W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

WYJAŚNIENIE w związku z opisaną 02.10.2020 r. przez dziennik „Fakt” sprawą zmarłego 17-letniego Bartka oraz prowadzonym przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowaniem wyjaśniającym

04.10.2020

37180603 - doctors and nurses walking in hospital hallway, blurred motion.

 W Y J A Ś N I E N I E

w związku z opisaną 02.10.2020 r. przez dziennik „Fakt” sprawą zmarłego 17-letniego Bartka oraz prowadzonym przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowaniem wyjaśniającym

Wyrażamy ogromne ubolewanie i żal w związku ze śmiercią 17-letniego Bartka. To wielka tragedia, wymagająca dogłębnego wyjaśnienia. Celem postępowania wyjaśniającego, prowadzonego przez Rzecznika Praw Pacjenta jest zbadanie wszystkich okoliczności zdarzenia, precyzyjne określenie jego przebiegu i sformułowanie jednoznacznych wniosków.

W piątkowym artykule „Faktu” pojawia się informacja o niestwierdzeniu przez Rzecznika naruszenia praw pacjenta w opisywanej sprawie.

W naszej odpowiedzi odnieśliśmy się tylko do jednego z obszarów, jaki weryfikowało postępowanie Rzecznika Praw Pacjenta – konkretnie do zastrzeżeń, opisywanych w artykule prasowym,  a dotyczących realizacji wytycznych „koronawirusowych” w maju 2020 r.

Informacje,  zamieszczone w artykule prasowym z maja dotyczyły przede wszystkim faktu odmowy przyjęcia pacjenta przez poszczególne szpitale oraz 10 godzinnego przewożenia pacjenta. W tym częściowym aspekcie - przekazaliśmy informację zwrotną. W artykule nie pojawiały się m.in. informacje o udzielaniu świadczeń zdrowotnych przez lekarza pierwszego kontaktu, czy odmowie przyjęcia pacjenta w szpitalu w Jeleniej Górze – uzyskaliśmy je w toku badania poszczególnych wątków sprawy.

Rzecznik Praw Pacjenta musi wyjaśnić sprawę od początku do końca, nie pozostawiając miejsca na wątpliwości czy domysły. Dlatego też podkreślamy, że stwierdzenie o nienaruszeniu praw pacjenta określonych w ustawie, w stosunku do całości opisywanej sprawy jest przedwczesne.

Na tym etapie nie ma bowiem podstaw do całościowego uznania, że postępowanie wobec pacjenta było prawidłowe. Dlatego Rzecznik Praw Pacjenta nie wydał jednoznacznego i ostatecznego rozstrzygnięcia wobec wszystkich Szpitali,  opisanych w artykułach (tj. w miejscowościach: Zgorzelec, Bolesławiec, Legnica).   

Prowadziliśmy weryfikację oraz pozyskiwaliśmy informacje, mające określić wobec których podmiotów leczniczych i w jakim zakresie zostanie wszczęte postępowanie wyjaśniające, dotyczące naruszenia praw pacjenta (w oparciu o art. 50 ust. 3 o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).  

W trakcie analizy pozyskanych dotychczas wyjaśnień szpitali oraz dokumentacji medycznej pojawiło się kilka odrębnych - kluczowych dla sprawy okoliczności, uprawdopodobniających stwierdzenie naruszenia praw pacjenta.

Materiał dowodowy, pozyskany w ramach czynności sprawdzających, umożliwił podjęcie postępowania wyjaśniającego przez Rzecznika Praw Pacjenta wobec:

  1. Zespołu Ratownictwa Medycznego, będącego jednostką organizacyjną Szpitala Wojewódzkiego w Zgorzelcu
  2. Lekarza pierwszego kontaktu (POZ)
  3. Szpitala w Bolesławcu
  4. Szpitala w Legnicy
  5. Szpitala w Jeleniej Górze 
  6. Szpitala we Wrocławiu

 

W sprawie analizowane są m.in.: dokumentacja medyczna, zastosowane procedury medyczne wobec pacjenta oraz dostępność do świadczeń zdrowotnych, w zakresie jej realizacji przez jednostki systemu ratownictwa medycznego.

Końcowych ustaleń można spodziewać się do końca października 2020 r. O wynikach postępowania i rozstrzygnięcia poinformujemy niezwłocznie po jego zakończeniu.

Dokładamy wszelkich starań, by jednoznacznie wyjaśnić okoliczności zdarzenia i wyciągnąć wnioski, by do takich tragedii nie dochodziło w przyszłości.

{"register":{"columns":[]}}