Konkurs Dobry Wzór 2020 rozstrzygnięty
29.10.2020
Nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Wzór Roku dla Kultury” otrzymała Maja Ganszyniec za zaprojektowanie kolekcji płytek „Modernizm”. „Projekt jest doskonałym przykładem udanego wdrażania innowacyjnych technologii w procesie tworzenia produktu inspirowanego przedwojennym wzornictwem” – ocenił wicepremier prof. Piotr Gliński. W tym roku z powodu pandemii ogłoszenie laureatów 27. edycji Konkursu Dobry Wzór odbyło się formule transmisji online.
Wzór Roku dla Kultury
Nagrodę specjalna „Wzór Roku dla Kultury” za zaprojektowanie kolekcji płytek „Modernizm”, otrzymała Maja Ganszyniec.
Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wyraził nadzieję, że „produkowane przez Ceramikę Paradyż gorseciki pojawią się w wielu wnętrzach, stanowiąc niebanalną, inspirującą i cieszącą oko ozdobę”. Pogratulował Mai Ganszyniec „wrażliwości na piękno zawarte w zapomnianych wzorach oraz umiejętności przełożenia go na język współczesności”.
Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wyróżnił także:
- Grafikę książki „Archipelag CIAM. Listy Heleny Syrkus”; marka i zleceniodawca: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki; projekt: kilku.com (Idalia Smyczyńska i Robert Zając)
„Wydana przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki publikacja to projekt wyjątkowo spójny i konsekwentny estetycznie. W moim przekonaniu taki rodzaj eleganckiej prostoty zasługuje na najwyższe uznanie”- napisał wicepremier Piotr Gliński.
- Kolekcję odzieży i gadżetów „Wierch – 1987 metrów przyrody”; producent i marka: Polskie Koleje Linowe S.A.; projekt: POLKADOT Aleksandra Woźniak, Hanna Niemierowicz
„Polskie Koleje Linowe trafiły w dziesiątkę, zapraszając do współpracy dwie tak bardzo utalentowane projektantki Panie Aleksandrę Woźniak oraz Hannę Niemierowicz. W efekcie otrzymaliśmy projekt atrakcyjny, nowoczesny, ukierunkowany na naturalność i lokalność” - zaznaczył prof. Piotr Gliński.
Podkreślił, że „kolekcja pozytywnie wyróżnia się na tle standardowych gadżetów promocyjnych, co - mam nadzieję - zainspiruje i zachęci inne firmy i instytucje do wykorzystywania w swojej działalności potencjału kreatywnego naszych rodzimych projektantów”.
Wystawa pokonkursowa będzie prezentowana od 30 października do 29 listopada 2020 r. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego przy ul. Świętojerskiej 5/7 w Warszawie.
Wystawa czynna będzie od wtorku do niedzieli, w ograniczeniach wynikających z pandemii.
Wystawę może zwiedzać równocześnie nie więcej niż 30 osób. Wstęp wolny.
Konkurs Dobry Wzór
Dobry Wzór to znak, którym Instytut Wzornictwa Przemysłowego co roku nagradza dobrze zaprojektowane produkty dostępne na polskim rynku. Produkty biorące udział w konkursie, po wstępnej kwalifikacji, poddawane są dwuetapowej ocenie wzorniczej: przez ekspertów IWP oraz międzynarodowe jury, w którego skład wchodzą przedstawiciele instytucji gospodarczych, instytucji i stowarzyszeń działających na rzecz innowacji, w tym poprzez wzornictwo, uznani projektanci.
Nagroda Dobry Wzór przyznawana jest w 9 kategoriach: Dom, Praca Sfera Publiczna, Usługi, Nowe technologie, Grafika użytkowa i opakowania, Nowe materiały produkcyjne, Transport i komunikacja, Moda i akcesoria. Dodatkowo przyznawane są nagrody specjalne.
70 lat Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
Instytut Wzornictwa Przemysłowego (IWP) to jedyna polska instytucja zajmująca się systemowo designem, która działa nieprzerwanie od roku 1950, jedna z najstarszych instytucji zajmujących się wzornictwem przemysłowym w Europie. Twórczynią idei Instytutu, jego założycielką i do 1968 roku dyrektorem ds. artystycznych była profesor Wanda Telakowska. Opracowała założenia działalności IWP – tj. wspieranie krajowego przemysłu i propagowanie idei wzornictwa w społeczeństwie w myśl jej hasła „Piękno na co dzień dla wszystkich”. IWP jest strategicznym doradcą w obszarze wzornictwa. Doradza przedsiębiorstwom z różnych branż, projektantom, instytucjom i samorządom. Jest jedyną w kraju instytucją o statusie jednostki naukowej zajmującą się systemowo wzornictwem i prowadzącą działalność na rzecz poprawy– poprzez stosowanie wzornictwa – innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.