W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Szacunek w komunikacji. Poradnik dobrej komunikacji.
02.11.2022
Na czym polegają role w relacji pacjenta z pracownikiem placówki medycznej? Każda osoba w relacji ma swoje prawa i obowiązki.
Przedstawiamy te informacje za pomocą prostej tabeli. Zawiera ona wyłącznie perspektywę komunikacyjną, a nie prawną.
Pacjentka/pacjent
Pracownica/pracownik placówki medycznej
Ma
prawo
być wysłuchaną/ym
być szanowaną/ym
być traktowaną/ym z godnością
do zachowania intymności
wsparcia osób bliskich, jeśli tego potrzebuje i wyraźnie zakomunikuje tę potrzebę
wyrażać swoje oczekiwania
otrzymać informację o problemie w sposób zrozumiały
poznać wszystkie dostępne opcje leczenia i dalszego postępowania
ocenić je bazując na osobistych kryteriach decyzyjnych
nie rozumieć i dopytywać, aby zrozumieć
podjąć decyzję o leczeniu, profilaktyce, czy każdym innym postępowaniu
być szanowaną/ym
być traktowaną/ym z godnością
wyrażać oczekiwania
wykonywać swoje obowiązki zgodnie z procedurami, regulaminem placówki, prawem w sposób niezakłócony
dzielić się swoją fachową wiedzą i doświadczeniem dla dobra pacjentów
zostać wysłuchaną/ym
do wyrażenia sprzeciwu,gdy poczuje się niewłaściwie potraktowaną/ym
prosić o pomoc innych, gdy sytuacja tego wymaga
odmówić współpracy pacjentom, których zachowanie narusza normy współżycia społecznego i prawa pracowników
Pacjentka/pacjent
Pracownica/pracownik placówki medycznej
Ma obowiązek
stosować się do regulaminu, reguł, zasad i norm obowiązujących w placówce medycznej
udzielić pracownikom medycznym informacji zgodnych z prawdą
współpracować z pracownikami placówki medycznej po to, by umożliwić im niesienie pomocy
udzielić informacji o problemie i możliwych rozwiązaniach w sposób zrozumiały
przedstawić wszystkie dostępne opcje leczenia i dalszego postępowania
pomóc odnieść się do nich bazując na kryteriach decyzyjnych pacjentki/a
współpracować z pacjentami po to, aby ich wspierać w trosce o ich zdrowie
Tabela zawiera informacje, których przyswojenie ma nam uświadomić rolę, jaką pełnimy w relacjach. Nie wszyscy potrafią prezentować swoje oczekiwania w sposób dostosowany do sytuacji. Wiele osób doświadczyło niewłaściwego traktowania i z tego powodu uznaje, że dochodzenie swoich praw powinno odbywać się poprzez podniesiony głos, czy krzyk.
Negatywne doświadczenia nie są ani usprawiedliwieniem, ani wytłumaczeniem dla niekulturalnego zachowania i naruszania godności drugiego człowieka. Nie mamy obowiązku się na to godzić. Ale możemy życzliwie spojrzeć na naszych rozmówców i zobaczyć w ich zachowaniu lęk, obawy, źle komunikowane potrzeby i brak umiejętności wyrażenia swoich uczuć.
Jeśli chcemy, by druga osoba zachowała się w określony sposób, powiedzmy jej o tym. Instrukcje i wskazówki mają szczególne znaczenie właśnie w kontakcie z pacjentami. Proces załatwiania swoich spraw w placówce medycznej, proces wyboru leczenia i pełnego uczestnictwa w nim, jest dla pacjentów jak pokonywanie labiryntu. Rolą pracowników placówek medycznych jest wskazanie drogi i pomoc w pokonaniu tego metaforycznego labiryntu.