W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zachodniopomorskie: w wyniku działań Rzecznika szpital przyznał pacjentce zadośćuczynienie

17.08.2021

W czerwcu br. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęła skarga na działanie Izby Przyjęć Chirurgicznej jednego z zachodniopomorskich szpitali. Jak wynikało z opisu zdarzenia, lekarz dyżurujący, bez wykonania badań postawił błędną diagnozę – jednocześnie odmawiając pacjentce hospitalizacji w warunkach szpitalnych. Po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik podjął decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego, którego celem było sprawdzenie, czy nie doszło do naruszenia praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych. Dlatego wystąpił  do szpitala o wyjaśnienia i odniesienie się do przedstawionych zastrzeżeń.

Po przeanalizowaniu całości sprawy, Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że prawo pacjenta zostało naruszone. Personel medyczny Izby Przyjęć odmówił leczenia szpitalnego bez zdiagnozowania przyczyn występujących u pacjentki objawów oraz bez określenia dalszego postępowania diagnostycznego. Zastrzeżenia Rzecznika Praw Pacjenta budziła przede wszystkim okoliczność, że pomimo objawów - silnego bólu brzucha, nie zapewniono pacjentce żadnych badań obrazowych. Postawiono diagnozę wyłącznie na podstawie badania fizykalnego jamy brzusznej. Było to zaniechanie, które skutkowało postawieniem nieprawidłowej diagnozy. Należy je rozpatrywać w kategorii narażenia pacjentki na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia. Tym bardziej, że stan kliniczny pacjentki w ciągu 24 godzin uległ znacznemu pogorszeniu, co skutkowało wdrożeniem pilnej operacji jamy brzusznej.

Ocena zebranego w sprawie materiału dowodowego, w połączeniu z analizą obowiązujących przepisów potwierdziła, że świadczenia zdrowotne udzielone Pani Zdzisławie przez personel medyczny nie były zrealizowane z dołożeniem należytej staranności. Ponadto błędnie postawioną diagnozę należy zakwalifikować jako naruszenie prawa pacjenta do informacji o stanie zdrowia.

Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do placówki medycznej w którego działalności stwierdził naruszenie praw pacjenta, formułuje zalecenia, co do sposobu dalszego postępowania w sprawie. Może także żądać wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub zastosowania sankcji służbowych.

W powyższym przypadku Rzecznik wniósł o:

  1. Zapoznanie personelu lekarskiego Izby Przyjęć Chirurgicznej z niniejszym rozstrzygnięciem Rzecznika Praw Pacjenta;
  2. Przeanalizowanie okoliczności sprawy, celem wykluczenia występowania podobnych zaniedbań w przyszłości zobowiązanie personelu Izby Przyjęć do udzielania zgłaszającym się pacjentom świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności, w szczególności w zakresie podejmowania niezbędnych działań diagnostycznych (w tym konsultacji specjalistycznych) w celu określenia stanu zdrowia pacjentów bądź – w przypadku ograniczonych możliwości diagnostycznych – kierowanie pacjentów do ośrodków specjalistycznych;
  3. Rozważenie zastosowania sankcji służbowych lub dyscyplinarnych wobec osób odpowiedzialnych za naruszenie prawa pacjenta.

Ponadto, Rzecznik wniósł o rozważenie wypłaty pacjentce odpowiedniej sumy pieniężnej tytułem zadośćuczynienia w związku z zawinionym naruszeniem jej praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz informacji o stanie zdrowia.

W wyniku działań Rzecznika, Szpital zastosował się do zaleceń oraz zaproponował wypłatę pacjentce zadośćuczynienia z tytułu naruszenia praw pacjenta, w kwocie 20000 złotych.

{"register":{"columns":[]}}