„Techniczne systemy zabezpieczeń” w tunelu pod masywem Luboń Mały
26 i 27 listopada 2024 roku, dzięki życzliwości i gościnności pracowników krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, kadeci II kompanii mogli uczestniczyć w zajęciach wyjazdowych z przedmiotu: techniczne systemy zabezpieczeń. Tym razem odbyły się one w tunelu drogowym wydrążonym w górze Luboń Mały, w ciągu odcinka drogi ekspresowej S7 Myślenice – Rabka Zdrój. W czasie krótkiego wykładu wprowadzającego do tematyki zabezpieczenia tego typu obiektów infrastruktury, podzieleni na grupy uczestnicy, mogli na własne oczy przekonać się jak wysoki stopień zaawansowania technicznego mają zastosowane w tunelu systemy bezpieczeństwa i monitorowania zagrożeń. Mogli zajrzeć w miejsca, które dostępne są na co dzień dla wąskiej grupy uprawnionych pracowników serwisowych, a zadając pytania weryfikować i poszerzać zdobytą dotychczas wiedzę teoretyczną.
Ze względu na to, że tego typu tunele znajdują się wśród obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa i podlegają szczególnej ochronie nie wszędzie mogliśmy wykonywać zdjęcia i nie wszystkimi ciekawostkami możemy się podzielić w tym miejscu. Opierając się na udostępnionych przez GDDKiA informacji informujemy, że nad zdrowiem i życiem użytkowników czuwa szereg nowoczesnych rozwiązań w tym: system monitoringu wizyjnego stanowią, który stanowi 26 kamer obrotowych, 114 kamer do wideodetekcji i 30 kamer stałopozycyjnych; szereg sterowanych automatycznie i ręcznie 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej, 4 wentylatory napowietrzające oraz 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie w przejściach pomiędzy tunelami. W tunelu zamontowano 3156 źródeł światła, na które składa się między innymi oświetlenie wjazdowe, przejazdowe, orientacyjne, awaryjne, ewakuacyjne, antypaniczne, a także oświetlenie kanału świeżego powietrza, nisz elektrotechnicznych i budynków. Na wypadek konieczności prowadzenia działań ratowniczych lub podejmowania innego rodzaju interwencji pomyślano także o zapewnieniu łączności alarmowej i ostrzegania pożarowego, zamontowano 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 239 sztuk czujników dymu, 4 czujki liniowe ciepła, 178 głośników. W każdej mającej 2058 metrów nitce tunelu, co 172,5 metra rozmieszczonych zostało 11 nisz ewakuacyjnych, w połowie długości przejazd dla służb ratunkowych, a na zewnętrznych ścianach (co 86 metrów) nisze alarmowe i hydrantowe. Całość uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i pracujące całodobowo Centrum Zarządzania Tunelem.
Dziękujemy za ogromne zaangażowanie w oprowadzenie – łącznie 5 kilkunastoosobowych grup – po infrastrukturze całej inwestycji. Za cierpliwość i wyczerpujące odpowiedzi na liczne pytania, za dzielenie się wiedzą techniczną i ciekawostkami, które przełożyły się zarówno na poszerzenie naszej wiedzy i horyzontów myślowych, którymi dzielić będziemy się zarówno z członkami naszej społeczności, jak i innymi uczestnikami ruchu drogowego, którzy nie zawsze wiedzą, jak zachować się w razie awarii, wypadku lub innego rodzaju zagrożenia występującego w tunelu drogowym.
Więcej informacji na temat tunelu znaleźć można między innymi pod poniższym linkiem.
Opracowanie: bryg. Piotr Sowizdraniuk
Zdjęcia: mł.kpt. Łukasz Tomczak