy poczuje się niewłaściwie potraktowaną/ym
  • prosić o pomoc innych, gdy sytuacja tego wymaga
  • odmówić współpracy pacjentom, których zachowanie narusza normy współżycia społecznego i prawa pracowników

 

Pacjentka/pacjent

Pracownica/pracownik placówki medycznej

Ma obowiązek

 

  • stosować się do regulaminu, reguł, zasad i norm obowiązujących w placówce medycznej
  • udzielić pracownikom medycznym informacji zgodnych z prawdą 
  • współpracować z pracownikami placówki medycznej po to, by umożliwić im niesienie pomocy
  • udzielić informacji o problemie i możliwych rozwiązaniach w sposób zrozumiały
  • przedstawić wszystkie dostępne opcje leczenia i dalszego postępowania
  • pomóc odnieść się do nich bazując na kryteriach decyzyjnych pacjentki/a
  • współpracować z pacjentami po to, aby ich wspierać w trosce o ich zdrowie

 

Tabela zawiera informacje, których przyswojenie ma nam uświadomić rolę, jaką pełnimy w relacjach.  Nie wszyscy potrafią prezentować swoje oczekiwania w sposób dostosowany do sytuacji. Wiele osób doświadczyło niewłaściwego traktowania i z tego powodu uznaje, że dochodzenie swoich praw powinno odbywać się poprzez podniesiony głos, czy krzyk.

Negatywne doświadczenia nie są ani usprawiedliwieniem, ani wytłumaczeniem dla niekulturalnego zachowania i naruszania godności drugiego człowieka. Nie mamy obowiązku się na to godzić. Ale możemy życzliwie spojrzeć na naszych rozmówców i zobaczyć w ich zachowaniu lęk, obawy, źle komunikowane potrzeby i brak umiejętności wyrażenia swoich uczuć.

Jeśli chcemy, by druga osoba zachowała się w określony sposób, powiedzmy jej o tym. Instrukcje i wskazówki mają szczególne znaczenie właśnie w kontakcie z pacjentami. Proces załatwiania swoich spraw w placówce medycznej, proces wyboru leczenia i pełnego uczestnictwa w nim, jest dla pacjentów jak pokonywanie labiryntu. Rolą pracowników placówek medycznych jest wskazanie drogi i pomoc w pokonaniu tego metaforycznego labiryntu.

 

Autor: Zbigniew Kowalski

Więcej na ten temat: Poradnik Dobrej Komunikacji

{"register":{"columns":[]}}