W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Grywalizacja

W tym miejscu zebrane zostały przykłady gier mających na celu stymulowanie odpowiednich postaw decydentów, korpusu służby cywilnej i innych interesariuszy na rzecz sprawniejszej realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Grywalizacja jest szczególnym podejściem pomocnym w zmianie postaw i uczeniu się. Jest to strategiczne podejście pozwalające ulepszyć systemy, usługi, organizacje i działania w celu wykreowania sytuacji podobnych do tych, których doświadcza się podczas gier, aby motywować i angażować ich uczestników.

Gra symulacyjna pt. Learning Environment for Integrated Planning (LEiP)

Autor

UNITAR

Źródło

 

UNITAR

Tematyka

Zintegrowane kierunki polityk, spójność polityk publicznych, myślenie systemowe, SDGs.

Kategoria

Narzędzia promujące zmianę postaw i zachowania urzędników państwowych i pracowników służby cywilnej.

Typ

gra symulacyjna dostępna nieodpłatnie online

Skrócony opis

UNITAR i Millennium Institute wspólnie opracowały grę symulacyjną pod nazwą Learning Environment for Integrated Planning (LEiP), opartą na zintegrowanym narzędziu symulacyjnym SDG Millennium Institute. Środowisko uczenia się wykorzystuje wieloosobowe, asymetryczne, wielostanowiskowe podejście hybrydowe. Gra symuluje proces planowania inwestycji w danym kraju w celu realizacji wybranych SDGs. Ćwiczenie to pokazuje postęp czyniony w kierunku realizacji danego SDG oraz jego międzysektorowe efekty, jak również synergie i kompromisy z innymi wybranymi celami. LEiP wykorzystuje model opracowany na podstawie trendów charakteryzujących rozwój przeciętnych najmniej rozwiniętych krajów, małych rozwijających się państw wyspiarskich oraz krajów o średnim i wysokim dochodzie.

Kontakt

Dodatkowe informacje/literatura

Na stronie internetowej UNITAR możesz dowiedzieć się więcej o grze i wziąć w niej udział.

Adres do kontaktu: a2030@unitar.org

Gra pt. Przyszłość świata  (The WORLD’S FUTURE)

Autor

Gra została opracowana przez Centre for Systems Solutions we współpracy z International Institute for Applied Systems Analysis.

Źródło

The World's Future

Tematyka

Realizacja SDGs w złożonym środowisku

Kategoria

Narzędzia na rzecz innowacji w zakresie podejmowania decyzji dotyczących kierunków polityki oraz procesów administracyjnych

Narzędzia promujące zmianę postaw i zachowania urzędników państwowych i pracowników służby cywilnej.

Typ

Warsztaty online lub offline oraz szkolenia dla moderatorów organizowane przez Centrum Rozwiązań Systemowych, Polska

Skrócony opis

The World's Future jest symulacją społeczną (= gra typu „role play”), w której gracze przyjmują role przywódców wysokiego szczebla w świecie podobnym do naszego. W czasie gry doświadczają oni presji związanej z zawieraniem kompromisów oraz dreszczyku emocji wynikającego z poszukiwania synergii w dążeniu do zrównoważonego rozwoju.

Osiąganie zrównoważonego rozwoju może czasami przypominać najgorszy na świecie korek uliczny. Większość kierowców walczy o to, by znaleźć się na szybkim pasie, ale każdy chce też jechać do przodu. Kierowcy skoncentrowani na tym, by zmienić swoje położenie z punktu A na punkt B, podejmują krótkoterminowe, korzystne dla nich działania. Tymczasem korki uliczne nie ulegają rozładowaniu.

Taki właśnie świat modelujemy w The World's Future – świat, w którym osiągnięcie jednego celu odbywa się czasem kosztem innego, a niekiedy służy wzmocnieniu trzeciego. Symulacja ta, uwzględniająca Cele Zrównoważonego Rozwoju, pozwala graczom przekonać się, jak bardzo globalne cele są ze sobą powiązane i jakie konsekwencje mają podejmowane przez nich decyzje.

Gracze dokonują wyborów dotyczących, między innymi, inwestycji energetycznych i przemysłowych, rozwoju społecznego i zarządzania środowiskiem, które wpływają na ich kraj – i kraje sąsiadujące – w perspektywie długoterminowej.

Podobnie jak w przypadku korka ulicznego niektórzy gracze będą chcieli pozostać na swoim pasie ruchu, ale będą i tacy, którzy za wszelką cenę będą chcieli się rozwijać. Niektórzy mogą nawet wprowadzać innowacje, szukając zupełnie innej drogi. Emocje towarzyszące grze podczas prób rozwiązywania konfliktów i osiągania własnych celów są jak najbardziej prawdziwe.

Prowadzenie warsztatów z symulacji społecznej The World's Future trwa 3–4 godziny plus dodatkowe 1–2 na omówienie doświadczeń.

Zaproszenie do gry różnych interesariuszy wprowadza ich szczegółowo w dany temat. Choć na początku mogą oni myśleć o „wygranej”, tzn. o byciu krajem odnoszącym największe sukcesy, szybko zdają sobie sprawę, że działania innych państw mają ogromny wpływ na ich własne poczynania i czują presję, by znaleźć inne rozwiązania.

W miarę podejmowania decyzji i dokonywania obserwacji uczestnicy uświadamiają sobie skutki realizowanych przez nich działań, a doświadczenie uczenia się staje się bardziej realne. Emocje związane z wizualizacją wyników ułatwiają przyswojenie informacji oraz zrozumienie kompromisów i synergii niezbędnych do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. Uczestnicy często wspominają, że po warsztatach odczuwają wyraźną zmianę w myśleniu, ponieważ dzięki niej lepiej rozumieją wzajemne powiązania globalnych celów.

Warsztaty stacjonarne prowadzone są w siedzibie zainteresowanej organizacji. W przypadku warsztatów online można zdecydować, czy zebrać zespół w jednym pomieszczeniu, czy też przeprowadzić symulację w całości online.

Kontakt

Dodatkowe informacje/literatura

Centrum Rozwiązań Systemowych, Polska biuro@crs.org.pl office@systemssolutions.org

2030 SDGs Game 

Autor

2030 SDGs Game, Japonia

Źródło

2030 SDGs Game Developer's Site

Tematyka

Promocja SDGs, zmiana nastawienia obywateli i interesariuszy

Kategoria

Narzędzia promujące zmianę postaw i zachowania urzędników państwowych i pracowników służby cywilnej.

Typ

Gra karciana;

Od roku 2021 dostępna również w formacie online

Skrócony opis

The 2030 SDGs Game jest grą karcianą dla kilku graczy, symulującą przeniesienie „rzeczywistego świata” w rok 2030. Zaprojektowane w Japonii w 2016 roku doświadczenie to stało się interesującym zjawiskiem społecznym w tym kraju, było również szeroko relacjonowane w mediach, a jego zasięg to ponad 100 000 uczestników. Wydarzenia 2030 SDGs Game mają miejsce w środowiskach korporacyjnych, rządowych, edukacyjnych i społecznych. Obecnie mamy ponad 600 certyfikowanych koordynatorów w Japonii i około 50 na całym świecie. Gra SDG Game jest również wykorzystywana do nauczania przyszłych liderów w paryskiej szkole biznesu École des hautes études commerciales HEC. 

W ostatnim czasie zainicjowano też współpracę z programem Erasmus+

Kontakt

Dodatkowe informacje/literatura

Dodatkowe informacje znajdziesz na stronie internetowej 2030 SDGs Game.

 

 

{"register":{"columns":[]}}