Muzeum Auschwitz zakończyło konserwację baraku w b. obozie Birkenau
18.06.2019
Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau stanowi ogólnoświatowy symbol Zagłady, ukazujący najbardziej czytelny obraz pozostałości po obiektach na terenie byłego niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady – napisał wicepremier, minister kultury prof. Piotr Gliński w liście do uczestników uroczystości zakończenia prac konserwacji murowanego baraku więźniarskiego w byłym niemieckim obozie Auschwitz II-Birkenau. Odwiedzający Miejsce Pamięci Auschwitz z przewodnikiem będą mogli wejść do baraku już od środy.
- Właśnie tu zwiedzający mogą doświadczyć autentyzmu miejsca pamięci o najszerszym znaczeniu, co Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau przyjęło za swój konsekwentnie realizowany projekt – wskazał wicepremier Piotr Gliński.
Prof. Gliński podkreślił, że oficjalne udostępnienie baraku jest kolejnym etapem „bezprecedensowego na skalę światową projektu pod nazwą Globalny Plan Konserwacji”, który jest finansowany przez fundację, wspartą znaczącymi pieniędzmi także z polskiego budżetu. „Ma on na celu przede wszystkim odpowiednie zabezpieczenie i zachowanie autentyzmu miejsca, co nie należy do zadań łatwych” – dodał minister kultury.
Barak powstał w 1942 r. Stanął na terenie Birkenau, gdzie początkowo znajdowała się część obozu męskiego, a później kobiecego. Służył celom mieszkalnym, a później szpitalnym. W jego wnętrzu znajdują się pomieszczenia z pryczami dla więźniów.
Globalny Plan Konserwacji
Globalny Plan Konserwacji to wieloletni program w Miejscu Pamięci Auschwitz, który jest finansowany przez Fundację Auschwitz-Birkenau. Pieniądze na prace pochodzą z zysków od kapitału wieczystego, którego wsparcie zapowiedziało ponad 30 państw i kilkoro filantropów.
W ciągu czterech lat zakonserwowano i zachowano całość historycznej tkanki budynku, z uwzględnieniem odkrytych historycznych posadzek oraz zabezpieczeniem reliktów archeologicznych na dziedzińcu pomiędzy barakami. Z sukcesem przeprowadzono bezprecedensowe działania - prostowanie ścian, konsolidację malowideł ściennych z ograniczeniem do minimum wykorzystania żywic syntetycznych, opracowanie konserwatorskich metod usuwania wandalizmów. W projekcie wykorzystano nowe techniki dokumentacyjne i nowoczesne narzędzia, takie jak panoramy wirtualne, BIM (Building Information Modelling) czy modele 3D w dokumentacji archeologicznej.