Ćwiczenia ratownicze pod kryptonimem „Tunel – S52”
8 listopada 2024 roku kadra i słuchacze Szkoły Aspirantów PSP w Krakowie uczestniczyli w ćwiczeniach ratowniczych pod kryptonimem „Tunel – S52”. Mieszkańcy Krakowa i północnej części małopolski z pewnością domyślają się, że związane były one z będącymi na ukończeniu pracami budowy tak ważnego i od lat wyczekiwanego odcinka kroki ekspresowej, która domknie obwodnicę miasta.
W ćwiczenia zaangażowani byliśmy wielowątkowo. Nasze doświadczenie, uznanie merytoryczne jakim cieszy się kadra szkoły, a także możliwości techniczne i lokalizacja jednostki ratowniczo-gaśniczej przełożyły się na to, że podjęliśmy się następujących zadań:
- rozjemcy w zakresie podjętych czynności ratowniczych,
- obserwatorów,
- współorganizatorów pozoracji,
- wyposażonych w pojazd pożarniczy i stosowne wyposażenie ratowników.
Głównym celem i zadaniem było podjęcie działań w ramach symulowanej katastrofy w ruchu lądowym. Do zdarzenia doprowadziło najechanie na siebie kilku pojazdów, w tym samochodów osobowych i dostawczych, a ucierpiało w nim tak wiele osób, że w początkowej fazie miało ono znamiona zdarzenia masowego, które wymagało przeprowadzenia segregacji osób poszkodowanych pod względem ich stanu i przydzielenia priorytetów ewakuacyjnych.
Wyzwaniem okazało się spowodowane zapaleniem się jednego z pojazdów zadymienie, ograniczona widoczność, konieczność wykonywania części zadań w sprzęcie ochrony układu oddechowego, duża liczba uszkodzonych pojazdów i osób wymagających pomocy, utrudniony dojazd i odjazd z miejsca wypadku oraz niekorzystne warunki atmosferyczne, w tym przeszywające zimno wzmagane przez uruchomienie zraszaczy i wymuszonej wentylacji mechanicznej.
Trwające kilkadziesiąt minut założenie pozwoliło osiągnąć założone przez organizatorów cele, w tym: sprawdzenie możliwości i skuteczności prowadzenia działań ratowniczych podczas wypadków masowych w tunelach drogowych, ze wszystkimi jego elementami (powiadamianiem, dysponowaniem, reagowaniem, kierowaniem, współdziałania sił i środków różnych podmiotów, wykorzystanie systemów łączności i transmisji dźwięku i obrazu).
Wnioski z ćwiczeń opracowane przez rozjemców staną się kanwą do poprawy stanu bezpieczeństwa uczestników dróg. Mamy nadzieję, że zdobyte doświadczenie nigdy nie będzie musiało być zweryfikowane w realnych warunkach.
Opracowanie: bryg. Piotr Sowizdraniuk
Zdjęcia: bryg. Piotr Sowizdraniuk