Informacja dla klientów biur podróży
Informacja dla klientów biur podróży
W związku z zapytaniami dotyczącymi odwoływania lub rezygnacji klientów z imprez turystycznych, uprzejmie informujemy:
- Odwołanie imprezy turystycznej przez biuro podróży
Zgodnie z art. 14 ust. 5 i ust. 6 ustawy o usługach turystycznych, jeżeli organizator turystyki musi, z przyczyn od jego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem lub odwołać imprezę turystyczną, klient ma prawo uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych wpłat bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Jednocześnie, zgodnie z art. 14 ust. 7 ustawy o usługach turystycznych biuro podróży jest zwolnione z odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy w przypadku wystąpienia siły wyższej. Wyżej wymienione wyłączenie odpowiedzialności organizatora turystyki dotyczy jedynie prawa klienta do odszkodowania, którego nie należy mylić z prawem do pełnego zwrotu wniesionych wpłat.
- Rezygnacja klienta z imprezy turystycznej
W sytuacji, w której klient zdecydował się zrezygnować z udziału w imprezie turystycznej, która nie została odwołana i nie zostały zmienione istotne warunki umowy np. program wyjazdu, organizatorzy turystyki nie mają ustawowego obowiązku dokonywania pełnego zwrotu wpłaconych kwot.
Zastosowanie mają wówczas postanowienia dotyczące rezygnacji z imprezy zawarte w umowie z klientem. W takim wypadku organizator turystyki zgodnie z orzecznictwem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma jednak prawo zatrzymać tylko rzeczywiste koszty, które poniósł w związku z realizacją umowy. Niezależnie od powyższego należy zwrócić uwagę, że ewentualne spory w tym zakresie mają charakter cywilno-prawny.
- Ostatnia modyfikacja:
- 09.03.2018 10:27 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 09.03.2018 10:27 administrator gov.pl