W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

SI2PEM - szkolenie z obsługi modułu dla Urzędów już za nami

21.10.2021

Za nami pierwsze szkolenie z obsługi systemu SI2PEM - moduł dla Urzędów. Dziękujemy za liczną obecność i zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania, które padły podczas prezentacji szkoleniowej.

Element graficzny.

W pierwszej edycji naszego szkolenia z obsługi systemu SI2PEM - moduł dla Urzędów udział wzięło blisko 50 osób! Bardzo dziękujemy za tak duże zainteresowanie. 

Jeżeli nie mogli być Państwo z nami podczas szkolenia, a wyrażaliby Państwo chęć wzięcia udziału w kolejnej edycji - prosimy wysłać mail na adres si2pem@il-pib.pl. 

Zebraliśmy dla Państwa najczęściej powtarzające się pytania dotyczące obsugi systemu SI2PEM, które pojawiły się podczas szkolenia i przygotowaliśmy odpowiedzi, które prezentujemy poniżej. Mamy nadzieję, że odpowiedzi te pomogą Państwu w ich dalszej pracy z systemem.

1. Czy zgłoszenia stacji bazowych sprzed 20 lipca 2021 r. trzeba rejestrować na SI2PEM?

Do systemu SI2PEM należy wprowadzać wyłącznie dokumenty z datą po 20 lipca 2021 r.

2. Jak wprowadzić numer działki ewidencyjnej/adres, na której stacja się znajduje?

Tych danych nie trzeba wprowadzać do systemu SI2PEM. Należy podać wyłącznie prawidłowy numer ID stacji bazowej, zgody z rejestrem UKE. Adres i lokalizacja stacji zostaną uzupełnione automatycznie przez system po wprowadzeniu danych przez Prowadzącego Instalacje.

3. Czy w systemie należy udostępniać przesłane przez operatora/pełnomocnika operatora zgłoszenie o zakończeniu eksploatacji instalacji?

Nie ma takiego obowiązku. Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych przewiduje obowiązek wprowadzania zgłoszeń i ponownych zgłoszeń. System SI2PEM pełni rolę wyłącznie informacyjną dla obywateli. Prosimy jednak o wprowadzanie dokumentów dotyczącej danej lokalizacji stacji bazowej, także np. zgłoszenia o zakończeniu eksploatacji, w sekcji Dokumenty uzupełniające. Dzięki temu będzie "budowana" historia danej lokalizacji, co jest bardzo istotne dla Obywateli korzystających z systemu SI2PEM.

5. Co w momencie, kiedy nie zarejestrujemy w SI2PEM zgłoszenia w ciągu 3 dni, czy są przewidziane jakieś kary?

Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych nie przewiduje kar za niewprowadzenie danych do SI2PEM w ciągu 3 dni.

6. Zdarza się, że zgłoszenia są uzupełniane. Jak zamieścić uzupełnioną formę zgłoszenia lub sprawozdania z pomiarów?

W systemie została wprowadzona i jest dostępna funkcjonalność dodawania tzw. dokumentów uzupełniających – innych niż zgłoszenie czy ponowne zgłoszenia oraz dołączane do nich sprawozdania. 

7. Czy organ ochrony środowiska ma obowiązek wprowadzać raporty w zakładce „Raporty” i jakie to mają być raporty?

Nie. To raporty wewnętrzne, wytworzone w SI2PEM na podstawie danych wprowadzonych przez prowadzącego instalację. Można przeglądać te raporty. Raportów nie należy mylić ze sprawozdaniami. Skany sprawozdań należy wprowadzać.

8. Według wcześniej podawanych informacji nie umieszczamy informacji o zmianach zgłoszenia, jak również o zakończeniu eksploatacji instalacji. Czy coś się zmieniło?

Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych przewiduje obowiązek wprowadzania zgłoszeń i ponownych zgłoszeń. Zakładamy, że system będzie pełnił rolę informacyjną, więc żeby ta informacja była jak najbardziej pełna, prosimy o wprowadzanie także dokumentów innych niż zgłoszenia i ponowne zgłoszenia. W ten sposób będzie budowała się historia danej lokalizacji.

9. Skoro należy publikować informacje o zakończeniu eksploatacji instalacji, czy publikujemy je jako ponowne zgłoszenie dla danej instalacji, czy jako dokument uzupełniający?

Nie ma obowiązku publikowania informacji o zakończeniu eksploatacji. Jeżeli wprowadzamy taką informację do systemu SI2PEM, to jako dokument uzupełniający, przy założeniu, że wcześniej wprowadzono zgłoszenie lub ponowne zgłoszenie. 

10. Informacje o zmianie danych instalacji do systemu SI2PEM dodajemy jako uzupełnienie czy osobny dokument?

Nie ma obowiązku publikowania informacji o zmianie danych instalacji, o ile nie jest to istotna zmiana skutkująca ponownym zgłoszeniem. Jeżeli chcemy wprowadzić do systemu taką informację to jako dokument uzupełniający, przy założeniu, że wcześniej wprowadzono zgłoszenie. 

11. Czy wprowadzamy zmiany nieistotne instalacji, dla zgłoszenia instalacji np. z 2020 r.?

Do systemu SI2PEM należy wprowadzać wyłącznie dokumenty z datą po 20 lipca 2021 r. Nie ma obowiązku wprowadzania do systemu informacji o nieistotnych zmianach. Dotychczasowe przepisy w przedmiocie kwalifikacji istotności zmiany instalacji nie uległy zmianie, dlatego należy w tym zakresie postępować zgodnie z przyjętą praktyką. Zwyczajowo istotna zmiana odnosi się do zwiększenia oddziaływania instalacji na środowisko. Z uwagi na informacyjny charakter SI2PEM prosimy o wprowadzanie do systemu tych informacji jako dokumenty uzupełniające zgłoszenie lub ponowne zgłoszenie.

12. Dlaczego w niektórych przypadkach lokalizacja instalacji wyświetla się jako nieznana?

Nieznana lokalizacja widoczna jest dla tych stacji bazowych, dla których Prowadzący Instalacje nie przekazał jeszcze danych o tej stacji do systemu SI2PEM.

13. Co ze zgłoszeniem, które zawierało braki formalne, nie zostało uzupełnione i pozostawione jest bez rozpoznania zgodnie z KPA lub gdy Organ wniesie sprzeciw?

Każde złożone w urzędzie i zarejestrowane zgłoszenie lub ponowne zgłoszenie powinno zostać opublikowane, przy czym należy pamiętać, że fakt opublikowania zgłoszenia nie oznacza, że można przystąpić do eksploatacji instalacji – nadal obowiązują przepisy administracyjne KPA oraz przepisy POŚ stosowane dotychczas w tym zakresie. Wszelkie dodatkowe dokumenty dotyczące opublikowanego zgłoszenia, w tym uzupełnienia braków, wniesienia sprzeciwu można dołączyć do opublikowanego zgłoszenia w terminie późniejszym, w sekcji Dokumenty uzupełniające.

14. Sprawozdania z pomiarów załączane do informacji o zmianie nieistotnej dołączamy jako uzupełnienie?

Jeżeli decydujemy się zamieścić w systemie informację o zmianie nieistotnej, choć nie ma takiego formalnego obowiązku, to robimy to w formie dokumentu uzupełniającego. W tym przypadku także załączone do informacji sprawozdanie będzie dokumentem uzupełniającym.

15. Identyfikator stacji w UKE, gdzie te dane znajdę? Jak rozpoznam czy dane zgłoszenie zawiera ten numer?

Zgłoszenia instalacji zawierają Identyfikator stacji w 2 sekcji zgłoszenia (wg nieobowiązującego już wzoru zgłoszenia). Wspólnie z Prowadzącymi instalacje pracujemy nad tym, aby pojawiał się tam identyfikator z UKE. Obecnie oprócz poprawnego identyfikatora pojawiają się dość często niewłaściwe rozszerzenia ID np. w postaci nazwy miejscowości lub dodatkowych oznaczeń prowadzącego. Należy je pomijać. Poniżej kilka przykładów, które ułatwią Państwu wprowadzanie poprawnego identyfikatora.

Identyfikator niepoprawny Rodzaj błędu Identyfikator poprawny
BT 44010  Niepotrzebna spacja w nazwie    BT44010
WAR_9918 Niepotrzebne podkreślenie WAR9918
WAR1222_D Niepotrzebne podkreślenie i litera WAR1222
19922_D Niepotrzebne oznaczenie dodatkowe 19922
BT34244 KIEŁCZÓW (EMITEL) Niepotrzebna nazwa lokalizacji i dodatkowe oznaczenie    BT34244
48007 (68007N!) PLG_GAWORZYCE_GAWORZYCE Niepotrzebna nazwa miejscowości 48007 (68007N!)
48007
68007N!
Uwaga: zgłoszenia instalacji dla Orange i T-Mobile często posiadają również identyfikator Networks! (zakończony N!). Dla tych instalacji można podać jeden z nich lub oba.

 

16. Czy radiolinie powinny znaleźć się w systemie SI2PEM?

System SI2PEM ma obejmować wyłącznie stacje bazowe telefonii komórkowej. Instalacje identyfikowane są wg ID stacji bazowych z rejestrów UKE. Nie obsługujemy osobnych instalacji radioliniowych.

Materiały

FAQ - najważniejsze pytania i odpowiedzi w jednym miejscu
Jakich instalacji radiokomunikacyjnych dotyczy obowiązek udostępniania wyników pomiarów w systemie SI2PEM?
{"register":{"columns":[]}}