Posiedzenie Rady UE ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu
27.11.2018
Z udziałem wiceministra kultury Pawła Lewandowskiego w Brukseli odbyło się dziś posiedzenie Rady UE ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. Podczas spotkania zostały przedstawione sprawozdanie z postępu prac wobec projektu rozporządzenia dotyczącego programu „Kreatywna Europa” na lata 2021–2027 oraz konkluzje dotyczące prac w dziedzinie kultury na lata 2019-2022 oraz o wzmacnianiu treści europejskich w gospodarce cyfrowej. Wiceminister wziął również udział w debacie dotyczącej problemu dezinformacji w internecie.
Podczas posiedzenia Rady UE ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu Polska poparła sprawozdanie z postępu prac wobec projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiającego program „Kreatywna Europa” na lata 2021–2027. Polska przyjęła również konkluzje o planie prac w dziedzinie kultury na lata 2019-2022 oraz o wzmacnianiu treści europejskich w gospodarce cyfrowej.
Wiceminister kultury Paweł Lewandowski wziął udział w debacie pt. Zwalczanie rozprzestrzeniania dezinformacji w Internecie: Wyzwania dla ekosystemu mediów.
- Zjawisko dezinformacji oraz publikowania i rozpowszechniania nieprawdziwych informacji (tzw. fake news) w internecie stanowi coraz bardziej znaczący problem dla kształtu debaty publicznej. Łatwy dostęp do różnego rodzaju treści, które zawierają nieprawdziwe informacje powoduje, że ich odbiorcy często mają zafałszowany obraz rzeczywistości i nie starają się weryfikować zdobytej w internecie wiedzy – podkreślił wiceminister Paweł Lewandowski.
W swoim wystąpieniu nawiązał do wyników badań przeprowadzonych przez polską branżę internetową wskazujących, że „znacząca część odbiorców treści w internecie nie dostrzega problemu dezinformacji”.
- Kluczowa w tym aspekcie wydaje się edukacja odbiorców treści medialnych w Internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Odbiorcy powinni być świadomi konieczności weryfikowania informacji zdobytych w mediach społecznościowych innych źródłach. To właśnie w procesie edukacji szkolnej oraz pozaszkolnej należy wskazywać im sposoby weryfikowania treści oraz kształtować krytyczne spojrzenie na treści publikowane w mediach społecznościowych – podkreślił Paweł Lewandowski.
Według wiceministra edukacja medialna jest nie tylko zadaniem państwa, ale również przedstawicieli mediów. Paweł Lewandowski, w kontekście przeciwdziałania zjawisku tzw. fake nesów podkreślił również znaczenie działania rzetelnych, profesjonalnych i pluralistycznych mediów.