W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Materiały szkoleniowe dla pracowników sektora publicznego oraz urzędników administracji państwowej

Na tej stronie przedstawiono przegląd materiałów szkoleniowych dostępnych online i służących rozwijaniu indywidualnych umiejętności analitycznych na rzecz realizacji SDGs (np. kursy online/e-learning, webinary, podcasty itp.). Pomoce szkoleniowe zostały uporządkowane w sposób ułatwiający identyfikację określonych treści (np. według tematu, grupy docelowej i umiejętności).

Na biurku jest otwarty laptop z kartką i długopisem, które leżą na klawiaturze.

Materiały szkoleniowe, które można znaleźć na zaproponowanych stronach internetowych i platformach e-learningowych są przeznaczone albo dla danego obszaru w odniesieniu do wybranych celów i zagadnień zrównoważonego rozwoju, albo w większym stopniu koncentrują się na zagadnieniach przekrojowych, takich jak zarządzanie, integracja polityk publicznych, zarządzanie danymi i monitorowanie ich oraz ogólne umiejętności, określone w dokumencie OECD pn. Civil service capacities in the SDG era.

 
Główne obszary tematyczne przedstawione w materiałach szkoleniowych to:
  • podstawowa wiedza na temat zasad zrównoważonego rozwoju i Agendy 2030 przyjętej przez ONZ;
  • włączenie Celów Zrównoważonego Rozwoju do głównego nurtu polityk krajowych;
  • realizacja SDGs i powiązane z nią metodologie, takie jak myślenie systemowe, modelowanie itp.;
  • spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju;
  • monitorowanie, ewaluacja i przegląd Celów Zrównoważonego Rozwoju;
  • otwarte zaangażowanie interesariuszy;
  • zarządzanie danymi i tworzenie polityki opartej na dowodach.
Można wyróżnić następujące główne typy narzędzi e-learningowych:
  • duże platformy internetowe służące budowaniu potencjału w zakresie celów zrównoważonego rozwoju, które obejmują różne narzędzia ułatwiające realizację celów zrównoważonego rozwoju i stale aktualizowaną ofertę kursów e-learningowych;
  • kursy e-learningowe, które są stale dostępne;
  • kursy e-learningowe dostępne po zarejestrowaniu się lub na żądanie albo dostępne okresowo lub w określonych terminach;
  • kursy e-learningowe obejmujące kilka sesji, z ustalonym harmonogramem, trwające kilka miesięcy lub umożliwiające naukę we własnym tempie;
  • webinary;
  • podcasty;
  • publikacje internetowe zawierające materiały szkoleniowe;
  • inne zestawy narzędzi online.

Rekomendowane kursy rozwijające wiedzę i umiejętności w kontekście Agendy 2030, Celów Zrównoważonego Rozwoju i spójności polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju

Podstawy Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju

Autor

UN SDG:Learn

Źródło

UN SDG:Learn

Tematyka

Podstawowa wiedza na temat zasad zrównoważonego rozwoju i Agendy 2030

Typ

Kurs e-learningowy, bezpłatny, realizowany w indywidualnym tempie

Grupa docelowa

Pracownicy ONZ, ministerstw, społeczeństwo obywatelskie, sektor prywatny, środowisko akademickie

Eksperci z departamentów strategii w ministerstwach odpowiedzialnych za SDGs

Umiejętności w zakresie SDGs

Ogólna wiedza na temat Agendy 2030

Przydatność dla Polski

Ogólna wiedza na temat Agendy 2030

Skrócony opis

Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju stanowi zmianę paradygmatu. Taka zmiana wymaga rozumienia i komunikowania znaczenia oraz wartości zrównoważonego rozwoju, sposobu, w jaki cele zrównoważonego rozwoju są ze sobą powiązane w różnych sektorach, i tego, co będzie potrzebne do ich osiągnięcia.

Przedstawione materiały umożliwiają zdobycie podstawowej wiedzy nt. Agendy 2030 i stosowanie ujednoliconego podejścia do realizacji jej postanowień. Portal nastawiony jest głównie na zapewnienie danych, jakie można wykorzystać w programach i planach działań wszystkich podmiotów ONZ, w tym w ramach ich współpracy z rządami i partnerami ze społeczeństwa obywatelskiego.

Witryna jest dostępna dla wszystkich praktyków zajmujących się rozwojem, również dla osób pracujących w instytucjach rządowych, organizacjach społeczeństwa obywatelskiego, przedstawicieli środowiska akademickiego i organizacjach ONZ.

Kurs składa się z pięciu modułów szkoleniowych w formie prezentacji, filmów wideo i quizów sprawdzających zdobytą wiedzę. Materiały szkoleniowe obejmują podręcznik.

Rejestracja

Szkolenie jest dostępne na stronie internetowej UN SDG:Learn bez uprzedniej rejestracji na stronie.

Wprowadzenie do Agendy 2030: Nowa agenda dla zrównoważonego świata

Autor

UNITAR

Źródło

UNITAR

Tematyka

Kontekst i zasady Agendy 2030, główne wyzwania związane z celami zrównoważonego rozwoju, realizacja i przegląd SDGs, krajowe systemy ewaluacji i budowania potencjału

Typ 

Kurs e-learningowy, realizowany we własnym tempie, dostępny nieodpłatnie

Grupa docelowa 

Osoby odpowiedzialne za tworzenie polityk publicznych, ogół społeczeństwa, zwłaszcza młodzież 

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla w ministerstwach

Eksperci z departamentów strategii w ministerstwach odpowiedzialnych za SDGs

Umiejętności w zakresie SDGs 

Ogólna wiedza na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs: przekształcenie wizji w plany (wizja strategiczna) 

Przydatność dla PL 

Z badania OECD zrealizowanego dla Polski wynika, że wiedza moża być pomocna w zakresie:

  • Planowania długoterminowego i przekrojowego

Skrócony opis 

Kurs e-learningowy pt. Wprowadzenie do Agendy 2030: nowa agenda na rzecz zrównoważonego świata ma na celu zwiększenie świadomości na temat Agendy 2030 oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie polityki i ogółu społeczeństwa, w szczególności młodzieży. Uczestnicy mogą realizować kurs we własnym tempie i otrzymać certyfikat pod warunkiem spełnienia odpowiednich wymagań. 

Sześć sesji do ukończenia w ciągu pięciu miesięcy: 

  1. Od milenijnych celów rozwoju do Agendy 2030: wezwanie do podejmowania działań na rzecz transformacji.
  2. Proces po 2015 roku i geneza Agendy 2030.
  3. Cele Zrównoważonego Rozwoju: integracja polityk publicznych i współdziałanie.
  4. Efektywne wykorzystanie zasobów, współpraca z partnerami: Realizacja Agendy 2030.
  5. Działania następcze, przegląd i dane dotyczące Agendy 2030.
  6. Ewaluacja a Agenda 2030.

Rejestracja 

Na stronie internetowej UNITAR możesz się zarejestrować.

Inne źródła/materiały 

Na stronie internetowej UNITAR dostępne są także materiały dodatkowe.

 

ONZ SDG: podcast edukacyjny

Autor

 UN SDG:Learn

Źródło

 UN SDG:Learn

Tematyka

 Realizacja SDGs

Typ 

 Podcast

Grupa docelowa 

Przedstawiciele sektora publicznego i prywatnego, jak również społeczeństwa obywatelskiego, zaangażowani w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju;

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla w ministerstwach

Umiejętności w zakresie SDGs 

Ogólna wiedza na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju

Przydatność dla Polski

Ogólna wiedza na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju

Skrócony opis 

SDG Learncast to seria podcastów opracowana przez UN SDG:Learn, w których występują liderzy Agendy 2030 i osoby uczące się o Celach Zrównoważonego Rozwoju (SDG). Podcasty będące zapisem wnikliwych rozmów na temat zrównoważonego rozwoju i uczenia się są pomocne przy podejmowaniu wysiłków na rzecz zrównoważonej przyszłości. Przedstawiają one historie osób i organizacji zaangażowanych w realizację Agendy 2030 oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju. Rozmówcy mówią o sposobach wykorzystania uczenia się i dzielenia się wiedzą jako narzędzi przyczyniających się do przyspieszenia realizacji Agendy 2030. W jaki sposób uczenie się może być pomocne w dostosowywaniu zestawów umiejętności i zmianie sposobu myślenia? Czy uczenie się może wpłynąć na zmianę zachowań i przyczynić się do bardziej zrównoważonego stylu życia? W jaki sposób liderzy włączają uczenie się i rozwijanie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju w swoje życie? Oto niektóre z pytań, na które odpowiedzi można znaleźć w serii podcastów.

Dostęp

UN SDG:Learn

Spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju

Autor

United Nations System Staff College

OECD PCSD Unit

Lee Kuan Yew School of Public Policy

Hertie School

Źródło

UN SDG:Learn

UNSSC

Tematyka

Spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju

Typ

Kurs e-learningowy, czas trwania: 5 tygodni, dostępny nieodpłatnie,

regularnie realizowany

Grupa docelowa

Pracownicy ONZ, przedstawiciele resortów, specjaliści ds. rozwoju, a także członkowie społeczeństwa obywatelskiego, środowisk akademickich i fundacji. Miejsca zarezerwowane dla członków sieci Krajowych Punktów Kontaktowych ds. Spójności Polityki OECD.

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla w ministerstwach

Eksperci z działów odpowiedzialnych za strategię

Umiejętności w zakresie SDGs

Struktury ramowe OECD, umiejętności w zakresie SDGs

  • Realizacja wysokiej jakości polityki (mechanizmy wdrożeniowe i w zakresie zarządzania)
  • Zagadnienia przekrojowe i perspektywa długoterminowa

Przydatność dla Polski

Z badania OECD przygotowanego dla Polski wynika, że kurs może być pomocny w zakresie procesów planowania międzysektorowego i długoterminowego.

Skrócony opis

W ramach kursu omawiane są podejścia do spójności polityk realizowanej przez różne organizacje i w różnych sektorach na poziomie krajowym, regionów ONZ i międzynarodowym. Kurs ma na celu zapewnienie uczestnikom solidnych podstaw na temat znaczenia spójności polityk dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, daje odpowiedzi na pytania, z czym wiąże się spójne opracowywanie polityk, jakie są konkretne narzędzia, mechanizmy i podejścia, które mogą być stosowane w celu zwiększenia spójności polityki. Uzupełnieniem kursu są prezentacje przedstawicieli wysokiego szczebla z instytucji Systemu ONZ, OECD oraz ośrodków analitycznych i akademickich.

Kurs online łączy moduły nauki w indywidualnym tempie z takimi elementami uczenia się, jak studia przypadku, ćwiczenia interaktywne i praca grupowa, specjalnie dostosowanymi do potrzeb zawodowych osób zainteresowanych pogłębieniem wiedzy na dany temat.

  • Tydzień pierwszy stanowi wprowadzenie do wizji i zasad Agendy 2030 oraz ram myślenia systemowego.
  • W drugim tygodniu jest omawiane  znaczenie zrównoważonego rozwoju, a także pojęcie i ewolucja spójności polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  • Tydzień trzeci jest poświęcony omówieniu znaczenia spójności polityk publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym i międzynarodowym, a także prezentacji przykładów spójności polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  • Tydzień czwarty jest przeznaczony na analizę znaczenia partnerstw i zaangażowania interesariuszy dla spójności polityk na rzecz zrównoważonego rozowju, wprowadzając narzędzia i mechanizmy przeglądu w celu oceny integracji Agendy 2030 na poziomie krajowym. Analizowane jest też znaczenie śledzenia postępów w zakresie spójności polityk poprzez myślenie systemowe.
  • W piątym tygodniu kursu słuchacze skoncentrują się na synergiach, kompromisach i strategicznych interwencjach na przyszłość przy stosowaniu myślenia systemowego w celu wspierania spójności polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Rejestracja

Adres do rejestracji: sustainable-development@unssc.org

Zintegrowane polityki i spójność polityk na rzecz SDG

Autor

UNITAR, UNDESA, UNECLAC

Źródło

UN SDG:Learn

Tematyka

Zintegrowane polityki, podejście systemowe, zaangażowanie interesariuszy, Spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju

Typ

Kurs e-learningowy, realizowany we własnym tempie, dostępny nieodpłatnie

Grupa docelowa

Urzędnicy państwowi, pracownicy naukowi, krajowe zespoły ONZ

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla  w ministerstwach

Umiejętności w zakresie SDGs

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs

  • Przekształcenie wizji w plany (wizja strategiczna)
  • Zagadnienia przekrojowe i perspektywa długoterminowa
  • Zaangażowanie interesariuszy i promowanie dialogu
  • Holistyczne przywództwo oparte na wartościach

Przydatność dla PL

Z badania OECD przygotowanego dla Polski wynika, że kurs może być pomocny w zakresie:

  • procesów planowania długoterminowego i międzysektorowego
  • włączania interesariuszy
  • rozwijania umiejętności przywódczych

Skrócony opis

Zestaw narzędzi został opracowany wspólnie przez Instytut Narodów Zjednoczonych ds. Szkolenia i Badań (UNITAR), Wydział ds. Instytucji Publicznych i Zarządzania Cyfrowego (DPIDG) Departamentu Spraw Gospodarczych i Społecznych ONZ (DESA) oraz Komisję Gospodarczą ds. Ameryki Łacińskiej i Karaibów (ECLAC). Kurs idzie o krok dalej w promowaniu spójności polityk publicznych poprzez partycypacyjne planowanie strategiczne i jest zalecany w sytuacjach, w których istnieje potrzeba, aby zagłębić się w sposoby zintegrowanego planowania wychodzące poza dobre praktyki przedstawione w podstawowym zestawie narzędzi pt. Policy cycle, integrated approaches and SDGs. Zestaw narzędzi składa się z kompleksowych materiałów szkoleniowych, które mają na celu zastosowanie podejścia systemowego w celu analizy interakcji między różnymi obszarami SDGs i opracowania zintegrowanych polityk. Kluczowe obszary metodologiczne zestawu narzędzi to między innymi myślenie systemowe, spójność polityk, uzgodnienia instytucjonalne i zaangażowanie interesariuszy. Zestaw narzędzi ma na celu ułatwienie prowadzenia szkoleń urzędnikom państwowym, pracownikom akademickim, krajowym zespołom ONZ i innym ekspertom krajowym.

Zestaw narzędzi składa się z następujących modułów i sesji, które mogą być wykorzystane do przeprowadzenia szkolenia krajowego:

  1. Moduł: Holistyczne podejście do spójności polityk: kluczowe elementy składowe
  2. Moduł: Zarządzanie i angażowanie interesariuszy oraz zdolność realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju
  3. Moduł: Zwiększenie zdolności kształtowania polityk publicznych poprzez myślenie systemowe i analizę systemową
  4. Moduł: Ewaluacja wariantów strategicznych pod kątem spójności i opracowania zintegrowanych strategii krajowych
  5. Moduł: Ocena zarządzania i zdolności instytucjonalnych w zakresie spójności i integracji polityk publicznych
  6. W centrum uwagi: Zintegrowane kształtowanie polityk publicznych w praktyce
  7. Facylitacja (techniki)
  8. Planowanie działań
  9. Ewaluacja (metody)

Rejestracja

UNITAR

Zintegrowane planowanie odbudowy gospodarczej  i spójność polityk w kierunku SDG

Autor 

 

UNITAR

Źródło 

 

UNITAR

Tematyka 

 

Zintegrowane plany odbudowy gospodarczej, spójność polityk, SDGs, myślenie systemowe;

Spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju 

Typ 

Kurs e-learningowy, realizowany we własnym tempie, dostępny nieodpłatnie

Grupa docelowa 

Urzędnicy wyższego szczebla w ministerstwach odpowiedzialnych za planowanie, ministerstwach odpowiedzialnych za SDGs, przedstawiciele organizacji społeczeństwa obywatelskiego, środowisk akademickich i sektora prywatnego

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla w ministerstwach

Eksperci z departamentów strategicznych w ministerstwach odpowiedzialnych za SDGs

Umiejętności w zakresie SDGs 

Zintegrowane planowanie odbudowy gospodarczej, myślenie systemowe, back-casting i planowanie scenariuszy, ocena gotowości instytucji w zakresie spójności polityk publicznych z wymogami SDGs

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs 

  • Przekształcenie wizji w plany (wizja strategiczna)
  • Reagowanie na zmianę   
  • Zagadnienia przekrojowe i perspektywa długoterminowa
  • Zaangażowanie interesariuszy i promowanie dialogu  

Przydatność dla Polski

Z badania OECD zrealizowanego dla Polski wynika, że wiedza moża być pomocna w zakresie:

  • procesów planowania długoterminowego i międzysektorowego
  • włączania interesariuszy
  • rozwijania miejętności interpretowania i dostosowywania polityk publicznych w oparciu o dane

Skrócony opis 

Ogólnym celem programu jest wzmocnienie zdolności państw do opracowywania, dostosowywania i wdrażania zintegrowanych oraz spójnych planów strategicznych i lepszego podejmowania decyzji przez krajowych interesariuszy (decydentów, planistów, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i naukowców), zaangażowanych w opracowywanie planów odbudowy oraz realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju po pandemii COVID-19. 

Kurs składa się z pięciu modułów:

Moduł 1. Wprowadzenie do zintegrowanego opracowywania planów odbudowy i spójności polityk na rzecz celów zrównoważonego rozwoju

Moduł 2. Mobilizacja interesariuszy do opracowania wizji sukcesu

Moduł 3. Myślenie systemowe, aby zrozumieć powiązania

Moduł 4. Back-casting i analiza scenariuszy w celu określenia strategicznych opcji i ścieżek polityk publicznych skierowanych na transformację

Moduł 5. Spójne i adaptacyjne wdrażanie ścieżek polityk skierowanych na transformację

Rejestracja 

UNITAR

Adres do rejestracji: a2030@unitar.org 

Włączenie SDGs do planowania krajowego

Autor

UN ESCAP 

Źródło

SDG Helpdesk

Tematyka

Włączenie Celów Zrównoważonego Rozwoju do polityk krajowych, Spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju

Typ 

Kurs e-learningowy, realizowany we własnym tempie, dostępny nieodpłatnie

Grupa docelowa 

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla (kierownik działu, zastępca dyrektora, dyrektor) w ministerstwach

Eksperci z departamentów strategicznych w ministerstwach odpowiedzialnych za SDGs 

Umiejętności w zakresie SDGs 

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs 

  • Przekształcenie wizji w plany (wizja strategiczna)  
  • Realizacja wysokiej jakości polityk publicznych (mechanizmy wdrożeniowe i w zakresie zarządzania)   
  • Zagadnienia przekrojowe i perspektywa długoterminowa 

Przydatność dla Polski

Z badania OECD przygotowanego dla Polski wynika, że kurs może być pomocny w zakresie procesów planowania długoterminowego i międzysektorowego

(Ostatni moduł poświęcony jest sytuacji w krajach Azji i Pacyfiku)

Skrócony opis 

Kurs składa się z trzech modułów, które dostarczają informacji na temat znaczenia integracji trzech wymiarów zrównoważonego rozwoju oraz wskazówek na temat dostępnych narzędzi i ich stosowania w kształtowaniu i realizacji polityk. 

Pierwszy moduł poświęcony integracji trzech wymiarów zrównoważonego rozwoju opiera się na informacjach zamieszczonych w publikacji Komisji Gospodarczo-Społecznej ds. Azji i Pacyfiku (ESCAP) pt. Integrating the three dimensions of sustainable development: A framework and tools. W module omówiono istotę integracji trzech wymiarów zrównoważonego rozwoju: gospodarczego, społecznego i środowiska, w cyklu polityki. 

Drugi moduł dotyczy ram myślenia systemowego wykorzystywanego do celów realizacji Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i SDGs. Stanowi on przegląd metodologii myślenia systemowego i szkoły myślenia (rozwój kompetencji) oraz przewodnik krok po kroku modelowania myślenia systemowego, prezentujący przykłady stosowania metodologii w krajach regionu Azji i Pacyfiku. W module tym przedstawiono pokrótce doświadczenia ESCAP w zakresie stosowania myślenia systemowego do celów analizy integracji SDGs oraz przykłady i studia przypadków od partnerów uczestniczących w programie. 

Trzeci moduł poświęcony jest metodologii ESCAP w zakresie stosowania myślenia systemowego w krajach Azji i Pacyfiku w celu włączenia SDG 6 do planowania krajowego.

Rejestracja

Na stronie internetowej SDG Helpdesk możesz zarejestrować się na kurs

Narzędzia modelowania dla zrównoważonego rozwoju

Autor

UNDESA, UNDP

Źródło

UN Modeling

Tematyka

Wykorzystanie podejść modelowych do opracowywania zintegrowanej polityki publicznej w celu realizacji SDGs

Spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju

Typ

Kurs e-learningowy, do samodzielnej nauki lub do nauki w grupach, dostępny nieodpłatnie

Grupa docelowa

Decydenci i praktycy;

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla (kierownik działu, zastępca dyrektora, dyrektor) w ministerstwach;

Eksperci z departamentów strategii w ministerstwach odpowiedzialnych za SDGs

Umiejętności w zakresie SDGs

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs

  • Realizacja wysokiej jakości polityk (mechanizmy wdrożeniowe i w zakresie zarządzania)
  • Pomiar postępów i ciągłe dostosowywanie się do zmian
  • Reagowanie na zmianę
  • Kultura kształtowania polityk opartej na dowodach

Przydatność dla Polski

Z badania OECD przygotowanego dla Polski wynika, że kurs może być pomocny w zakresie:

  • rozwijania umiejętności interpretowania i dostosowywania polityk publicznych w oparciu o dane
  • rozwijania wiedzy eksperckiej specjalistów i społeczności uczestniczących w kształtowaniu polityk publicznych

Skrócony opis

Szkolenie w zakresie działań informacyjnych (ang. outreach) wprowadza narzędzia modelowania wspierające zintegrowane kształtowanie polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Kurs jest przeznaczony dla decydentów i praktyków w zakresie rozwoju oraz zawiera praktyczny przewodnik na temat skutecznego korzystania z narzędzi do celów prowadzenia debaty o strategiach i podejmowania decyzji. Kurs nie prowadzi do zdobycia umiejętności w zakresie modelowania ilościowego, które można rozwijać dzięki szczegółowemu wsparciu w rozwijaniu zdolności lub w ramach specjalistycznych kursów akademickich. 

Kurs został opracowany przez UNDESA, UNDP i innych partnerów w oparciu o pakiet narzędzi do modelowania opracowany na przestrzeni kilku lat. W poszczególnych modułach przedstawiono każde narzędzie, zapewniając nietechniczny przegląd głównych elementów, prezentując wyniki i analizy polityki oraz praktyczne ćwiczenia mające na celu wspieranie procesu uczenia się.

Moduły znajdą zastosowanie podczas warsztatów, zajęć z grupami lub indywidualnej nauki. Każdy moduł składa się z: 

  • podręcznika, w którym przedstawiono cele i treść modułu
  • zestawu materiałów do lektury
  • prezentacji przeznaczonych dla prowadzących warsztaty lub dla osób, które chcą szybko zapoznać się z treścią modułu
  • ćwiczenia: przewodniki do sesji praktycznych i/lub dyskusji grupowych

Rejestracja

Materiał kursu jest dostępny na stronie internetowej UN Modeling bez rejestracji.

Inne źródła/materiały

UNDESA/UNDP modelling hub

Zintegrowane podejścia do włączania w główny nurt polityk, przyspieszania i wspierania polityk w zakresie SDGs

Autor

UNICEF, UNDP

Źródło

Agora UNICEF

Tematyka

Ocena spójności SDGs, włączenie Celów Zrównoważonego Rozwoju do polityk krajowych, tworzenie strategii, Spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju

Typ

Kurs e-learningowy, realizowany we własnym tempie, dostępny nieodpłatnie

Grupa docelowa

Eksperci z całego systemu ONZ zajmującego się rozwojem

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla  w działach strategii

Umiejętności w zakresie SDGs

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs:

  • Przekształcenie wizji w plany (wizja strategiczna)
  • Realizacja wysokiej jakości polityki (mechanizmy wdrożeniowe iw zakresie zarządzania)
  • Pomiar postępów i ciągłe dostosowywanie się do zmian
  • Holistyczne przywództwo oparte na wartościach
  • Kultura kształtowania polityki opartej na dowodach

Przydatność dla Polski

Z badania OECD przygotowanego dla Polski wynika, że kurs może być pomocny w zakresie:

  • kształtowania procesów planowania długoterminowego i międzysektorowego
  • włączania interesariuszy w procesy decyzyjne
  • Umiejętność interpretowania i dostosowywania polityk publicznych w oparciu o dane
  • Umiejętności przywódcze
  • Wykorzystanie budżetowania i wydatkowania w celu wspierania rezultatów zrównoważonego rozwoju

Skrócony opis

W Agendzie 2030 mówi się o podstawowym mandacie i wartościach systemu ONZ, w tym o promowaniu oraz poszanowaniu praw człowieka. Podmioty ONZ dzielą się wiedzą i udzielają pomocy technicznej w zakresie wyzwań, możliwości oraz rozwiązań związanych ze zrównoważonym rozwojem w celu promowania postępów w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Wspólne podejście Grupy ONZ ds. Zrównoważonego Rozwoju do włączania SDGs do polityk krajowych zapewnia ramy dla takiego wsparcia (filarami wspierającymi są dane, rozliczalność i partnerstwa), aby umożliwić zespołom krajowym ONZ i koordynatorom w poszczególnych krajach lepsze wspieranie rządów w realizacji Agendy 2030 i Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Kurs e-learningowy poświęcony zastosowaniu podejścia MAPS (tj. Mainstreaming, Acceleration and Policy Support; po polsku: główne przesłanie, przyspieszanie i wsparcie polityk) do celów realizacji Agendy 2030 jest wspólną inicjatywą Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF) i Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO). Opracowany przez zespół zadaniowy Grupy ONZ ds. Zrównoważonego Rozwoju, odpowiedzialny za zintegrowane wspierania polityki, ma na celu przekazanie praktykom odpowiedzialnym za kształtowanie kierunków polityki wiedzy na temat podejścia MAPS. Kurs jest dostępny dla pracowników i partnerów Organizacji Narodów Zjednoczonych zainteresowanych sposobami, na jakie kraje mogą zwiększyć wysiłki na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju dzięki zastosowaniu spójnych i zintegrowanych działań.

Wstęp

  • Podróż z MAPS
  • Pakiet techniczny 1: Korzystanie z podejścia MAPS w celu zapewnienia zintegrowanego wspierania strategii realizacji SDGs

Włączanie SDGs do głównego nurtu polityki

  • Pakiet techniczny 2: Niepomijanie nikogo
  • Pakiet techniczny 3: Ocena spójności SDGs

Przyspieszenie

  • Pakiet techniczny 4: Identyfikacja akceleratorów SDGs

Wspieranie strategii

  • Pakiet techniczny 5: Dane i wskaźniki służące dostosowaniu Celów Zrównoważonego Rozwoju do krajowych kontekstów i postępów w zakresie sprawozdawczości
  • Pakiet techniczny 6: Finansowanie SDGs
  • Pakiet techniczny 7: Zapewnienie spójności i koordynacji SDGs

Rejestracja

Rejestracja dostępna jest na stronie internetowej: Agora UNICEF

Kontakt e-mail: maps.team@undp.org 

 

Wzmacnianie zaangażowania zainteresowanych stron na rzecz realizacji i przeglądu Agendy 2030

Autor

UNITAR, UNDESA 

 

Źródło

UNITAR

 

Tematyka

Zaangażowanie interesariuszy sprzyjające włączeniu społecznemu 

 

Typ

Kurs e-learningowy 

Masowy otwarty kurs online (MOOC)

realizowany we własnym tempie; dostępny nieodpłatnie

 

Grupa docelowa 

Urzędnicy agencji rządowych, ale także inni interesariusze, tacy jak pracownicy ONZ, władze lokalne, społeczeństwo obywatelskie;

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla w ministerstwach

 

Umiejętności w zakresie SDGs 

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs 

  • Zaangażowanie interesariuszy i promowanie dialogu

 

Przydatność dla Polski

Z badania OECD przygotowanego dla Polski wynika, że kurs może być pomocny w zakresie włączania interesariuszy w procesy decyzyjne, jako kluczowego obszaru, na którym należy skupić się w ramach realizacji ukierunkowanych inicjatyw w zakresie budowania potencjału 

 

Skrócony opis 

Kurs MOOC zawiera kluczowe informacje i narzędzia pomocne we wzmacnianiu zaangażowania interesariuszy reprezentujących różne sektory i poziomy wdrażania Agendy 2030 i Celów Zrównoważonego Rozwoju. 

Cele kursu: 

  • Opisanie powodów, dla których rządy muszą współpracować z różnymi grupami interesariuszy (NGs) podczas formułowania i przeglądu polityk ukierunkowanych na SDGs; 
  • Identyfikacja kluczowych interesariuszy krajowych ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy są najbardziej pomijani; 
  • Ocena znaczenia różnych modeli zaangażowania stosowanych przez inne kraje w ramach Dobrowolnych przeglądów krajowych (VNR); 
  • Określenie praktycznych sposobów współpracy z kluczowymi interesariuszami w kraju, w tym z grupami szczególnie wrażliwymi, w kontekście przygotowań do VNR; 
  • Opracowanie długoterminowych strategii zapewniających stałe zaangażowanie interesariuszy w ramach regularnych krajowych procedur przeglądu Celów Zrównoważonego Rozwoju. 

Kurs e-learningowy składa się z trzech modułów opracowanych z myślą o ogólnych celach nauczania, a także celach nauczania w odniesieniu do każdego modułu. Każdy moduł obejmuje trzy części i ocenę celów. 

 

Rejestracja 

Link do kursu dostępny jest na stronie internetowej UNITAR (ostatnia edycja 2020/2021)

Kontakt e-mail: a2030@unitar.org

 

Kontynuacja i przegląd (FUR) i dobrowolny przegląd krajowy (VNR)

Autor

UNESCAP 

 

Źródło

SDG Helpdesk

 

Tematyka 

Działania następcze i przegląd celów zrównoważonego rozwoju 

 

Typ 

Kurs e-learningowy, realizowany we własnym tempie, dostępny nieodpłatnie

 

Grupa docelowa 

Pracownicy administracji państwowej średniego i wyższego szczebla w ministerstwach.

Eksperci z departamentów strategii w ministerstwach odpowiedzialnych za SDGs, planowanie strategiczne, VNR  

Choć szkolenie zostało opracowane dla państw członkowskich ESCAP, materiały szkoleniowe są przydatne również dla przedstawicieli administracji z innych krajów.

 

Umiejętności w zakresie SDGs 

Ramy umiejętności OECD w zakresie SDGs  

  • Kultura kształtowania polityki opartej na dowodach 

 

Przydatność dla Polski

 

Z badania OECD przygotowanego dla Polski wynika, że kurs może być pomocny w zakresie rozwijania umiejętności interpretowania i dostosowywania polityk w oparciu o dane  

 

Skrócony opis 

Samouczek e-learningowy poświęcony działaniom następczym i przeglądowi (FUR) oraz Dobrowolnemu przeglądowi krajowemu (VNR), opracowany przez Komisję Gospodarczo-Społeczną ONZ ds. Azji i Pacyfiku, ma na celu wspieranie państw członkowskich i decydentów w opracowywaniu strategii i planów prowadzenia skutecznego i systematycznego przeglądu postępów w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Szczególną uwagę zwraca się na szczebel krajowy i na Dobrowolne przeglądy krajowe (VNR), które są podstawą mechanizmu monitorowania i przeglądu. 

 

Rejestracja 

Rejestracja dostępna jest na stronie internetowej: E-learning UNESCAP

 

 

{"register":{"columns":[]}}