Polskie Marki Turystyczne
O projekcie
Polskie Marki Turystyczne to jeden ze strategicznych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. z perspektywą do 2030 r. Ma on na celu wspieranie procesu tworzenia oraz rozwoju terytorialnych marek turystycznych, które będą organizacyjnym i promocyjnym parasolem dla zbioru produktów turystycznych i usług turystycznych dostępnych na danym obszarze. Walory przyrodnicze i antropogeniczne połączone z wysokiej jakości usługami stanowią podstawę do budowania silnych marek turystycznych. Oferta przygotowana w oparciu o zasoby marki turystycznej, musi odpowiadać na potrzeby i oczekiwania potencjalnych turystów oraz zachęcać do odwiedzin. Kluczowym elementem jest kompleksowe zarządzanie obszarem recepcyjnym, ponieważ sprzyja spójności przekazu marketingowego i skuteczności podejmowanych działań promocyjnych.
Niezwykle ważnym wymiarem projektu jest wzmacnianie świadomości roli współpracy pomiędzy poszczególnymi interesariuszami w procesie tworzenia i promocji oferty turystycznej. Dlatego, w ramach projektu będą tworzone warunki dla współdziałania organizacji turystycznych, samorządów i podmiotów branży turystycznej. Istotą procesu jest doprowadzenie do sytuacji, w której graniczące, a często nawet konkurujące ze sobą gminy rozpoczną współpracę przy tworzeniu wspólnej oferty turystycznej pod jednym, dużo mocniejszym wizerunkowo szyldem i w ramach jednego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie i promowanie danej marki.
Realizacja projektu
W 2019 roku przeprowadzono pierwszy nabór do projektu Polskie Marki Turystyczne. Wpłynęło 117 wniosków. Na podstawie rekomendacji Kapituły Projektu, minister właściwy ds. turystyki uhonorował pięć destynacji turystycznych tytułem Polska Marka Turystyczna i sześciu destynacjom przyznał tytuł Polska Marka Turystyczna – kandydat.
Laureatami w kategorii Polska Marka Turystyczna zostali:
- Beskidy
- Kraina Lessowych Wąwozów
- Lublin
- Śląsk Cieszyński
- Toruń
Tytuł Polska Marka Turystyczna Kandydat otrzymali:
- Jura Krakowsko-Częstochowska
- Mazury Zachodnie
- Poszcza Białowieska
- Szlak wokół Tatr
- Zamość
- Ziemia Świętego Krzyża
Rozpoczął się drugi nabór do projektu Polskie Marki Turystyczne, prowadzony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną. Udział w nim jest szansą na popularyzację miejsc, które warto odwiedzić w Polsce.
W ramach projektu Polskie Marki Turystyczne w 2020 r. prowadzono działania promocyjne oraz o charakterze informacyjno-edukacyjnym, przygotowane specjalnie dla laureatów projektu. Ponadto, Ministerstwo Rozwoju i Technologii (wcześniej Ministerstwo Rozwoju) w ramach konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu turystyki, dofinansowało zadania w zakresie tworzenia i rozwoju terytorialnych marek turystycznych, jako narzędzia rozwoju produktów turystycznych stanowiących podstawę do budowy konkurencyjnej oferty turystycznej.
W kontekście zmian jakie zachodzą w oczekiwaniach i potrzebach klientów, szczególnie w związku z pandemią, kontynuacja działań mających na celu rozwój i adaptację produktów turystycznych jest konieczna zarówno z punktu widzenia popytu, jak i podaży.