W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ważne! Od 15 grudnia 2023 r. nie funkcjonuje już Teleplatforma Pierwszego Kontaktu

05.01.2024

Kobieta trzyma w ręku telefon

Platforma została uruchomiona w czasie pandemii COVID-19. Dawała ona możliwość kontaktu pacjenta z pracownikiem medycznym poprzez wypełnienie formularza lub bezpośrednio - pod numerem infolinii: 800 137 200. Za pośrednictwem TPK pacjenci mogli uzyskać teleporadę, e-skierowanie czy e-receptę bez konieczności wychodzenia z domu. Platforma miała tez odciążyć nocną i świąteczną opiekę zdrowotną oraz SOR-y.

15 grudnia rozwiązano umowę z operatorem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Jej funkcjonowanie zostanie podsumowane i ocenione przez Ministerstwo Zdrowia, co pozwoli na podjęcie stosownych decyzji dotyczących potrzeby wdrożenia tego narzędzia w przyszłości.

Jednocześnie przypominamy, że miejscem, do którego pacjent powinien się zgłaszać z większością problemów zdrowot­nych, jest przychodnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), która jest czynna w dni powszednie w godz. 8.00-18.00. Przed wizytą należy się zarejestrować. W ramach POZ pacjent może odbyć konsultację osobistą - na miejscu w przychodni, poprosić o wizytę domową lub skonsultować się poprzez teleporadę.

Wizyty domowe udzielane są pacjentom, którzy są osobami przewlekle leżącymi i nie opuszczają domu lub w innych, uzasadnionych medycznie przypadkach. Decyzję o tym, czy wizyta będzie miała formę stacjonarną w przychodni czy w domu pacjenta, każdorazowo podejmuje lekarz.

Natomiast w godzinach od 18.00 do 8.00 oraz w soboty, niedziele i święta można uzyskać pomoc w przychodni, która funkcjonuje w ramach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (NŚOZ). Pacjent ma możliwość uzyskania tu zarówno teleporady, jak i wizyty osobistej lub domowej.

Całodobowo działają Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). Należy jednak pamiętać, że w SOR ratuje się ludzkie życie. Trafiają tam osoby z zawałami, udarami, ciężkimi urazami i z innymi poważnymi problemami zdrowotnymi. Nie należy zgłaszać się tam, gdy problem nie stanowi poważnego zagrożenia zdrowia lub życia, czyli np. z infekcją.

Gdy życie nasze lub osób nam bliskich jest zagrożone, należy wezwać Zespół Ratownictwa Medycznego (ZRM) dzwoniąc na numer 999 lub 112.

Przypominamy ponadto, że w razie wątpliwości czy potrzeby uzyskania informacji - gdzie szukać odpowiedniej dla nas pomocy - można zadzwonić pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP). Infolinia: 800 190 590 jest numerem wspólnym dla Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta.

Telefoniczna Informacja Pacjenta stanowi szybką, kompleksową i przejrzystą informację na temat funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Telefon 800 190 590 czynny jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W godzinach 8.00 - 18.00 można natomiast uzyskać informację o prawach pacjenta od konsultantów Rzecznika Praw Pacjenta, wybierając prefiks 2.

{"register":{"columns":[]}}