W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

XI Spotkanie Rzecznika Praw Pacjenta z pełnomocnikami do spraw praw pacjenta

29.06.2023

W Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbyło się cykliczne spotkanie online z pełnomocnikami ds. praw pacjenta i personelem medycznym. W spotkaniu wziął udział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Stół prezydialny w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta przy którym siedzą 4 osoby prowadzące spotkanie

Spotkanie było podzielone na cztery bloki tematyczne.

Główny punkt spotkania dotyczył standardów opieki okołoporodowej ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku informacyjnego. W spotkaniu wziął udział i poprowadził wykład prof. dr hab. n. med. Mirosław Wielgoś, Konsultant Krajowy w dziedzinie perinatologii oraz dr n.med. Monika Sadowska z Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Standardy opieki okołoporodowej są obowiązującym aktem prawnym. Nieprzestrzeganie standardów jest po prostu łamaniem prawa – powiedział na wstępie profesor.

Konsultant krajowy skupił się na problemach pacjentek w ciąży powikłanej, szczególnie w sytuacji przedwczesnego odpłynięcia płynu owodniowego.

Podkreślał znaczenie stałego monitoringu takiej pacjentki, ewentualnych zagrożeń i sytuacji kiedy należy zakończyć ciążę, by nie narażać zdrowia i życia kobiety. Zwrócił szczególną uwagę na konieczność właściwej organizacji pracy na oddziale ginekologiczno-położniczym. - Nie możemy zaniedbywać bezpieczeństwa pacjentek kosztem oszczędności finansowych - mówił profesor. Podkreślił istotę indywidualnego podejścia do pacjentki, która w szpitalu powinna być prowadzona przez jednego lekarza, znakomicie zorientowanego w historii choroby. Zwrócił także uwagę na komfort pracy lekarza dyżurnego, który sytuacjach trudnych powinien mieć możliwość konsultacji z innym specjalistą, a w razie potrzeby uzyskania na miejscu pomocy osoby bardziej doświadczonej.

Profesor Wielgoś podkreślił istotną rolę wytycznych i zaleceń towarzystw naukowych oraz konsultantów krajowych a także znaczenie badania krwi pępowinowej.  Mówił też o roli ordynatora oddziału jako odpowiedzialnego m.in. za właściwe prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentki; proponował usprawnienia i spotkania oddziałowe, który miałyby służyć analizie niepowodzeń położniczych.

W tej części, oprócz kwestii medycznych, dr Monika Sadowska zwróciła uwagę na sytuacje szczególne na oddziałach położniczych, indywidualne podejście do pacjentki, dobre praktyki, kompetencje miękkie lekarzy.  - Pacjentka powinna mieć pełną wiedzę, na której może oprzeć swoją decyzję co do dalszego procesu leczenia; prawo do informacji jest podstawowym prawem pacjenta – mówiła dr Sadowska.  Kobieta musi czuć się ‘zaopiekowana’, a nie pozostawiona samej sobie. Istotna jest także empatia, umiejętność przekazania trudnych informacji, w odpowiednich warunkach, bez udziału osób trzecich  - dodała. Dr Sadowska zwróciła także uwagę na rolę właściwego wsparcia psychologicznego pacjentek po niepowodzeniach położniczych oraz właściwy i kompleksowy sposób przekazania im informacji o tym, gdzie mogą otrzymać profesjonalną i kompleksową pomoc w tym zakresie.

Każda pacjentka jest równie ważna w procesie leczenia a rolą lekarza jest  kompleksowe i autonomiczne spojrzenie na każdą z nich. Ma być partnerką podczas podejmowania decyzji, dlatego powinna być znakomicie poinformowana o prowadzonej terapii - podkreślili nasi eksperci.

Druga część spotkania poświęcona była Funduszowi Kompensacyjnemu Badań Klinicznych. Poprowadził ją Mec. Tomasz Młynarski. Opowiedział o idei powstania funduszu, zasadach składania wniosków, jego finasowaniu, celach, interesariuszach oraz wysokości odszkodowań. Więcej informacji o Funduszu

Trzecią część dotyczyła publikacji „Nawigator Pacjenta. Praktyczny poradnik jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia”. Panel, o jednej z najnowszych publikacji Rzecznika, poprowadziła Anna Stalmach-Młynarska z Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Naszym celem było stworzyć przestrzeń, gdzie pacjent otrzyma rzetelną i zweryfikowaną wiedzę, na którą będzie mógł się powołać w procesie leczenia i w rozmowach z bliskimi - podkreśliła Anna Stalmach-Młynarska. Więcej informacji o Nawigatorze  

Wszyscy zainteresowani zostali też zaproszeni do uczestnictwa w szkoleniach w ramach projektu EU „Po pierwsze pacjent – działania Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz poprawy jakości usług zdrowotnych”, który będzie kontynuowany od jesieni 2023 r.

Poruszone tematy będą kontynuowane podczas kolejnych spotkań. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Udział w nim wzięło ponad 160 osób, którym dziękujemy za aktywne uczestnictwo.

{"register":{"columns":[]}}